nieuwe vraag: Veranderen van merk opvokvoer mogelijk?

Gestart door Tamireya, 23 juli 2011, 10:43:13

« vorige - volgende »

Tamireya

23 juli 2011, 10:43:13 Last Edit: 5 augustus 2011, 21:53:22 by Tamireya
Hoi hoi,

Vanochtend vond ik Akia weer apart van de anderen maar dit keer wel een stuk koeler als gisteren.
Ook het voeren wil vanochtend niet opstarten. twee van de 3 hebben nog een lege krop en normaal gesproken zijn deze tot 10 uur lekker gevuld.
Behalve dit worden ze geplukt en zag ik vanochtend ook weer bij alle drie verse bloedsporen....Ma en Pa plukken helaas beide zoals het er nu uitziet, ze hadden alle bij vanochtend bloedsporen op hun bek an zelfs een beetje in de veren  >:(

Nu ben ik toch nog niet op het punt om ze eruit te halen, want iedere dag langer bij de ouders is altijd goed meegenomen.
Maar voor het geval dat het me toch te erg word, wil ik wel voorbereid zijn. ;)

Dus bij deze even een paar vragen van mijn kant  ;)

De drie donsjes zijn nu: 18, 17 en 14 dagen oud.

Als ik het voedingsschema bekijk hebben ze s´nachts geen voeding nodig omdat ze dan ook de kropjes leeg moeten maken, maar ik heb al heel vaak hier gelezen dat je ook s´nachts moet voeren  ???

Dus ja, moet ik dan ook s´nachts voeren of is dit niet nodig?

En dan de warmte...speciale lamp of kan ook een gewone lamp? En is het echt zo, dat als het de donsjes te warm word dat ze dan vanzelf een koeler plekje zoeken?


Rianne

's Nachts voeren is alleen bij de allerkleinsten nodig. Volgens mij (uit mijn hoofd) geef je nu de laatste voeding om 11 uur s avonds en de eerste weer om 7 uur 's ochtends. Daar zit 'maar' 8 uur tussen en dat moet prima te overbruggen zijn.
Een gewone lamp geeft teveel warmte en bovendien, licht. Een echte warmtelamp geeft namelijk geen licht :)
Ik heb nog niet gelezen dat donsjes een koelere plek zoeken, als ze zo klein zijn doen ze vrijwel niets, behalve eten.

Tamireya

Rianne, wat ben jij toch snel in reageren  ;D
Bedankt

Nou zo klein zijn ze al gelukkig niet meer. Dus zou ik dan gewoon het schema van hier aan kunnen houden mits ze ook dat passende gewicht hebben?
En als ze het passende gewicht voor de leeftijd niet hebben dan dat aanhouden wat voor hun gewicht passend is?

Met de gewone lamp, klinkt logisch...dat had ik ook wel kunnen bedenken  :-[
Ik heb een warmtelamp voor mijn rug thuis (infrarood ding), is deze ook geschikt? Heb ergens gelezen dat het van principe hetzelfde is als eentje die je ook bij dieren gebruikt.

Maar hoe kun je dan de temperatuur regelen? Gewoon dan uitschakelen als het te warm word?
Ik heb standaard op dit moment minimaal 25 graad in de woonkamer dus dat zou best kunnen dat het dan snel warm word onder een lamp  ;)

Rianne

Ik zit hier met een bijna 38 weken buik en kan geen kant op ;D Mark (net 2 geworden) is altijd lief aan het spelen dus ja, dan ga ik het forum op :)
Houd voor nu idd maar het gewicht schema aan, als ik het zo  lees krijgen ze toch tekort van de ouders en het veren teruggroeien vreet ook energie. Ze zullen dan toch wel snel op het goede gewicht komen.
Als je de lamp eerst boven de bak/hok/wat dan ook hangt zonder jongen er in, en met een thermometer er in, kun je zien hoe warm het wordt. Afhankelijk van temperatuur kun je de lamp wat hoger of lager hangen.

Tamireya

 :D Idd dan kan je niet veel met zo´n lekkere buik.
Gelukkig heb je zo´n makkelijke zoon, die lief speelt...ik moest toen nog echt entertainen voor mijn oudste   ;D

Bedankt voor je advies.
Ik ga straks is even kijken waar ik ze in kan zetten en dan ga ik met de lamp een beetje uitproberen wat het beste is. :)

Cherro

Ik heb hier een zogenoemde biggenlamp hangen met daarin een 150W lamp. Deze hangt op 65 cm hoogte van de bak waar ze in zitten, zodat het niet te warm word, maar gewoon lekker is voor ze. Je kunt dit altijd checken door idd ff eerst een temperatuur meter neer te leggen ;)

Ik heb gewoon een schroef met rondje in mn plafond gehangen, en daar de ketting door gedaan en dan kun je hem vanzelf instellen van hoogte.

Ik heb daarbij over de helft van de bak een handdoek, tegen tocht en zodat ze niet in het volle licht zitten.
Je hebt ook van die warmte dingen zonder licht, maar die hadden ze niet te koop waar ik het weg heb gehaald helaas, en omdat ik snel handelen moest heb ik t zo opgelost.

Ik heb als bak een curverbox bij de action gekocht, die kun je op elkaar stapelen, zijn ook niet zo duur. Wanneer ze in de veertjes komen en beginnen te fladderen, komt er een stuk zijn om te verhuizen naar een kooi.

gaas over de bovenkant van de bak ;) totdat ze groot genoeg

Verder moet je natuurlijk ff pap aanschaffen, mocht je ze er toch uit gaan halen en een spuitje of lepeltje, net wat je wilt gebruiken, al vind ik persoonlijk een spuitje handig.
Maar daar moet je weer erg goed mee uit kijken dat je niet te hard drukt, want dat spuit je teveel voer in de bekkies ;)

Mocht je nog meer willen/moeten weten, geef maar een gil.

Rianne, schiet al lekker op 38 week! ;D

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Moest ik eerst maar even die stomme lamp zoeken....zolder en alle kamers doorzocht en pas in het schuurtje gevonden  ::)

Ik had nog zo´n krat van plastiek...stomme was alleen dat ik daar geen zaagsel in kon doen  ::)
Maar toen ik je tip las met die curverbox ben ik naar boven en heb zo´n bak uit een van de kinderkamers leeggehaald en mee naar beneden genomen ;D

Pap staat al vanaf dag 1 klaar met spuitje in huis...lijkt mij daarmee ook het makkelijkst.

Lamp hangt, bak en pap staan klaar en ik ben er ook klaar voor.
Vind het alleen zo onwijs jammer, want voeren doen Ma en Pa blijkbaar toch erg goed...heb ze gisteren avond om 20 uur is gewogen met volle krop waren ze:

Akia: 39 gr
Akay: 58 gr
Ascala 45 gr

Vanochtend om 6:30 uur zo:

Akia: 31 gr - de krop was 3/4 leeg
Akay: 48 gr - de krop was niet leeg
Ascala: 37 gr - de krop was helemaal leeg

Nu moet ik zeggen dat ik rond 6:15 uur al voer geluidjes hoorde dus ik denk dat Akia en Akay al weer iets gegeten hadden  ;)

Als ik het een beetje vergelijk met het voedingsschema zitten ze dus lekker op gewicht  :D

Maar oh dat plukken....ze zien er nog steeds zo "naakt" uit...geen veer te bekennen en die mooie kuifjes zijn bijna weer weg >:(
En de bloedplekjes worden steeds meer  :(

Dus ja, ik zit nog steeds in dubio met mezelf of ik ze nu eruit haal of nog ga wachten.

Bedankt voor jullie adviezen  :)



Cherro

Moeilijk is dat inderdaad, want ook hier werden de 4 boefjes supergoed gevoerd door de ouders, alleen dat ellendige plukken.

Dit koppel had het eerder niet gedaan heb ik begrepen, dus heel erg zonde dat het nu wel gebeurd is, en ik baal er flink van, maar het is niet anders.

Volg je gevoel, als ze echt door blijven plukken, dan zou ik ze er gewoon uithalen, want er komt dan gewoon geen pen door, en voor de valkjes is dit vooral zo klein ook erg zwaar om aan te maken.

Ik doe bij de kleintjes hier ook calcium door het voer.
Niet teveel, dat is ook niet goed, maar gewoon een beetje doormengen. Sepia kun je ook door de pap schrapen, werkt ook super!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Precies dat is het dus...er komt geen pen door als ze vooral aan die pennen gaan die er net uitkomen.

Ik kijk het vandaag nog even aan en als ik op het punt ben dat ik mijn gevoel wil volgen haal ik ze eruit.

Wanneer is dan het beste tijdstip? S´avonds Zodat ze dan overnacht hun kropje kunnen legen of kan dat ook bv in de middag?


Cherro

Ik heb ze er toen s'avonds uitgehaald, idd overnacht de krop leeg, en lekker hongerige ukjes s'ochtends die de pap graag kregen.

Zorg wel dat de pap niet te heet is, ivm met verbranding

Gewoon dat het voor jou net voelt als warm eten op goed temperatuur ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Tamireya

Zo daar ben ik weer eens met een nieuwe vraag  ;D

Wilde niet extra een nieuw topic hiervoor openen, dus doe ik het maar zo  ;)

Op dit moment voer ik "mijn kindjes" Avian high energy.

Opzich groeien ze wel goed hiervan maar het lukt me niet om ze op minder dan 4 voedingen te krijgen....
De zwaarste ligt nu s´ochtends met lege krop bij een gewicht van 85 gr, de middelste bij 75 gr en de kleinste bij 68 gr.

Dus ja, eigenlijk niks mis mee en de grootste zou dus, denk ik, wel makkelijk op 3 voedingen gaan maar ik vind het zooo zielig hem daar met een echt lege krop te zien zitten dat hij dus dan ook nog de 4de maaltijd krijgt  :-[

Ik kan het zo dik maken als ik wil, dat maakt helemaal niet uit...de krop is gewoon leeg.

Dit is een van de reden waarom ik dus graag nutriburd wil proberen....de andere is, dat Avian wel goed maar ook erg duur is om eerlijk te zeggen  :-[
Ik betaal per week bijna 15€ alleen voor de pap en heb dan nog niet eens zoveel an gram als er in de nutriburd zit.

Ik heb het echt over voor de valkjes, dat is het niet, maar iedere cent die ik kan sparen kan ik dan weer voor andere leuke dingen besteden  ;D

Dus ja, hier dan nu mijn vraag haha:

Kan ik het voer van merk/kwaliteit/inhoud veranderen en als dat mogelijk is hoe kan ik dat dan het best doen?

Rianne

Een pot Nutribird is ongeveer 10 euro en je doet er best lang mee.
Je kan veranderen van merk voer, maar hoe heb ik geen ervaring mee, ik heb altijd Nutribird gebruikt. Er zal vast nog iemand reageren die daar wel ervaring mee heeft.

Jeroenw

Nutriburt heb mijn hart gestolen als  opfokvoer voor de kleintjes
Ja waarom niet doen ? als het voordeliger is voor jouw en je kleintjes

Ik zou het gewoon doen zo draai dat ze spuit zien of lepel doen ze hun snavel toch wel open en kunnen ze het proeven voor de eerste keer

Maar zorg wel dat je de ouden voeding nog bij de hand heb mochten ze het weigeren dan kan je gelijk weer over op de ouden voer

Het is dan niet anders

Maar ik denk dat ze het wel lekker gaan vinden
Meestal gaat het probleemloos








Tamireya

Bedankt Rianne en Jeroen.

Rianne: Dat vermoeden had ik ook al dat ik daar langer mee uit zou komen  ;D
Ik koop nu telkens een pot van 250gr (groter hebben ze hier niet) en ben daarvoor 7,50€ kwijt en kom er net geen week mee uit  ::)

Jeroen: Als ik zo de karaktertjes bekijk zie ik van hun kant geen probleem om te veranderen..ik denk dat hun dat niet zo veel uit zal maken als ze maar wat krijgen  ;D

Ik ken het alleen bij andere dieren dat je ze er een beetje op "voor moet bereiden"...dus stapje voor stapje wennen laten aan nieuw voer niet alleen vanwege de smaak maar ook voor de maag en darm dat die dat goed kunnen verteren....

Dat zou dus bij valkjes geen probleem moeten zijn?




Jeroenw

Nee inpresiepe zal het geen problemen moeten geven