28 maart 2024, 12:46:25

mijn tara is overleden

Gestart door kerbie, 28 augustus 2011, 14:12:16

« vorige - volgende »

kerbie

Een van mijn poppetjes is overleden.Ik heb een grote voliere waar mijn valkjes samenzitten.Ze had al 3 maal een nestje gehad .Eerste nestje was niets ,uit het 2 de nestje is mijn eerste vlakje geboren.Bij het derde nestje is er een valkje geboren en later na een paar weken overleden.Normaal zou ik het nest weggedaan hebben maar omdat er nog een koppel eieren aan het broeden was heb ik haar laten doen.Waarschijnlijk was 4 x teveel.Nu heb ik maar alleen het mannetje niet meer.Mijn jong valkje is bij mijn zus gaan wonen.Hoe kan ik dit de volgende keer voorkomen?

animallovertje

wat erg :( heel veel sterkte ermee!

de volgende keer zou je de eitjes voor nep eieren kunnen vervangen..
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

kerbie

Moet ze dan niet zoveel energie verbruiken ?Dacht dat echte of valse eieren geen rol spelen .Ze zit immers toch op de eieren?Ben beginnende kweker van valkjes .Dus geen of weinig ervaring al veel gelezen hier maar praktijk is nog altijd iets moeilijker.

animallovertje

maar had ze die 4 nestjes gelijk achter elkaar dan?
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

kerbie

Ze had haar eerste nestje in mei .Het eerste valkje werd geboren in mei en dan was ze eind juni al terug bezig met haar volgende nest.Een paar weken geleden was ze toe aan nest 4 .Ze was nog maar 1 jaar half oud.Maar heb maar een voliere van 6m op 2,5 breed en 1,9 hoog.Ga binnen een paar jaar een nieuwe voliere bouwen maar weet nog niet hoe ik het moet indelen.Ik hou meer van een grote voliere zonder verdeling.Doe ik daar iets verkeerd mee.Wat is het toch moeilijk om met valkjes te kunnen kweken.

Manouk

Een 4e nest is veel te veel voor een valkjes..

De meeste doen 2 nesten hooguit 3 als de vogels in goede conditie zijn...
Een nestje vergt veel energie van een valkje, het kan wel zijn dat dit helaas jou Tara te veel is geworden..
Ik heb een voliere van 2,5x2,5 en hier hebben mijn valkjes ook al een nestje in gehad..

dit is goed gegaan, ik heb hier 8 valkjes inzitten, als je genoeg ruimte hebt, kan het geen kwaad als je gewoon in de voliere kweekt..

Ik hoop dat het verder allemaal goed zal gaan met je voliere en valkjes (of andere vogels)

Liefss
Manouk

kerbie

coco88 een vraagje .Hoe kun je vermijden dat je koppel nog gaat kweken .Ik heb hier 4 koppels alleen willen de 3 andere koppels niet tot kweken toe komen.Er was een koppen die een poging aan het ondernemen was waardoor ik bakken niet wilde wegnemen .Hoe doen jullie dat?

Manouk

Ik had dat hier ook...

Ik heb toen alle nesthokken hier weggehaald, behalve degene die bezet waren zeg maar..
Ook kan je als ze twee nesten hebben gehad de eitjes vervangen door nepeitjes,

deze dan weghalen als ze ongeveer 18-20 dagen bebroed zijn.. (1 voor 1 weghalen)
Als je de laatste dan tegelijk met het nesthok weghaalt, moet het goed komen..

Hier heeft 1 popje nog 2 eitjes van een stok gelegd, die dus kapot zijn gevallen, maar hierna heeft geen van mijn popjes nog eitjes gelegd.....

Dat is hoe ik het doe..
Misschien hebben anderen ook nog andere ideeën..

Groetjes
Manouk

Rianne

Bedoel je dat ze een half jaar oud was? Dat is eigenlijk te jong om te kweken, omdat ze dan nog niet volgroeid zijn en de kans op legnood dan groter is.
Je kunt de koppels waar je wel of niet mee wil kweken dan beter apart zetten, in een kooi of ander deel van de voliere.

Manouk

Volgens mij 1 en een half jaar ;)

kerbie

Thx coco voor het delen van je ervaring .Volgende keer ga ik dat zo oplossen.Ondertussen zal ik terug naar een andere pop moeten zoeken.Vind het echt jammer van mijn taratje.Het jong dat ze me gegeven geeft is nu een tamme valk geworden .Die een gelukkig leven leid bij mij zus.Aiko genoemd Zal met dertijd eens een foto plaatsen.