11 mei 2025, 11:54:28

Uit de kooi?

Gestart door M@rieke, 8 augustus 2011, 15:07:32

« vorige - volgende »

M@rieke

Ik ben nieuw hier op het forum, ik heb me aangemeld omdat ik hier hoop een antwoord op mijn vraag te vinden.

Begin mei zagen we een valkparkiet voor onze auto de weg op springen, we zijn meteen de auto uitgegaan om de vogel te vangen. Dit ging vrij gemakkelijk, het vogeltje was zwak. We wisten toen nog niet wat voor vogel het was, want we hebben totaal geen ervaring met vogels. Na wat zoeken kwamen we al snel tot de conclusie dat het een valkparkiet was van zo'n 7 jaar oud. Z'n kuif was eraf, hij zat onder de wondjes en deed niet veel meer dan bibberen. We kochten een kooi en besloten dat we snel de eigenaar zouden zoeken zodat hij terug kon naar z'n baasje. Zijn baasje was echter niet te achterhalen. Nu, 3 maanden later, hebben we de parkiet nog steeds. Z'n wangetjes zijn mooi rood geworden, z'n kuif is bijna helemaal teruggegroeid en hij fluit vrolijk z'n deuntjes. Langzaamaan proberen we de parkiet aan ons te laten wennen. We laten Daantje, want zo heet hij nu, trosgierst uit onze hand eten. Dat lukt aardig, al doet Daantje nog wel steeds 'alsof' ie ons aanvalt. Hij doet ons dan niks, maar maakt wel een beweging die lijkt op aanvallen.

Maar genoeg gekletst, nu mijn vraag;
Is het mogelijk een valkparkiet van deze leeftijd (7 jaar) nog tam te maken?
Is het slim om hem soms uit z'n kooi te laten zodat hij wat rond kan vliegen in een afgesloten kamer en dan misschien meer aan ons went? We vertrouwen Daantje volledig, en zijn niet bang dat hij ons aanvalt. Het enige probleem is dat we bang zijn dat we hem niet terug in zijn kooi krijgen..

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Ik zou het fijn vinden als Daantje soms wat meer ruimte heeft om rond te vliegen, buiten zijn kooi.

Sorry voor het lange verhaal, maar omdat dit meteen oo mijn eerste topic is, wilde ik toch even wat over onze valkparkiet en zijn 'geschiedenis' vertellen, zodat dat jullie misschien helpt bij het beantwoorden van mijn vragen.

groetjes,
Marieke

Cherro

Wat goed dat jullie dit vogeltje hebben opgevangen. Heb je ook al bij het vermisttopic hier gekeken? Er was hier ook iemand die zijn lutino kwijt was geloof ik.

Over het tam maken, het zou kunnen maar garantie heb je niet.
Het ligt ook aan t aard van t beestje.
Losvliegen zou wel fijn voor hem zijn, wel zorgen dat je ramen bedekt zijn door een gordijn oid.
Als het een ruimte is met weinig landingsplaatsen kun je het zo creeƫren dat je valkje op jou gaat landen en dus ook niet bang zal zijn bij je te zitten.
Zou je hem niet te pakken kunnen krijgen kun je altijd nog proberen met een dikke tak of zitstok of wat lekkers in zn kooi zodat hij er zelf weer in gaat.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Landiej

Heb je het idee dat Daantje al enigszins tam is geweest? Als dat wel het geval is zou je misschien kunnen proberen het stappenplan te volgen, zodat hij jullie leert vertrouwen. Het is sowieso een handige manier om je valkparkiet tam te maken :)
Mocht je nu kleine vorderingen maken, maar niet zoveel als je zou wensen, dan zou je toilettraining kunnen proberen: neem Daantje mee naar het toilet en probeer hem daar aan je te laten wennen. Het toilet is een kleine ruimte, dus kan hij bijna niet anders dan bij je zitten en aan je wennen. Neem een stukje trosgierst mee zodat je hem kan belonen, en praat zachtjes en op rustige toon met hem.

Voor het losvliegen had Cherro al de nodige tips :)

M@rieke

@Cherro

Bedankt voor het antwoorden.
Ik kwam vandaag pas bij dit forum uit, had nog niet eens door dat er een vermist/gevonden topic bestond. Heb net eventjes gekeken, ook de oude berichten doorzocht, maar geen valkparkietje vermist zoals deze.
Wat vinden valkparkieten echt lekker, naast trosgierst? We weten niet zo goed wat we buiten het trosgierst, voer en van die staven die je aan de kooi kunt hangen als 'snoepje' kunnen geven.

Zou Daantje niet in paniek kunnen raken als ze losvliegt in 'n kamer waar iemand bij is?

M@rieke

@Landiej

Bedankt voor het antwoorden.
We kunnen niet inschatten of Daantje ooit al tam is geweest, omdat we nog nooit eerder een vogel gehad hebben. Ze valt je nooit aan, maar raakt wel lichtelijk in paniek als je te dichtbij komt, wat ik goed kan begrijpen.
Met het trosgierst maken we helaas weinig vorderingen, ze blijft schuw en komt niet dichterbij. Met de toilettraining, is het dan de bedoeling dat hij los is of in zijn kooi?