12 mei 2025, 09:40:45

extreem bezorgd of iets anders?

Gestart door Demellie, 14 oktober 2011, 19:49:28

« vorige - volgende »

Demellie

Even een vraagje,

Ik heb een valkje van paar maandjes: harry. Ik heb hem sinds woensdag, dus langzaam aan beginnen we met tam maken en wennen. Gaat allemaal goed, hij weet wie ik ben en wie mijn vriend is en hij lijkt op zijn gemak. (Gelukkig, want ik dacht dat hij het vreselijk vond hier!)

Maar nu valt iets op, het is de tweede dag dat hij onze eetroutine meemaakt. (woensdag was hij natuurlijk moe) Hij let enorm op wat ik doe, hoog op zijn pootjes en er komen wat piepjes uit (gewone roeppiepjes, die herken ik nu wel), maar zodra ik dan wat happen heb genomen van mijn eten, dan ga hij ineens af. (hij klinkt als een alarmauto, dus dat gaat door merg en bot!) Hij stopt niet totdat ik bij hem ben, gehurkt en paar keer vertel/laat zien dat er niets aan de hand is. Ik haal hem niet uit de kooi, denk dat het namelijk meer kwaad doet, dan goed. (beetje jengelende baby idee)
Het lijkt erop dat hij enorm beschermend is, maar ik schrik me elke keer lam als hij dat doet, lol. Tot nu toe doet hij het alleen tijdens het eten.

Ben iig heel blij dat mijn buurman doof is! hahaha. :$

Iemand een idee?

@ mod: als ik dit topic verkeerd heb gezet, sorry!

Rianne

Als het mogelijk is: het gedrag negeren. Nu leer je hem dat als hij tekeergaat, dat hij aandacht krijgt.
Het kan iets zijn wat hij heeft meegekregen uit de dierenwinkel. Ik heb een Rose die denkt dat hij een bewegingsmelder is. Zo gauw er iemand langs fietst, geeft hij een soort chiek chiek geluid. Niet zo leuk als er meerdere mensen langs fietsen... Dit kunnen we negeren of 'straffen' maar het zit er zo ingebakken. Hij komt ook uit een dierenwinkel.

Demellie

Hij doet het nu wat minder. En niet alleen tijdens het eten :S...

Maar ik merk wel dat het 1 stapje vooruit, 2 stapjes terug is met hem.

Hij heeft tijdelijk in een reiskooi gezeten, maar wij hadden een kooi besteld. Netjes op vrijdag ontvangen, maar ze hebben een caviakooi gestuurd :S. Dus zaterdag zijn we er maar heen gegaan (even 2 uur rijden :O en 2 uur terug) om de juiste om te halen. Ik wilde niet dat Harry nog langer in die rotkooi zat. Hem overkrijgen, was een uitdaging. Ik heb het geprobeerd om hem zelf te laten overlopen, ging goed. Ik liet hem lopen van een trappetje van de ene kooi naar de andere. (bij nader inzien gewoon stom!) Ik tilde het trappetje toen hij er bijna was, maar hij was er nog niet klaar voor en vloog naar de kooi van Elmo (Kobalt parkiet). rep en roer natuurlijk. Na wat overtuigingen op mijn vinger (mopper mopper) en weer geprobeerd. Toen zat hij aan de kooi van Charlie (parkiet) en toen heb ik hem maar op schoot genomen en even op een afstand 'kijken' naar de kooi. Uiteindelijk heb ik hem, rustig, erin gekregen. maar nu komt het. Ik moet weer helemaal opnieuw beginnen! We waren niet superver, ik heb hem niet zo lang, maar het lijkt dat hij nog minder tam is dan toen hij binnen kwam. Met honingparels probeer ik hem weer tam te krijgen. Hij neem me iig weer in de maling, zoals in het begin, dus dat is een mooi begin. (ik moet de snoepjes tussen mijn vingers nemen en dan neemt hij ze aan, als ik ze op mijn hand laat liggen, dan moet hij ze niet. Deugniet!) Maar echt jammer, was al zover dat we samen aan het dansen waren (HAHAHA!), maar nu lijkt hij weer niets van me te willen weten.

Zijn er nog tips naast geduld en praten?? Hij heeft nu ook de neiging om zijn rug naar mij toe te keren als ik tegen hem praat.