7 mei 2025, 12:06:00

Krop leegt niet!

Gestart door cynthia, 19 augustus 2011, 10:26:28

« vorige - volgende »

cynthia

We hebben Pino eergisteren uit het nest gehaald omdat zijn jongste broertjes en zusjes zwaar ondervoed werden (het is gelukkig goed gekomen toen hij eruit is gehaald)

Omdat de kropjes van de jongste donsjes maar voor een kwart waren gevuld hebben we hem er met spoed uitgehaald. We hebben alleen nog geen warmtelamp maar die komt vanavond. deze 2 nachten/dagen heeft hij met een kruik gelegen.

Nu is het zo dat het kropje vanmorgen om 7:00 nog niet leeg was terwijl de laatste voeding van +/- 4.5ml (weegt 43 g) om 23:00 was. toen die om kwart over 9 nog niet leeg was begon ik me zorgen te maken en heb ik hem een paar druppeltjes yakult gegeven maar het had geen effect.

Daarna heb ik besloten om het uit zijn krop te halen dus heb ik eest lauw water met druivensuiker eringespoten en daarna geprobeert het eten eruit te halen, eerst met een slangetje en een spuit, wat niet lukte en toen het er geprobeerd uit te masseren, maar niet alles kwam eruit. daarna heb ik hem tog maar een voeding gegeven hij heeft maar 2ml op, hij leek wel te zwak om te eten! hij at wel maar niet als de keren ervoor waar hij de spuit zowat aanviel!

waar kan het legen van de krop aan liggen? want ik wissel de kruik 1x in de nacht dus dat lijkt me warm genoeg.  hij ligt nu te slapen en lijkt erg zwak.

Tamireya

Ik wil je adviseren om met Pino zo snel mogelijk naar een vogelarts te gaan !

Wij zien pino niet, we kunnen alleen lezen en tips geven als wij hiermee ervaring gemaakt hebben. ;)
Zelf zijn wij geen artsen om diagnoses te kunnen stellen.

Het kan veel oorzaken hebben waarom de krop niet goed leegt.

Je hebt veel probeert al, voor mij zou dat iets teveel al geweest zijn om eerlijk te zeggen en had ik al eerder de va gebeld voor advies.

Misschien dat hij daardoor ook verzwakt geraakt is maar dat is alleen een gok.

groetjes Tami

cynthia

OKe, bedankt voor de advies. Ik zal contact opnemen met de va.
Wel is hij nu wat levendiger en probeert om over de knuffel te klimmen :P

Saar

Even een tip!
Geen yakult geven als de krop niet leegt, maar geef het kleintje dan brandnetelthee!

Tamireya

hoi cynthia,

Was even benieuwt hoe het nu met Pino is en of je nog naar de va gebeld had.

groetjes Tami

cynthia

Ik heb de va niet gebeld. Pino was weer helemaal fit maar wil wel wat minder eten. Hij heeft wel een voeding gemist omdat we wouden wachten todat zijn kropje leeg was maar om 10:00 heeft hij dus 2ml op, om half 3 heeft hij ongeveer 3.5 ml op (had hem wel meer willen geven maar ik wil hem niet forceren) en om 17.30 4ml dus dat gaat de goede kant op. Ook heb ik nu een warmtelamp en hij ligt er heerlijk onder te slapen :D weet je toevallig hoe hoog je hem moet hangen? heb een philips warmtelamp van 150 watt.

Groetjes Cynthia

ROCKS

Hoi,

Misschien een rare vraag, maar waarom leg je Pino nu niet gewoon terug in het blok zodat zijn ouders het over kunnen nemen?
Mochten de andere twee toch weer minder gevoerd worden kan je Pino er altijd weer eventjes uit halen.
Wat betreft de temperatuur van de warmtelamp: ik weet dat de temperatuur voor de kleintjes tussen de 28 en 32 graden moet zijn.
Je kan dat testen door een thermometer in de kooi te leggen op de hoogte van het jonkie. Dan kan je de lamp hoger of lager hangen, als je maar rond die temp zit.

Groeten Rocks

ROCKY  *R*I*P*
                                          28 maart

cynthia

Als ik hem weer in het blok leg, raakt hij weer helemaal van zijn schema, worden de kleinste 2 week ondervoed-zijn maar een week oud. En de donsjes die nu in het blok zitten hebben geen zaden meer in hun krop terwijl dat wel eerst was toen pino erin zat. Ook moet hij goed in zijn schema komen omdat ik op 29 augustus weer naar school moet...

Groetjes Cynthia