28 maart 2024, 16:18:21

Valkparkiet legt ei

Gestart door Yriis, 1 september 2011, 12:41:11

« vorige - volgende »

Yriis

Hoi,

Ik weet niet of dit de goede plek er voor is, maar ik vraag het toch. Anders moet je hem maar even verplaatsen maar ik vond het toch wel spoed.

Vanochtend keek ik onze nachthok, en 1 van de 10 valkparkieten had een ei gelegd in de hoek van de kooi. En ze zat er ook op, ze ging ook niet weg toen ik eventjes wou kijken. mn man ging toen even kijken en ze stond toen eventjes op en we zagen toen dat het een ei was, ze rolde hem mooi weer onder zich met haar snavel. Maar ik weet niet wat ik nu moet doen. We hebben een buitenvoliere, en een nachthok. We hebben een schuifje er tussen in gemaakt, want de nachthok zit echt binnen, we hebben een gat gemaakt in de muur zodat ze naar buiten toe gaan en ´s avonds gaan ze weer naar binnen en doen we het schuifje dicht.
Dus om in de buiten voliere een broed hok te doen is niet handig omdat ze ´s avonds weer naar binnen gaan. Ze zijn in totaal met zn 10´en.

Ik weet niet wat ik moet doen?? Moet ik een broedhok in de nachthok zetten?? Ze heeft eten ter beschikking binnen en ook drinken. Maar hoe gaat dat dan met de andere valkparkieten??

Sorry ik weet niet wat ik moet doen

Groetjes,
Chloe

Yriis

Asjeblieft kan iemand ons helpen..? Moet ik een broedhok in de nachthok plaatsen? Ze geen valkparkiet bij haar in de buurt.

Esther_Valkje

Hoi,

Ligt het ei los of in het nachthok.

Je kan geloof ik niet het ei gaan verplaatsen, meen ik gelezen te hebben.
Jeb kan wel broedhok ophangen en hopen dat ze vokgend ei daarin legt.

Zorg voor voldoende kalk en mineralen, eikrachtvoer, en uiteraard je gewone eten.

Omdat je het bij spoed hebt gezet wil niet zeggen dat je direct antwoord krijgt:-)  je kan ook even googlen en op het forum verderzoeken wat je kan ddoen. Er staat veel info over.

Succes

Gr. esther

Yriis

Hoi Esther,

dank je wel voor je reactie. Ik was gewoon bezorgd en daardoor ook mijn 2e reactie..

Omdat we op het moment geen broedhok hebben om in de nachthok te zetten, hadden we een plastic bakje op de zijkant gezet met wat zand. Mn man had het eitje er voorzichtig ingelegd, en we keken het nu aan om te kijken wat er ging gebeuren.

Ze heeft een grote deel van de middag heeft ze de andere vogels weg gejaagd om niet in de nachthok te komen eten. Want hun eten en drinken zit in de nachthok. Dus we dachten als we het eitje aan de andere kant neer zetten in een plastic bakje dan kunnen de andere ook wat makkelijker bij het eten.

Maar slimmerd dat ze is, we hebben net weer gekeken en ze heeft het eitje weer op de zelfde plek gerold als waar ze eerst ook was.

Moet ik nu een broedhok kopen en gewoon 1 kopen?? omdat we meerdere valkjes hebben namelijk.

Sanna

Ik begrijp uit je hele verhaal dat deze pop alleen is. Ik denk niet dat je het broeden aan moet moedigen, wat je wel doet als je speciaal een broedblok voor haar koopt. Kunnen de anderen trouwens goed bij het eten en drinken nu? Anders moet je voor hun ergens anders wat neerzetten, als zij ze weg blijft jagen.

Ik zou het even aankijken of ze meer eieren erbij gaat leggen. Normaal gesproken zal ze om de dag een ei leggen. Vervang de eieren door nepeieren (dan weet je zeker dat ze niet uit gaan komen, mochten ze toch bevrucht zijn) en laat haar erop broeden tot ze haar interesse verliest. Dat kan tot 3 weken duren...

Groetjes, Sanna

Yriis

Ik ben net thuis gekomen en ging even kijken.. Het eitje is kapot gegaan.. ik weet niet hoe..

Weet iemand hoe dit gekomen kan zijn..??

Rivka

Hallo,
Het is een beetje laat maar toch :P,

Ik heb er niet echt veel verstand van maar het eerste wat bij mij opkomt is dat ze er misschien te hard op is gaan zitten of dat ze er gewoon iets te ruw mee om gegaan is, of zo iets dergelijks gebeurd is.

Misschien ook omdat het haar eerste eitje is en ze er nog niet zoveel ervaring mee heeft   ??? ??? verbeter gerust als ik het fout heb  ;)

Jammer dat het eitje kapot is gegaan of gelukkig ik weet niet wat jij ervan vond  ::)

Hoop dat je hier wat aan heb

Groetjes Rivka


Yriis

Dank je wel voor je antwoord :)

Ze heeft vanmiddag vroeg heeft ze weer een ei gelegd.. Wat kan ik doen??

Ze laat nu wel tenminste andere valkparkieten eten, dus dat is het probleem niet meer.

Rivka


Sorry ik kan je niet helpen
ik hoop dat iemand met ervaring je kan helpen  ;)

Groet

Yriis

Er is ook een andere valkje erbij komen zitten. Hij zit dan bij het popje op de grond. Als ze gaat eten, dan gaat het andere valkje op het ei zitten, die maakt ook een nestje lijkt het, zit met zn poten te schoppen, en met zn snavel zoekt hij dingen op.


Yriis

Er ligt een 2e ei!! We halen een broedhok een van deze dagen en zetten dan de eitjes erin.. We weten niet of er een bevruchting heeft plaats gevonden, maar er zitten 2 valkes op de eieren, dus de kans zit er wel in.

Wat moeten we doen denken jullie..??

Tamireya

Hallo Yriis,

Het is geen goed idee om de eitjes te verplaatsen.

De kans dat de ouders er dan niet meer op gaan broeden is groot.

Ik zou het broedblok wel ophangen en hopen dat ze dan (als er nog een ei volgt) ze deze dan daarin legt.
Dan kan je de anderen volgens mij ook daarin verplaatsen.

En anders zou ik wachten totdat de eitjes uit gekomen zijn.
Een gezond jong laten ze niet zo snel in de steek als een ei wat nog niet uit gekomen is.

Sanna

Is het wel je bedoeling om te kweken? Want zo niet, dan is het nergens voor nodig een broedblok neer te zetten. Dan kun je de eieren het beste door nepperds vervangen.

Wil je wel kweken met ze, dan heb je inderdaad grote kans dat ze het nest verlaten als jij de eieren gaat verplaatsen. Zeker gezien het feit dat ze haar eerste ei ook weer gewoon uit het bakje heeft gehaald waar jullie het ingelegd hadden. Ze broeden in het binnenhok hè? Ik denk niet dat het dan kwaad kan om ze gewoon lekker op de grond te laten broeden (je kunt er wat houtkrullen onder leggen om het zachter te maken). Zolang de jongen daar maar niet op de tocht komen te zitten. Overigens moet je bij het eerste eitje met een schouwlampje overmorgen wel kunnen zien of het bevrucht is.

Hebben ze genoeg eivoer, sepia, mineralen, groenvoer, enz. tot hun beschikking?

Groetjes, Sanna

Yriis

Heel erg bedankt Tamireya en Sanna voor jullie antwoorden!! Vanochtend lag er nog een ei, dus er liggen er nu 3! Ze liggen niet op de toch, de ingang zit hoog naar het buitenvoliere, en ze zit in de hoek onderin. Eivoer hebben we standaard door het normale voer heen zitten, we hebben ook een miralen brok hangen.

Wat is sepia precies..?? daar heb ik nog niet eerder van gehoord. Ok ik ga overmorgen even kijken met een lamp. Hoe zie je dat dan..?? Dit is onze eerste keer dat we een nestje willen, dus we weten nog niet echt hoe dit moet.. :$

Ik zet de broedblok dan gewoon neer in de hoek en ik kijk dan even wat ze gaat doen.

Tamireya

Ik zou hem niet in de hoek neerzetten waar ze nu op de eitjes zit anders heb je kans dat ook deze eitjes stuk gaan of niet meer bebroed worden.

Misschien ergens daar boven hangen of in een andere hoek zetten.

Als de eitjes bevrucht zijn zie je kleine rode adertjes.
Je moet bij het schouwen wel opletten dat je de lamp aan de ronde kant houd, daar zit de luchtkamer.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/kweekei.htm

CitaatMineralen
Voor een goede opbouw van het skelet en het onderhouden daarvan is het belangrijk bronnen hiervoor aan te bieden. Een stukje sepia en een kalk- of mineraalblokje mag daarom niet ontbreken in de kooi. Het toevoegen van grit (oestergrit) aan het eivoer of apart verstrekken in een zogenaamd snoepvoerbakje is een belangrijke calciumbron. Een valkparkiet neemt hiervan naar behoefte, soms een hele tijd niet, maar het moet altijd beschikbaar zijn.

http://www.valkparkiet.com/nl/files/voeding.htm