28 maart 2024, 22:16:11

Ik zie het niet meer!

Gestart door Landiej, 14 augustus 2011, 12:49:35

« vorige - volgende »

Landiej

Wij hebben hier inmiddels twee nestjes gehad van Loekie & Lola.

Loekie is volgens de berekeningen van kweekster Esther
Bont split voor Witmasker {X1:Cinnamon} {X2:Lutino} óf
Bont split voor Witmasker {X1:Opaline} {X2:Lutino}

Van Lola heb ik geen informatie, behalve haar uiterlijk:
Witmasker Bont Cinnamon Opaline

We hebben 6 jongen van deze ouders gehad.
Alpha is een Witmasker Bont Cinnamon MAN
Bahco is een Witmasker Bont Cinnamon Opaline MAN
Cesar is een Bont Opaline geslacht onbekend
Dudok is een Bont Opaline geslacht onbekend
Elvis is een Witmasker Bont geslacht onbekend
Falco is een Bont Cinnamon Opaline geslacht onbekend

Wat ik ook probeer te puzzelen met berekeningen, ik krijg ze nooit kloppend voor alle jongen! Bij het eerste nestje (Alpha & Bahco) ben ik er vanuit gegaan dat Loekie een cross-over is en daardoor split is voor X1:cinnamon én X1: opaline.
Het gekke is dat Alpha dan weer een vreemde eend in de bijt is omdat hij geen pareltjes heeft. Bovendien kunnen de beide bontjes van het tweede nest dan weer niet, omdat ze ook cinnamon zouden moeten zijn!

Al met al een heel gedoe waarvan ik het overzicht een beetje kwijt ben. Misschien heeft iemand hier een helder overzicht of een slimme ingeving?

Bert_85

Ofwel zit het cinnamon en het opaline op twee verschillende chromosomen ofwel zit het samen. De rest komt door crossing-over, wat relatief veel voorkomt tussen opaline en de andere geslachtsgebonden mutaties zoals cinnamon.

Alpha, Cesar en Dudok wijzen erop dat het cinnamon en opaline op aparte chromosomen liggen.

Bahco, Elvis en Falco wijzen erop dat het cinnamon en opaline samen op 1 chromosoom liggen.

De stand is 3-3, dus je zal nog wat nestjes moeten kweken om te weten hoe het nu precies zit. Wet van de grote aantallen ...  :)

Vriendelijke groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Landiej

Ok, dankjewel Bert! De volgende nestjes zullen nog even moeten wachten, want popje Lola heeft voorlopig even rust nodig :)

Caroline

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.


Regelmatig jongen.



KLIK op foto.