20 april 2024, 01:03:50

Nog niet volledig tam, hoe schoonmaken?

Gestart door kantha, 10 juli 2011, 21:42:11

« vorige - volgende »

kantha

Sinds donderdag avond hebben we onze eerste valkje (Crocky), een mooie opaline. Het beestje was + 7 weken, toen we binnenkregen.
Eerste 2 dagen even rustig aangekeken, wel op een afstandje wat gepraat tegen het beestje.
Vervolgens de stappen gevolgd, met de hand in de kooi wilde het al wel trosgierst eten. Kwam met het snaveltje tegen de vingers, ook bewogen met de vingers.

Maar vandaag, dus na een week, toch de kooi schoon moeten maken (natuurlijk ::))
het gaat om zo'n kooi:
.

Uit voorzorg de ramen en deuren dicht en verblind. Gelukkig maar want Crocky zit graag op de grond en met het wegnemen van de bovenkant, liet Crocky zich naar de bodem vallen (na veel fladderen) en nam de vleugels. In ieder geval konden we goed de kooi schoonmaken  :D .

Nu leek een stukje vliegen me niet verkeerd na een week, maar opzitten doet Crocky nog niet en dat zorgde wel voor problemen; op het hoogste punt hier in de kamer konden we dat bij Crocky zelfs niet proberen. Dan maar de waiting-game, maar moe zou Crocky niet worden want slapen kon hij daar lekker en de trosgierst in de kooi leek niet veel te boeien.

Toen een lange stok om op te laten stappen maar na een hoop hissen, weer in de vleugels om uiteindelijk tussen het rolgordijn en het raam te belanden. (weet niet hoe die dat voor elkaar kreeg). Mijn vrouw heeft hem er tussenuit kunnen grijpen. Crocky heeft haar wel gebeten. Zit nu in de kooi wat bedeest en te trillen, wel weer goed te eten.


  • Heeft iemand tips hoe we de bovenkant kunnen verwijderen zonder dat Crocky de vleugels neemt? (zit helaas geen la in.)

  • Aan de andere kant willen we wel dat Crocky in de toekomst wat rondvliegt als we de kooi gaan schoonmaken, moeten we dit anders maar toelaten, of toch eerst leren opstappen

  • Is dat trillen uitputting/bang(van het grijpen)/iets anders en hoe kunnen we Crocky weer het best benaderen

  • Is een geknikte staartveer erg? Bij het grijpen dook Crocky weg en werd de staart gegrepen



Graag wat tips :)

Valkparkieten-030

beste,
''Grijpen'' lijkt me niet verstandig.
Toen ik mijn eerste grasparkiet kreeg,
Liet ik 'm binnen vliegen hij knalde overal tegen aan
tot bloedens toe!  :o
Tja, bij dat soort gevallen moet je wel grijpen.
heb hem gewiekt, en hij is nooit tam geworden.
inmiddels vliegt ze in de volieré,
ik wil jullie hier niet mee afschrikken
valkjes zijn sociale vogeltjes.
wieken is een optie, maar ''men'' is tegen,
Misschien in een aparte ruimte loslaten of ander kooitje.
nog veel succes,


Gr.

Landiej

Als je nog bezig bent met tam maken kan je hem binnen de kooi leren om op je vinger te stappen. Doe dit door trosgierst in je hand te houden en hem steeds verder op je hand te lokken (stappenplan). Als je valkje eenmaal handen leert vertrouwen zal hij ook buiten de kooi op je vinger stappen, en kun je hem gewoon terug naar de kooi brengen.
Het trillen is inderdaad stress/spanning. Het is natuurlijk niet leuk voor een valkje om door zo'n grote hand gegrepen te worden! Als je geduld met hem hebt en het stappenplan aanhoudt voor het tam maken zul je zien dat je een heel eind kan komen met het vertrouwen van je valkje. Onthoud wel dat je het vertrouwen van je valkje ook gemakkelijk weer verliest als je hem een onveilig gevoel geeft/domineert. Probeer dus om situaties zoals die van het rolgordijn te voorkomen.

Nog een andere tip: laat je valkje vaker los dan alleen met het schoonmaken van de kooi. Een kooi is voor een valkparkiet eigenlijk veel te klein om een week in opgesloten te zitten!