18 april 2024, 11:32:38

Agressieve valkparkiet zat!

Gestart door nita_forever, 25 augustus 2011, 12:05:49

« vorige - volgende »

nita_forever

Hallo Allemaal,
Ik heb een dringende vraag, en ik heb er al veel over gelezen, maar denk schrijf toch zelf even een stukje want begin het beest goed zat te raken.

Ik heb 2 valkjes, 2 mannen van beiden april 2009. 1 wildkleur (Chiko) en 1 lutino (Mike). Ze zitten samen in een mega grote kooi voor grote parkieten.

Chiko heb ik met de hand gepapt toen hij klein was, en ben echt super gek met t manneke.
Mike heb ik erbij gehaald toen hij een jaar was, hij is ook door de vorige eigenaar gepapt, Mike is een echte knuffelkont en altijd goed gemutst. Met Mike heb ik dan ook niks te stellen.

Chiko is duidelijk de dominantste van het stel. Hij heeft altijd al wel een gebruiksaanwijzing gehad, en deze ken ik eigenlijk alleen. Aan de stand van zijn kuif, en aan zijn lichaamstaal kan ik zijn bui bepalen en weet ik al of ik hem aan kan halen of dat hij slecht gemutst is en wil bijten. Bij boos gedrag negeer ik hem, en bij lief gedrag boloon en knuffel ik hem. Zodra hij ook goed gehumeurd is kan ik ver gaan bij hem, met knuffelen en aanraken.

De laatste tijd is Chiko bijna alleen nog maar boos. Hier is eigenlijk niks voor gebeurd ofzo. Zodra ik mijn hand naar de kooi richt, of er in kom dreigt hij, hij doet zijn kuif plat naar achter en zijn bek open (als een havik) en maakt wisselend krijsende en sissende geluiden.
Zodra mijn hand dan dichter bij komt springt hij ruw tegemoet en valt aan. Hij bijt dan erg hard en vaak door. Ook worden het blauwe plekken.
Dit gedrag, en het steeds vaker vertonen van dit gedrag heeft tot gevolg dat hij steeds minder aandacht krijgt, omdat ik hem dan negeer. Mike geef ik wel gewoon de aandacht die hij nodig heeft, die laat het ook gewoon toe en geniet hier van.
Ook als ik de vogels tegenwoordig los heb vliegen valt Chiko mij (en ook ieder ander trouwens) zo ineens uit het niets aan, en bijt dan hard. Onlangs een paar keer een uur bezig geweest hem in de kooi te krijgen, met veel lawaai, en gebijt en gevlieg.
Begin het een beetje zat te raken met gemak, ik wil hem gewoon lekker zijn aandacht kunnen geven en zonder problemen los kunnen hebben. Vind het zielig om hem om zijn agressie steeds te negeren en in zijn kooi te stoppen.
Zou dit nog steeds de pubertijd kunnen zijn? of zal dit gedrag over gaan? En wat kan ik hier nou nog echt concreet in doen om dit aan te pakken? Want als dit echt zo blijft ben ik er een keer echt klaar mee... En ik haal een beest niet aan om hem weer weg te doen, dat zou ik erg jammer vinden want ben stapel gek met hem...

Alle tips en adviezen zijn welkom!!!!

Groetjes Annita
Chiko en Mike
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

Bello

Hoi,

Jee je hebt momenteel een ramp in de kooi.
Ik zou hem zo snel mogelijk laten kortwieken.

Hij zou ook broeds kunnen zijn, dit heb ik met 1 mannetje ook.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sanna

Hallo Annita,

Ik weet niet of kortwieken gaat helpen. Het is ook een beetje laat voor de puberteit. Maar ik denk wel dat het met hormonen te maken heeft. Chico klinkt nogal gefrustreerd, gefrustreerd om een popje denk ik. Kruipt hij ook in donkere hoekjes als hij los is? Dan is hij zo broeds als ik weet niet hoe. Je kan aankijken of het over gaat, maar anders zijn er denk ik maar 2 opties: een popje erbij (eventueel allebei permanent in een grote kooi als zijn gedrag niet verbetert en dan hoeft de pop ook niet tam te zijn) of een mooie grote voliere voor hem zoeken waar hij popjes kan versieren.

Groetjes, Sanna

nita_forever

Hallo lieve mensen.
Hartelijk dank voor jullie reaktie. Ik heb er idd zelf ook aan gedacht dat het met een popje te maken heeft. Alleen merk ik aan hem dat hij van bepaalde voorwerpen nog eens extra agressief word. Dit is vooral van kartonnen doosjes/verpakkingen van bv snoepsticks of alles wat maar op die manier in karton verpakt zit, en van dingen die knesperen. Bijvoorbeeld kraakplastckjes als afval zakjes en plastickjes van om toastjes enzo. Al dit soort dingen probeer ik nu gewoon echt te vermijden dat hij ze ziet.
Chiko zoekt geen donkere plekken op, maar gaat tegen dingen zitten pluiten, vliegt wat rond en loopt af en toe met de vleugels/schouders wijd macho gedrag te vertonen. Bij vertonen hiervan is hij wel vriendelijk bij aanhalen. Hij word vaak het meest boos als hij weer terug moet in zijn kooi...

Groetjes Annita
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike

Landiej

Ik ben het met Sanna eens: volgens mij is Chico aan een popje toe! Is het voor jou een optie om er een pop bij te nemen?

Patrick

Sorry dat ik het zeg maar dit is echt weer een duidelijk voorbeeld van een valkparkiet die met de pap is groot gebracht. Ze missen enige opvoeding die ze van hun ouders op een natuurlijke manier mee krijgen. Je denkt een super tam vogeltje te hebben maar later kunnen ze zoals bij die van jou totaal verstoord gedrag gaan vertonen. Een valkparkiet heeft duidelijk een andere opvoeding en gedrag als menig andere parkiet en daarom valt deze ook eigenlijk onder de kaketoes (is wetenschappelijk bewezen).

Jou man vertoond duidelijk een gedrag dat die eigenlijk geen ander in de buurt wilt hebben en laat dit op deze manier zien. Hij was immers als eerste in huis en is stinkend jaloers omdat die nu de aandacht moet delen.
Je zou kunnen proberen om de andere weg te doen (is duidelijk geen optie voor je als ik je verhaal lees) of apart zetten met 1 of 2 poppen. Het liefst met 2 poppen!
In een voliere doen waar al een kolonie in zit raad ik af want dit is echt zoeken naar problemen en fikse ruzie's onderling tot heftige gevechten aan toe.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

nita_forever

Het liefst had ik de heren samen in een vouillere gezet buiten, met 2 popjes er bij in, maar dat is voor nu nog geen optie.
Ik denk idd dat je wel gelijk hebt Patrick over het gedrag van een gepapte valk, en opvoeding hierin.
Zoals mijn woonsituatie nu is zit het er voorlopig niet in er popjes bij te halen of in 2 kooien te zetten. Ik heb ze nu op mijn slaapkamer staan, dus is vrij klein voor 4. Straks in december ga ik verhuizen en zullen ze in de woonkamer komen te staan, hier zullen ze weer wat meer vrijheid en aandacht krijgen. (zullen dan ook weer meer los zijn omdat mijn woonkamer straks weer valk-proof is :-) )
Sommige dagen krijgen ze minder aandacht omdat ik dan veel werk. Ik merk dat nu ze de laatste dagen weer meer vrijheid en aandacht krijgen Chiko ook veel aanhankelijker en liever is. Dus het zal daar zeker voor een deel ook wel aan liggen.
Helaas kun je niet alles plannen in het leven en loopt het daarom soms een beetje op en af, en wisselen dingen zoals woontuimte af en toe.
Ik probeer wel altijd het beste binnen mijn bereik voor mijn knullen te doen, want ze staan absoluut op de 1e plaats.
Ik ga het nog weer zien hier met zijn gedrag. Ik ga iig door met belonen bij goed gedrag en negeren bij slecht gedrag, en als ik niet veel tijd heb laat ik ze niet los, want vangen achter Chiko aan om hem in de kooi te krijgen wekt alleen maar frustratie en agressie op van beide kanten.
Bedankt voor jullie reacties!

XXX Annita Mike en Chiko.
(topic mag van mij gesloten worden.)
Groetjes Annita
en mijn kanjers: Chico en Mike