4 mei 2025, 07:40:00

vraagje omtrent onze valkparkiet

Gestart door nanouska, 24 juli 2011, 14:59:03

« vorige - volgende »

nanouska

Hallo,
We hebben sinds afgelopen woensdag een valkparkiet van nu 7 weken.
Hij mocht weg omdat hij goed zelfstandig at, maar we merken dat hij wel zaadjes eet en trosgiets en van het eivoer eet, maar toch te weinig binnen krijgt.
We wegen hem ook een paar keer per dag, nu geven we hem 2 a 3 x per dag nutribird a 21 want daar hadden we wat van meegekregen om hem 1 x per dag dit te geven ivm tam maken dat hij makkelijk aan ons went.
Maar zodra wij dit klaar maken weet die niet hoe snel hij naar ons toe moet komen om te eten.
En we merken ook dat hij zeg maar om eten vraagt, hij loop dat druk heen en weer in de kooi op de grond en roept/fluit.

Doen wij dit goed of niet graag tips.
Nu heeft een vriendin van ons nog nutribird a 19 staan, maar is dit ook goed of moet het echt nutribird a 21 zijn.

We horen het graag.

Valkunique

Hoi,

Hou het bij de nutribird A21.
Daarnaast hoeveel weegt je valkje nu?
Is hij veel afgevallen de afgelopen dagen?
En dat hongerige gedrag tja zelfs al geef je volledige pap voeding heb je daar last van. Ze weten waar er lekker en makkelijk eten te halen valt. Bij JOU in dit verhaal.

Als ie nou erg veel is afgevallen zou ik een paar dagen naar 2 keer per dag pap voeding gaan en dan je valkje het toch weer zelf laten proberen. Hij moet uiteindelijk zelfstandig worden en zelf zorgen dat ie voldoende eten binnen krijgt.

Greetz

Rianne

Hoeveel weegt hij dan steeds?
Als de 21 op is, kun je de 19 wel gebruiken.

nanouska

Toen wij hem kregen woog hij 80 gram, en als wij hem wegen voor hij eten krijgt zit hij rond de 76 a 77 gram, en na het eten zit hij op 82 a 83 gram.
Ik doe bij het a 21 een klein beetje eivoer en wat zaadjes, zodat hij toch leert om dit binnen te krijgen.
Voor de rest ligt er op het grond zaad tussen de beukesnippers, en op de grond zelf in bakjes staat er diverse bakjes met diverse voer erin zaad, onkruidzaad eivoer en trosgierst.
Dus genoeg keuze om overal van te proeven, we zien ook wel dat hij eet, maar naar ons idee eet hij dus te weinig.
En hoelang moet ik hem dan nog papvoeding geven als ik die 2 keer op de dag aanhou, en op welke tijdstippen.
Bedankt alvast voor de informatie.

Valkunique

Hoi,

Nou als ik het zo lees zou ik het houden zoals het nu is.
Hij is niet schokkend afgevallen moet ik zeggen.
Word het 75 gram of minder dan kun je 2 keer per dag pap geven maar voor korte duur. Zoals ik zei ze gaan er al snel aan hangen en das niet de bedoeling. Gewoon voor even totdat ie weer op gewicht is en dan een stap terug. Verder is er idd keus zat en kan hij van alles proeven of op meerdere plekken eten vinden dus das helemaal goed.

Rianne

Ik zou 'm 's ochtends en 's avonds voeren. En geen zaadjes in de pap doen, dit kan hij niet pellen als hij het zo met pap binnenkrijgt.

nanouska

We zijn nu een weekje verder, zie nog steeds geen vooruit gang in zijn zelfstandig eetgedrag, hij proeft en knabbelt wel aan de zaadjes maar is nog niet zo ver dat hij echt alleen op de zaad kan.
Ik geef hem ei krachtvoer aan gemaakt met water, en dat doe ik steeds minder dat het voer steeds droger wordt.
Het gewicht wilt ook nog niet echt omhoog.
Ik hoop echt dat hier snel verandering in komt, of komt het omdat hij nog zo jong is dat hij nog niet echt veel zaadjes eet.

Rianne

Bij sommige jongen kan het wel 12 weken duren voor ze zelfstandig eten...

nanouska

ow okee dan maak ik me mischien te ongerust, nu doormiddel van je berichtje voel ik me een stuk beter.
dan duurt het wel veel langer als bij grasparkieten.