29 maart 2024, 12:12:44

Snavels

Gestart door Willem, 18 november 2002, 18:30:37

« vorige - volgende »

Willem

Wie weet wat je het besye kan doen om een snavel zo goed mogelijk te verzorgen?? Is zo'n blokje wel genoeg??

Groetjes, Willem.....

tiny

hallo Willem, er bestaan in de handel stokjes om in de kooi te hangen. Die zijn goed voor de nagels en de bek.
een blokje is ook goed en intussen ook gezond.
je kan ook in de natuur takken plukken en in de kooi hangen en geregeld vernieuwen.

groetjes  :)  :)

tiny

Willem

Dank je wel....... Bedoel je met takjes, echt gewoon takjes van bomen enzo?? Of moet je opletten omdat er misschien ook takken giftig zijn...(ik weet er nog niet zo erg veel van :)) )

Groetjes, Willem......

Paul

hoi Willem,
Je kan inderdaad takken van fruitbomen en wilgentakken gebruiken.
Andere takken kunnen wel eens giftig zijn en de takken wel altijd goed schoonspoelen onder de kraan omdat de bomen misschien bespoten zijn.
Ik heb zelf een groot kalkblok in de kooi en daar zijn ze ook altijd mee bezig.
Ook kan je zo'n sepia geval in de kooi hangen dat is ook goed voor ze.
Voor de rest verzorgen de valkjes hun snavel zelf als je die dingen in je kooi hebt.

Groetjes,  Paul.

Willem

Ik ga dus nu op zoek naar een paar fruitbomen hier en hoop dat ze ze lekker vind, dank je wel!!

Ik heb ook zo'n sepia blok in de kooi gelegd en die wordt flink te grazen genomen, schitterend!

Groetjes, Willem...

Paul

Hoi Willem,
Zo te zien heeft je valkje het best naar zijn zin bij jou  :)
Heb je ook een groot kalkblok in de kooi hangen want dat hebben ze ook zeker nodig.
En als je goeie zitstokken of een paar van die takken van fruitbomen of wilgentakken als zitstokken gebruikt hoef je ook nooit de nageltjes van je valkje te knippen want dat slijt dan op een natuurlijke manier af.
Een van mijn valkjes is nu 11 jaar oud en heb nog nooit zijn nagels hoeven knippen  :)

Groetjes,  Paul

Willem

Hoi hoi,

Uhhh, nee, ik heb geen kalk blok in mijn kooi hangen, wist ook eigenlijk niet dat dat moest, waar dient dat voor??

Enne, ik ga zeker takken van fruitbomen wegknipopen hier en daar en daar dan zittakken van maken!!

Groetjes, Willem...

Paul

Hoi Willem,
Een kalkblok hebben ze nodig want daar zitten ook mineralen in en de kalk hebben ze nodig voor de botjes onder andere.
Je vlakje zal niet meteen in elkaar zakken als ie het niet heeft maar je zal zien als je het erin hangt dat ie er zeker aan gaat pikken, die van mij zijn er altijd mee bezig :-)
Zijn snavel slijpt ie er volgens mij ook op en vaak zitten ze er ook bovenop zodat de nageltjes ook afslijten zodat ze niet te lang worden.
Je moet niet zo'n klein blokje kopen van 2 bij 3 cm maar een iets grotere ik denk dat die 4 bij 7 cm zijn.
Die takken zullen ze ook fijn vinden maar wel goed afspoelen voor je ze in de kooi hangt.

Groetjes,  Paul

Gert-Jan

Hallo  :)

Het allesbeste is zo'n kalkblokken en van die inktvisskelet zoals ze dat zeggen sepia dus . Dat is in de kweek hééél goed ze hebben dan veel kalk das goed voor de schaal van de eitjes
Mijn valken eten dit hééél graag Ik zou het echt aanraden het zit boordevol vitamienen mineralen en kalk !!!

Groetjes  ::)