15 mei 2025, 21:19:10

jong valkje niet zelf op stok zitten

Gestart door Robinko, 11 februari 2004, 05:16:44

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo,

Sharky mijn valkje van nu 8 weken oud gaat nog steeds niet uit zichzelf op z'n stokjes in de kooi zitten. Ik heb hem nu al wel zo ver dat ik hem op een stokje in de kooi kan zetten zonder dat'ie er gelijk vanaf valt. Hij kan ook een klein beetje heen en weer schuifelen zonder dat'ie valt. Maar ja, als'ie te wild is als'ie bijvoorbeeld met z'n veren bezig is kukelt'ie zo naar beneden op de bodem van de kooi, hij doet dan ook echt geen moeite om naar een stokje te fladderen. Hij blijft doodgemoedereerd zitten wachten op de bodem van de kooi totodat ik hem op een stokje zet. Ik heb zijn etensbakjes ook al aan de tralies gehangen, zodat'ie wel naar boven moet voor z'n eten, maar hij vertikt het echt. Echt goed vliegen kan'ie ook nog niet hij heeft gisteren voor het eerst een zweef c.q. vliegtochtje gemaakt in de kamer. Ik vind zelf dat'ie nog vrij wankel op z'n stokjes zit en plaatsneemt, hij is constant d.m.v. z'n vleugels uit te slaan zijn evenwicht aan het proberen te houden. Mijn vraag is hoelang duurt het nog voordat'ie zelf op z'n stokjes kan gaan zitten? En kan ik misschien iets doen om te helpen?

Groetjes Marianne

Paul

Hoi Marianne,

Het verschilt gewoon per valkje de een leert sneller dan de ander.
Het heeft er misschien ook mee te maken of hij door de ouders is grootgebracht of door mensenhanden.
Mijn jongen zette ik met 4 weken al op de stok en daar bleven ze makkelijk zitten maar vielen wel na een tijdje weer op de bodem als ze probeerde te klimmen.
Met 5 a 6 weken kwamen ze meestal al zelf omhoog door met de snavel zich vast te houden en met een hoop gefladder erbij.
Maar dat gaat ook vaak nog wel stuntelig maar het lukt ze dan wel om zelf op de stok te klimmen.
Maar ik denk dat je gewoon een langzame leerling hebt maar het zal vanzelf wel goedkomen hoor.
Hang wat trosgierst hoog in de kooi misschien stimuleerd dat wat om hem omhoog te laten klimmen.

Groetjes, Paul

Marianne

Hoi Marianne,

De eerste keer dat een valkje vliegt komt het vaak heel onhandig over.
Ze moeten de ruimte waarin ze vliegen nog verkennen en weten vaak ook nog niet waar ze goed kunnen gaan landen.
Oefenig baart kunst, je zult er zelf versteld van staan.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Robinko

Hoi Paul en Marianne,

Bedankt voor de reactie. De kweker vertelde me toen ik m'n valkje op ging halen dat'ie niet met de hand gevoerd was, maar ik heb er zo m'n twijfels over. Er staat nu namelijk weer een advertentie op marktplaats van die kweker waarin hij een valkje aanbied dat met de hand gevoerd is, terwijl hij mij vertelde dat'ie daar fel tegen was! Beetje vreemd.  :-/

Groetjes Marianne