Bloedmijt/bloedluis??? Wat te doen met de jonkies qua eten?

Gestart door Marl1, 28 augustus 2011, 18:14:44

« vorige - volgende »

Marl1

Hoihoi,

Bedankt voor de reactie en bedankt voor de links.

Weet je ook of hoe ik m'n zit/slaapkamer schoon moet krijgen? Want die zal waarschijnlijk ook helemaal besmet zijn?

Tamireya

Ik zou een omgevingsspray voor de ruimte gebruiken net zoals je doet bij vlooien bv.

Heb even op google gezocht en vond dit hier als voorbeeld:
http://ongedierteproducten.nl/insecten-bestrijding/kruipende-insecten-binnen-1/bloedluis/bayer-kruipende-insecten.html


LET OP: Alle dieren en mensen moeten de ruimte verlaten omdat dit extreem giftig is !
Als je sproeit is het handig om een masker te dragen voor je neus en mond zodat je niet de dampen inademt.


Hoop dat dit je verder helpt.

hilde

je kan ook titox van riem nemen  voor omgeving en inderdaad beter eerst de vogels uit je kamer .

http://www.proequip.be/datasheets/nl/Technique_3_872011.pdf


Marl1

Heb ik er wel goed aan gedaan om het blok weg te halen?! Pa en ma zitten notabene nu weer te wippen!  :o :o :o  En de kleintjes eten nog niet eens zelf!

Wat nu? Dan komen er vandaag of morgen weer eitjes? Mogen ze dat wel? Dit is hun derde nestje! Eerste 2 nestjes zijn niet uitgekomen. En is het wel verstandig nu met die bloedmijt/luis?

Tamireya

Omdat mijn koppel erg geplukt heeft moest ik de jongen ook eerder eruit halen en beginnen met pappen....pa en ma begonnen heeel snel weer met wipwappen en geen twee weken later lag het eerste ei op de grond.

Broedblok had ik met de donsjes verwijdert en toch wilden ze weer opnieuw beginnen.

Als er weer eitjes komen zou ik ze vervangen en het broedblok nu weg laten.

Met het ongedierte lijkt het me niet zo heel verstandig om ze nu weer aan een nieuw nestje te laten beginnen.

Worden de kleintjes nu wel weer gevoed door de ouders of laten ze deze links liggen?

☺ Pita ☺

Een tip voor als je weer eens een nestje wilt.
Leg gedroogde tabaksbladeren onder in je blok en daaro het zaagsel je zal geen bloedmijt hebben.
Wat ook erg belangrijk is de kooi zeker 1 keer in de week goed schoonmaken met dettol (gebruiken wij) ontsmettend.
Vergeet niet de tralies hoekjes stokken erg belangrijk.
Broedblok in zijn geheel onderdompelen als je deze schoon maakt.
Ook de voerbakjes dus eigenlijk de totale kooi.
Bij ons zitten de vogels buiten en hebben gelukkig op deze manier nog nooit beestjes gehad.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

En dat je er erg snel vanaf bent  :)
Groetjes Petra.

Marl1

Hallo,

Weer bedankt voor de reacties!

Ik heb dr. Feld gebelt, en ik kreeg een assistent aan de telefoon. Ik moest het blok uitkoken, en de jongen daarin terug doen. Ik kon de overige valkjes wel behandelen met die spray, maar de jonkies niet. Ook moest ik de kooien, met alles erop en eraan schoonmaken, en desinfecteren. De omgeving moest ik ook goed schoonmaken en behandelen. Dit moet ik om de 3 dagen doen. Net zolang ik die bloedmijten niet meer zie. Dan zou het over moeten zijn.

Het blok heb ik net uitgekookt en vanavond ga ik aan de slag om alles schoon te maken en te desinfecteren. Wat moet ik met de speeltjes/stokken/touwen doen? Kan ik die in het water leggen met dat dodende spul? Of kan ik die beter met dettol doen? (Vergeten te vragen...)

Kun je ook gewoon shag gebruiken? Want waar kun je gedroogte tabaksbladeren kopen? Ik kan voor nu wel aan shag komen, maar ik denk niet zomaar aan gedroogte tabaksbladeren. Gaan de valkjes er dan niet van eten of iets dergelijks?

Die assistent zei ook nog, dat als die jonkies weer terug waren in het blok, dat de kans groot was dat pa en ma ze weer gingen voeren. De oudsten krijgen volgens mij niks meer, en het kleintje heeft toch een paar keer wat gehad. Die zit soms moord en brand te schreeuwen.... De oudsten zitten wel een beetje aan de macaroni en aan de trosgierst. Hopelijk gaan ze hierdoor wel zelf eten. Ik weet niet met hoeveel weken ze zelf gaan eten, maar de oudste is morgen 5 weken oud.

Groetjes Marleen.

☺ Pita ☺

Mja wij kopen het gewoon in de vogelspeciaalzaak hier.
Je zou bij een dierenzaak die veel voor vogels heeft kunnen vragen.
Wij knippen die stengels wel eerst fijn voor we ze onder in het blok doen ;)

Hoe ouder de valkjes worden 5 weken zeg je nu , dan gaan de ouders inderdaad minder voeren omdat ze zo de jonge vogels als het ware dwingen om zelf te gaan eten.
Wat je wel moet/kan doen is er voor zorgen dat er voer op de bodem staat en wat zacht trosgierst op de bodem leggen.
Dit is makkelijker voor de jonge valkjes om te pellen ze moeten het tenslotte nog leren.
Je zult zien dat de ouders naast de jongen aan de trosgierst gaan zitten eten , ze doen het gewoon voor :D
En zo leren ze het ;)
Zonder tabaksbladeren is geen ramp hoor maar het voorkomt wel.
En zo'blok uit koken lijkt me niet echt makkelijk.
Hoe oud is het jongste jong? Als het al goed in de veren zit zou het gewoon op de bodem van de kooi zetten en het blok helemaal niet meer terug hangen.
Dat kan je dan een paar dagen onder water laten staan evt met wat van dat spul er in.
Groetjes Petra.

Marl1

Hoihoi,

Ben ik weer......

Het blok is uitgekookt, de kooien en alles erop en eraan, en de omgeving is gedesinfecteerd en schoon gemaakt. Een heidens karwei.......

Ik heb er voor gekozen om het blok niet terug te hangen. Afgelopen maandag heb ik 's avonds het blok uitgekookt, en laten drogen. Dinsdagochtend zat de jongste op stok. Dus had ik het idee dat hij dan al uitgevlogen moest zijn. Sinds gisteren vliegt hij al een beetje. Hij vloog van m'n vinger naar m'n schouder.

Maar eten doen ze nog niet echt zelf. Ze knabbelen wel aan de trosgierst, maar daar blijft het ook bij. Pa en ma voeren ze gelukkig weer wel. Sinds de kweek staan er allemaal bakjes op de grond, en nu met de jongen nog steeds. Ze hebben altijd macaroni en soms rijst tot hun beschikking, en altijd valk- en grasparkietenvoer, valk- en grasparkieteneivoer, brood, en appel, en niet te vergeten trosgierst. Maar daar heb ik wel een vraag over, want vooral pa en ma eten de trosgierst op, maar mogen ze dat wel elke dag hebben? Want voor hun is trosgierst snoep. Of maakt dat niet uit?

Als ik nog een keer een nestje wil, dan ga ik toch maar tabaksbladeren kopen, dit (die bloedmijt) wil ik niet nog een keer meemaken!

Is het verstandig om naar een vogelmarkt te gaan als je vogels hebt? Ik ben bang dat ik zo, op deze manier, misschien een bloedmijt-eitje heb meegenomen. Zou dat kunnen? Hoe kom ik er anders aan?

'k Hoop dat iemand nog een antwoord heeft!

Alvast bedankt!

Groetjes Marleen.