9 mei 2025, 23:08:10

broedblok schoonmaken?

Gestart door cynthia, 13 augustus 2011, 19:47:19

« vorige - volgende »

cynthia

het broedblok is echt heel vies, er zitten 5 donsjes in waarvan de oudste (van 4 augustus) mag ik het broedblok dan schoonmaken of is er dan een risico dat de ouders hun donsjes afstaan?

Groetjes Cynthia

smiley

Hallo Cynthia

Je mag het broedblok best schoon maken ,maar ik zou nog heel even wachten .(een weekje ).
Je jongen zijn nog wel heel erg jong en ik weet niet hoe de ouders gaan reageren als je ze er nu al uit zou halen .
Het is voor hun ook allemaal nieuw ,ik zou dus nog even wachten .
Je kan de kleintjes even in een bakje zetten met zaagsel en dan even snel het blok doen .
Ik haal altijd de eerste keer alleen de bovenlaag zaagsel eraf .
En daar een nieuwe laag op .
En de volgende keer al het zaagsel eruit ,en alles nieuw .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

cynthia

Oke, bedankt voor je reactie, ik heb 1 jong er al een keer uitgehaald om hem te ringen en ze bleven rustig. Misschien ligt het eraan dat ze dan alletwee eruit zijn (wat steeds vaker gebeurt, om het uur ofzo) Ik heb trouwens geen zaagsel/houtvezel maar kleine beukensnippers, dus die verschoon ik dan wel over een weekje

Groetjes Cynthia

smiley

Hallo Cynthia

Ik zou je toch zaagsel aanraden ,dit is voor de kleintjes een stuk zachter aan hun buikje .
Ze zitten er tenslotte dag en nacht op ,je kan het bij elke dierenwinkel kopen .
Ook is de kans op spreidpoten een stuk minder doordat ze steviger zitten .
Hier doe ik altijd een lekkere dikke laag zaagsel in het blok en door het zaagsel word het ook minder snel vies ,het zaagsel neemt het vocht op uit de poepjes en daardoor blijft het droger in het blok .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

cynthia

Oke, dan zal ik morgen houtvezel/zaagsel gaan kopen
Bedankt voor je reactie!

Groetjes Cynthia

cynthia

nog even een vraagje, als ik er nu ineenkeer zaagsel indoe, staan de ouders hun jongen dan die af omdat het nest dan anders is? ze zitten nu trouwens bij altijd buiten (alletwee) om het half uurtje ofzo gaan ze er ook iets van een half uur uit, is dit normaal want ik vindt dat ze er wel erg vaak uit zijn...

Groetjes Cynthia

carco

Kleine beuksnippers in het blok zijn ook prima hoor. De kans op spreidpoten hierdoor is echt niet groter. Het is bij een medekweker en bij mij zelfs gebleken dat dit beter is omdat  voor sommig koppels het zaagsel te zacht is en de eitjes/donsjes worden ondergegraven.
In de natuur hebben valkjes helemaal niets in de blokken liggen ;)

Het is heel normaal dat de ouders wat vaker van het blok afgaan.
Dit gaat straks vaker en langer gebeuren, niets om je zorgen over te maken. De kleintjes houden elkaar ook wel warm.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!