19 april 2024, 20:51:17

aanschaf valkje, zelfstandig of voeren?

Gestart door samantha21, 11 juni 2011, 16:44:42

« vorige - volgende »

samantha21

wat is het beste om te doen? een jong valkje kopen die je nog moet bijvoeren of een valkje die net zelfstandig is.

zijn er nog voordelen als je een valkje koopt die je nog moet bijvoeren? raken ze bv dan meer gewend aan je?

Rianne

Net zelfstandig. Er zijn kwekers die laten ze al aan handen en/of mensen wennen zodat het verder tam maken erg makkelijk is.
Zelf bijvoeren heeft naar mijn idee alleen maar nadelen. Er kan een hoop mis gaan, en dat zijn allemaal dingen die voorkomen hadden kunnen worden als het jong al zelfstandig was geweest.
Denk aan kropverzuring door verkeerde temperatuur van de pap, of kropverbranding door te hete pap. Ook duurt het vaak langer voor ze zelfstandig zijn en kunnen ze nog happerig blijven naar de handen, omdat ze gewend zijn dat ze hiervan eten krijgen.

samantha21

ok. dank je wel voor je snelle reactie. dan hou ik het liever op zelfstandig idd...  :)

Landiej

Een jong valkje wordt nog prima tam als je hem gewoon kan ophalen als hij/zij net zelf kan eten. Hebben wij met onze valkjes ook gedaan, en dat ging prima!

samantha21

dat heb ik ook met storm mijn valkje gedaan maar was benieuwd of het voordelen gaf als je ze nog zelf moest voeren.  :) nieuwschierigheid

Rissiejjj

Voordelen aan handopfok, Nee.
Ik heb mijn eerste valkje wel met handopfok gedaan.
Was nogal naief, dacht, geweldig leuk etc.
Naja, niks niet geweldig leuk,,, haar hele voedingtijd heb ik Stress gehad.
Heb nu dan toevallig wel allemaal valkjes van handopfok zitten, maar dezen komen bij mensen vandaan die zelf geen tijd hadden om te voeren en de ouders voerden ze niet.

En toen ik een tijdje wat minder tijd had, toen was mijn clowntje ook binnen een mum van tijd veel minder tam.

Dus nee zeker geen voordelen, en indien niet nodig gewoon een valkje nemen die al zelfstandig is.
Mijn mening: Alleen handopfok indien het noodzakelijk is.

Sanna

Mijn ervaring met handopfok valkjes is dat ze allemaal gestoord gedrag vertonen. Ze kunnen zich niet goed als vogel gedragen, hebben de neiging alles te slopen wat los en vast zit en inderdaad hebben ze geen angst voor handen waardoor ze je juist eerder bijten. Ze zijn compleet afhankelijk van je zolang je ze papt, maar daarna moet je heel erg je best doen om ze goed tam te houden, nog veel meer dan met een zelfstandig valkje.

Groetjes, Sanna

Patrick

Zou mooi zijn als er een lijst komt van kwekers die tegen handvoeding zijn en enkel een vogel weg doen die zelfstandig is.
(moet toe geven heb zelf de fout gemaakt dit jaar om een vogel te snel weg te doen achteraf, maar is wel geregeld met de koper).

Voordeel is ook dat vogels die zelf groot gebracht worden door de ouders ook stukken goedkoper zijn en zelfs beter van conditie zijn.

Bijvoeren moet je enkel doen in geval van nood of ziekte en niet voor het geld omdat ze een tammer vogeltje willen kopen. Ik stuur ze altijd door naar een ander (en die mogen ze zelfs nog zelf opzoeken ook, ik geef daar nooit advies of een adres aan door).

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Cherro

Hier wil ik even op inhaken.

Ik kweek, en ben zeker niet voor handvoeding indien de ouders goed voeren en niet plukken e.d. Je kan wel even ietswat meepappen 1 voeding per dag eventueel, daar heb ik zeker niets op tegen persoonlijk.

Ik ben zeker van mening dat door de ouders het beste is, dat gebeurt hier ook.
Zijn er goede redenen voor om in te grijpen, zoals je schreef, uit nood, dan kun je niet anders.

Maar dat de prijzen van mensen die handopfok doen altijd veel duurder zijn is niet geheel waar. ;)Ik denk dat ik uitzondering op de regel ben dan ;)

Je ziet idd belachelijke prijzen van soms 80! euro voorbijkomen, of daar rondom.
Voor een leuke witmasker bonte ga ik dat echt niet betalen, zou t nu een speciale mutatie zijn die ik graag wil, ja dan zou ik t overwegen, maar anders? Neeeeh ;)

Hier gebeurt dat niet in ieder geval ;).

Ik heb nu net een nest van 4 grootgepapt, werden tot bloedens toe geplukt en de nieuwe pennen weggeknabbeld.
Ondanks dat het me heel veel tijd en energie, en papvoeding heeft gekost, gaan mijn valkjes voor dezelfde prijs weg als waar bij anderen een valkje rechtstreeks uit het blok voor weggaat ;)
Misschien ben ik wel gek, maar ik houd gewoon de normale gangbare prijzen aan ;)

Dus er zijn uitzonderingen hoor! ;) ik hanteer gewoon dezelfde gangbare prijzen omdat ik vind dat t ook leuk moet blijven voor de kopers.

Moest dat ff kwijt ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Downundah

Hoi, toen wij onnze Coco kochten was ze net 8 weken oud en at al zelfstandig. Door de kweker was ze al handtam gemaakt. Na een week wennen bij ons in huis kwam ze al snel niwuwsgierig op mijn hand zitten wanneer ik haar voer ging verversen. Het ging echt zo snel om haar verder tam te krijgen. Uiteindelijk deed ik alles met haar op mijn schouder incl onder de douche samen. Geweldig!!!

Wel duurde het ff om haar na haar komst te laten wennen aan al het valkparkietenvoer. Ze moest nog leren om de wat groter zaadjes te pellen zoals zonnebloempitjes. Ook moest ze leren eten van fruit en groenten. Dat is iets wat ze nog niet helemaal had geleerd bij de kweker omdat ze daar nog te jong was.

Gelukkig kon ik voor al mijn vragen en twijfels altijd terug vallen op de kweker. Het duurde erg lang voor ze al het zaad ging eten waardoor er gebrek aan sommige voedingsstoffen dreigde. Beetje kieskeurig dametje, zeg maar.

Ik was achteraf erg blij dat deze kweker ons bleef begeleiden bij de opvoeding van ons valkje. Van wat ik hier allemaal lees zijn er gelukkig meer kwekers die deze begeleiding willen/kunnen geven en das een hele opluchtig voor beginners zoals ik. Denk dat dat bij een valkje uit bijv een dierenwinkel veel minder het geval is.

Dit verhaal zomaar even, om aan te geven dat handopfok zeker voor beginners niet aan te raden is.

Gr