25 april 2024, 11:19:08

de ideale voliere

Gestart door kerbie, 28 augustus 2011, 18:14:38

« vorige - volgende »

kerbie

Hoe ziet er volgens juliie de ideale valkparkietenvoliere eruit.Ik wil volgend jaar of binnen 2 jaar een buitenvoliere bouwen.Graag zou ik jullie mening hier eens over willen weten.Vooral van de kwekers onder jullie. Graag jullie beschrijving over de ideale voliere.Laat jullie ideeen maar de vrije loop.

Landiej

Dat hangt natuurlijk een beetje van je wensen af! Hoeveel valkparkieten wil je erin gaan houden?

Ik vind het altijd wel mooi als de vlucht aan een tuinhuisje is gebouwd, zodat je daarin het nachthok kan creëren. Verder zou ik zeker zorgen voor een sluis, zodat je valkjes niet kunnen ontsnappen als jij de volière in komt.

Verder vind ik het erg mooi als je ook iets met beplanting of kleine boompjes kan doen in de volière. Zoals deze:


Het is natuurlijk wel verstandig om dan eerst te bekijken welke beplanting veilig is voor de vogels die je in de volière wilt huisvesten.

Wat de keuze tussen aluminium vs. hout betreft: ik vind hout mooier, maar aluminium lijkt me praktischer. Het aluminium in het groen zoals hierboven staat al een stuk natuurlijker dan het saaie grijs!

Hoop dat je hier iets mee kan ;)

kerbie

Bedankt voor je reactie.Zijn er nog andere liefhebbers die hun droomvoliere willen beschrijven?

Patrick

Mijn wens is zo groot mogelijk want ze moeten kunnen vliegen  ;)
Maar we moeten het altijd doen met de ruimte die we kunnen gebruiken en welke kosten je kan besteden.
Beplanting kan je zo duur maken als je zelf wilt maar een valkparkiet zal deze toch wel slopen. Ik gebruik altijd houten boomstammen en stokken die ze weg willen gooien na het snoeien. Enkele wilgbomen kan ik her en der wel eens een tak af knippen (tegen de snoei tijd altijd even contact opnemen met de eigenaar en je kan uitzoeken wat je nodig hebt).

Voor de bodem zou ik een stuk grond afgraven en een 10cm met grind vullen en daar bovenop scherpzand gooien. Water trekt zo door het scherpe zand heen en door het grind wat eronder ligt zal het ook sneller droog worden.

Zou proberen een kleine ruimte die totaal open is zodat ze in de regen of sneeuw kunnen gaan zitten als ze daar zin in hebben of in de zon (vitaminen A en D ) kunnen zitten. Enkele speeltjes in zo'n ruimte zullen ze zeker waarderen.
Zou wel grind als bodem bedekking gebruiken dan zodat je deze makkelijk kan afspoelen met een tuinsproeier zodat alles weer schoon wordt.

Zorgen dat ze een tochtvrije schuilplek hebben en eventueel een nachthok waar ze kunnen schuilen als het echt koud wordt snachts. Deze kan je dan verlichten met een tijdklok die een beetje gelijk loopt met de verlichting buiten en snacht een klein lampje laten branden zodat ze in eventuele paniek toch iets kunnen zien waar ze vliegen (kleine led verlichting is hiervoor zeer geschikt en de kosten zijn het tegenwoordig niet meer)

Verder tja de voliere zelf.......... wat vind je zelf mooier? Hout of aluminium ? Dit moet je helemaal zelf beslissen.
1 grote vlucht of wat kleine vluchtjes erbij zodat je gericht kan gaan kweken? Denk aan bepaalde kleuren die je wilt kweken of de zekerheid dat je bij de jongen de juiste ouders voor je hebt. Zou hier zeer zeker over nadenken.
Denk ook van te voren goed na dat je bij ieder koppel ongeveer 8 jongen kan verwachten en in slechte tijden deze ook netjes de ruimte kan geven. In de winter zul je dus weinig vogels rond hebben vliegen maar tijdens de kweek is je voliere al snel te klein met alle jongen.

Als takken en zit stokken zou ik natuurlijke stokken nemen. Slopen doen ze het toch wel en je kan ze altijd gratis krijgen (als je goed op het snoeien let). Voordeel is dat ze dan ook automatisch hun nagels slijten en betere spieren krijgen.

Hou altijd rekening met het weer hoe je de voliere bouwt. Als je een tijdje ergens woont weet je ook waar meestal de wind vandaan komt. In de zomer is dat wel lekker maar in de winter zijn ze er niet echt blij mee.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

kerbie

Bedankt Patrick voor deze mooie uitgebreide  uitleg.Nog reacties?