28 maart 2024, 12:41:16

zwart eitje

Gestart door Esther_Valkje, 31 juli 2011, 18:52:57

« vorige - volgende »

Esther_Valkje

Hallo,

Ons eerste donsje is er dan eindelijk:-)
In totaal hebben ze vier eitjes waarvan ze er twee niet fulltime op gebroed hebben. Volgens schema zou de eerste maandag gekomen zijn, maar niet dus' de eerste is zaterdag uitgekomen.
Nu verwacht ik dat er morgen nof een uitkomt en thats it.
Nu is er 1ei wat er een beetje grijzig uitziet aan de buitenkant.
Ik kan niet bij het broedhok komen (niet goed over nagedacht bij het plaatsen) . Moet dit ei eruit? Ik wacht sowieso tot het tweede donsje er is. De kooi moet namelijk nodig schoongemaakt en dan kan ik er wel bij, zonder dat ik er bang voor hoef te zijn dat ze niet meer op de eitjes gaan.
Graag advies wat te doen met het grijze eitje.

Gr. Esther

Esther_Valkje

Mocht net even kijken en in 1 ei zit een gaatje...volgens mij het grijze ei...
???

Anja

Klopt.

Hier kleurde de eitjes ook grijzig en kwamen daarna gewoon uit. Lijkt me vrij normaal.

Is het donsje al geboren?

Esther_Valkje

Hmm had vanmiddag heel verhaal geantwoord..

2e eitje hebben we een beetje geholpen..lukte niet om er zelf uit te komen. Net de kooien verschoond en even bij de donsjes gekeken en de eerste groeit als kool:-)  de 2e donsje  beweegt amper.
Mijn kinderen willen nu dat ik zelf ga voeden, maar dat is denk ik niet te doen...
Hij kon al niet alleen uit het ei komen, is denk ik te zwak.

Iemand advies wat te doen met het kleintje?

Zwarte eitje was dooden niet volgroeid 4e ei hebben we nog maar laten zitten

Anja

Ik zou de natuur zn gang laten gaan.

Landiej

Inderdaad gewoon afwachten. Zo'n kleintje gaan pappen is onbegonnen werk, en heeft maar zelden een goede afloop!

Cherro

Je moet ook voorzichtig zijn met het openhalen van eitjes. Als ze de dooier niet voldoende opgenomen hebben dan gaat je donsje alsnog dood  :-\

Inderdaad gewoon de natuur zn gang laten gaan, dat is het allerbeste.

Als het nu 2 week oud is en het moet dan gevoerd worden, omdat d eouders plukken oid is het anders wat, maar pasgeboren is praktisch niet te doen, zeker niet als je geen ervaring hiermee hebt.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Esther_Valkje

2e donsje is dag erna overleden.
4e eitje is vannacht toch blijkbaar uitgekomen..vond hem vanmorgen. Had er niet meer op gerekend. Helaas was het al dood.
Eerst donsje doet het nog steeds goed..hoop dat die het volhoud!

gr.
Esther