28 maart 2024, 21:47:44

Lichtelijk ongerust, hulp gevraagd

Gestart door Mylo, 10 juni 2011, 10:46:57

« vorige - volgende »

Mylo

Inmiddels zitten de twee vrijwel helemaal in de veren. Ze schommelen licht in gewicht, de ene dag zijn ze een paar gram aangekomen, de andere dag blijft het gewicht gelijk etc.
Nu voer ik ze nog steeds 4 keer per dag (ze zijn inmiddels ongeveer 6 weken) en volgens het schema hier zitten valkjes rond week 4/5 op 2 of 3 voedingen.
Moet ik inmiddels ook gaan minderen in voeding? En hoe doe ik dat? Gewoon abrupt 1 voeding minder? Of eerst de helft?


*Yvon

Hoi hoi

Jahoor je kan 1 voeding weglaten.
Heb je ook al trosgierst,valkparkietzaadjes en gewoon zaad in de kooi liggen ?
En natuurlijk water. ;)

Groetjesssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Mylo

Ja dat heb ik! Ik zie ze er echter nog niet van eten... is dat erg?

Mylo

Inmiddels zitten ze op 2 voedingen maar ze willen echt niet meer uit het spuitje of van het lepeltje eten. Je krijgt er geen hap in of ik moet het snaveltje openhouden en m'n vriend moet er eten in gieten... Het lijkt me dat dat niet echt bevorderlijk is voor de gemoedsrust van de vogels?
Ze eten al veel zelf maar ze vallen wel echt 3 gram per dag af omdat ze zo weinig pap binnen krijgen.
Wat te doen?

Cherro

Soms hebben ze de leeftijd waarop ze ineens niets meer willen.
Dat heb ik hier ook gehad, en dat is vreselijk vooral als het je eerste keer is, en hoe moet je alles aanpakken ;). Vooral omdat je ziet dat ze toch iets afvallen, en je ze eerst ook nog niet teveel ziet eten zoals je wilt.

Maar.. op een gegeven moment moet je het even laten voro wat het is, en ze zelf de kans geven.

Ik zou als ik jou was gewoon even een dag aanzien en de ochtendvoeding weglaten van pap weglaten.

Dan hebben ze kans om de hele dag wat aan te snoepen, en voor de nacht kun je ze dan nog een voeding aanbieden.
Al zouden ze zelfs daar maar ietswat van nemen, dan hebben ze toch hun kropje gevuld voor de nacht.

Zet ook wat geruld (ietwat vochtig) eivoer neer, extra trosgierst, en gewoon parkietenzaad zonder grote pitten.

Jouw valkjes geven nu gewoon aan zichzelf al redelijk te kunnen redden, en net als met echte kinderen moet je daar flexibel op inspringen.

Ik had dat met mijn kakariki's en ons valkje Twiggy kortgeleden ook weer.

Ik vond ze wat te dun en klein nog, om zonder pap te kunnen, maar zij waren het er niet mee eens.
Ze wilden niet meer. Dus even gelaten, nog een dag of 2 alleen een avond voeding en ze deden zich prima redden en zijn nu dikke stevige vogels :)

Probeer het gewoon even, en lukt het niet en vallen ze echt heel veel af, dan toch proberen er weer wat pap in te krijgen, maar zorgen dat dit zo min mogelijk onder dwang gebeurd, want bij een jonge valk werkt dat averechts.

Succes!


Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rianne

Ik ben het met Cherro eens. Een stukje brood vinden ze ook lekker om aan te knabbelen, vers of oud, maakt niet uit. Als ze honger hebben, gaan ze wel wat eten en anders nemen ze de avond voeding wel weer :)

Mylo

Bedankt voor de adviezen. Ze zijn allebei zo'n 7 รก 10 gram afgevallen en willen geen enkele voeding meer hebben.
Ik heb gister de ochtendvoeding overgeslagen en ze 's avonds wat aangeboden maar ze fladderden zo weer terug naar de kooi. De enige manier om er nog wat in te krijgen is onder dwang maar dat vind ik ook niks.
Dus gister hebben ze eigenlijk geen pap meer gehad.
Ze eten wel vrij veel zelf en zijn heel levendig (en lawaaiig haha) maar ze vallen dus wel af.
Gewoon zo doorgaan? Of toch die ene voeding onder dwang?

Cherro

8 juli 2011, 09:37:46 #22 Last Edit: 8 juli 2011, 09:39:18 by Cherro
Geef ze even een dag of 2 a 3.

Ik heb dat hier ook gehad, ze vallen echt wel ff wat af, maar als ze echt niet meer willen, dan kun je wel gaan dwingen en doen, maar dan heb je kans dat ze zich door het strubbelen verslikken, en dan zit je straks met een longontsteking of dat ze deze ervaring met mensen gaan associeren.

Stel het gaat echt niet, kun je altijd nog wat steeds in het bekje spuiten met kleine beetjes, zodat ze toch een bodempje pap hebben, de rest moeten ze toch echt zelf bij gaan eten ;)

Maar zoals ik het lees zijn deze boefjes er gewoon hard aan toe om het lekker eigenwijs zelf te gaan doen ;) dus laat ze gewoon maar even lekker hun gang gaan ;)


Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Mylo

Ik had de reactie helemaal niet meer gezien. Sorry!
Het is uiteindelijk helemaal goed gekomen :D