4 mei 2025, 11:39:42

wat nu?

Gestart door freya, 11 februari 2004, 15:28:02

« vorige - volgende »

freya

ik heb nu ongeveer anderhalve week een valkparkiet van nu zo'n 9 weken oud.
ik kon haar na een paar dagen stukjes trosgierst (1cm) voeren uit mijn hand, maar zodra ik het op mijn vlakke hand leg wordt het al moeilijker na een tijdje wachten pakt ze uiteindelijk alleen de stukjes die het dichtsbij liggen want ze gaat no way op mijn vinger zitten.
wat ik ook probeer of hoe vaak ik ook iets herhaal ze durft maar niet op mijn vinger te gaan zitten. dan klimt ze weg zodat ik haar niet eens aan kan raken.
gisteravond toen ik weer eens tegen haar aan het praten was stak ik mijn vinger een stukje door de tralies, (wat ik wel vaker doe) begon ze ineens heel vaak naar me uit te halen en te blazen. (ze raakte me geen een keer maar miste steeds expres). Daarvoor had ze nog nooit naar me geblazen.

hoe kan ik er nu voor zorgen dat ze wel op mn vinger gaat zitten?

PS: er hangen geen speeltjes in de kooi en als ik aan het tafeltje zit te werken waar ze op staat komt ze wel dichtbij kijken wat ik allemaal aan het doen ben. (hoezo nieuwschierig)

Marianne

Hoi Freya,

Was het misschien al wat donkerder in huis toen je valkje naar je blies?
Een van mijn valkjes doe dat ook naar mij namelijk wanneer in het licht aan het uitdoen ben.
Kan verder geen kwaad hoor, een natuurlijke reactie denk ik.

Je moet gewoon nog wat geduld hebben met je valkje. Het ene valkje stapt meteen op je vinger en een ander valkje neemt daar gewoon meer tijd voor. Gewoon nog even volhouden.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Freya,

Ik heb hier ook wel dat een supertam valkje soms naar je blaast of hapt maar dat is nooit echt hard bijten meer even aantikken met de snavel.
Soms voelen ze zich bedrijgt of hebben even geen zin en ze laten het dan op die manier blijken.
Je moet gewoon doorgaan met je valkje zo het duurt bij de een soms langer dan de andere en hij toont wel interesse want hij komt al wat bij je :-)
Dus gewoon door blijven gaan dan word ie zeker steeds tammer.
Ook heel rustig tegen hem praten zonder met je hand in de buurt van de kooi dan went ie ook steeds meer aan je en blijft rustig op dat moment.

Groetjes, Paul

Didi

Hoi Freya,

Als je wilt dat je valkje op je hand komt zitten, dan kun je hem eerst op een zitstokje laten zitten dat je dan in je hand vast houdt. Je kunt na een tijdje je hand steeds dichterbij doen, zodat het stokje steeds korter wordt. Op een gegeven moment zit hij dan al half op je hand. Dit gaat hij dan vast wel vaker herhalen. Tenminste dat werkte bij mijn vogel.

Groetjes Diane.

freya en jody

dat is inderdaad een goed idee, ik ga het meteen uitproberen...bedankt!