14 mei 2025, 13:15:01

Help! Staart eraf en bloed!

Gestart door Marl1, 6 juni 2011, 22:29:55

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo,

Ik heb een ongeluk gehad:

Mijn valkjes liepen op de grond, en ik zat achter m'n buro totdat ik een bloedneus kreeg. Ik wilde snel een zakdoek pakken, en ik keek niet uit waar ik liep. Ik stond op Mazzel z'n staart, en het beestje is van schrik weg gevlogen zonder staart dus, want daar stond ik op. Er zitten op sommige pennen bloed. Wat moet ik nu doen? Kan hij zonder staart wel goed verder leven? Hij vloog wel weg zonder staart. Ik vind dit verschrikkelijk erg, maar het gebeurde zo snel, ik deed het niet expres. Ik heb gewoon niet goed uit gekeken.

Het ging ook zo snel, ik heb volgens mij maar een (paar) seconde op die staart gestaan, en hij is er echt helemaal af! Ik ben verbijstert en ik baal er echt van. Kan wel janken, ik vind dit echt heel erg!

Hoe nu verder? Overleeft hij dit wel? Wat moet ik nu doen?

Groetjes Marleen.

Cherro

Hey Marleen, wat zul je geschrokken zijn :o

Maar meid, je kon er niets aan doen. Ik denk dat dat mij ook had overkomen had ik een bloedneus gehad.
Net als met katten en honden, die kunnen ook soms gruwelijk in de weg liggen zitten of lopen wanneer zoiets gebeurd ;)

Over de staart.
Bloed je valkje van achteren ook nog steeds, of is dat wel gestopt?

In principe groeien de staartveren gewoon weer aan, je hebt ook wel eens dat valkjes ergens opklimmen en bv in de tralies zakken met hun staart of vleugelveer en die blijft dan hangen en schiet er ook uit. Duurt ff maar t groeit wel weer aan.

Ook kan je valkje zich wel wel mee redden, behalve dat het vliegen vanwege de ontbrekende pennen iets moeizamer gaat.

Mijn Bodhi is laatst in de voliere ff flink geplukt of gepikt op zn koppie, en ook zn staart veren was niets van over.
Hij heeft nu dus ook geen veren meer, maar t begint op zn koppie alweer te groeien en met een week of wat zullen de eerste veerpennen van zn staartveren ook wel weer zichtbaar zijn.

Houd dus gewoon ff goed in de gaten of hij niet te erg bloed of last heeft, en houd ff in de gaten hoe t teruggroeid.
Vertrouw je t niet kun je altijd voor de zekerheid even een vogelarts bellen of je langs mag komen.

Sterkte met bijkomen van de schrik en voor je valkje!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Marl1

6 juni 2011, 23:17:16 #2 Last Edit: 6 juni 2011, 23:46:27 by Marl1
Hey Cherro,

Heel hartelijk bedankt voor je reactie!

Ben achteraf blij dat ik "alleen maar" op z'n staart stond. 100 kilo op dat kleine lijfje had hij vast niet overleeft. En het is een opluchting te lezen dat hij zijn staart gewoon weer terug krijgt. Ik zal hem in de gaten houden.

Hij bloed niet. Alleen aan sommige pennen zat bloed. Ik heb gekeken bij zijn 'kontje', maar ik zag geen bloed zitten, ik zag zijn huidje ook niet echt goed, vanwege de andere veertjes/dons. Maar aan die veertjes/dons zag ik ook geen bloed zitten. Bovendien is meneer boos op mij, hij bijt nooit, maar nu dus wel. Ook wel te begrijpen. Erg pijnlijk, maar ik heb hem ook pijn gedaan. Maar ik heb nu niet meer het idee dat het pijn doet bij hem. Hij zit alweer een beetje te dutten samen met zijn vrouwtje.

Heb je enig idee wanneer de staartpennen weer gaan groeien? En over hoeveel weken hij weer een gewone staart heeft?

Kan hij nog wel van alles, zonder staart? Rare vraag misschien: kan hij nog wel wippen met z'n meisje? Daar houden hun nogal van..... :P  Ik zou het echt erg vinden als ik hun dat ontnomen heb. Maar ja, de tijd zal het leren.

Jij ook sterkte met Bodhi!

Groetjes Marleen.

Hermien

Dit is een zogeheten schrikrui. Een aangeboren mechanisme waardoor valkjes zich kunnen redden uit angstige situaties. Mij Goofy heeft eens met z'n staart tussen de deur gezeten. Vliegen kon hij trouwens nog wel heel goed, maar remmen niet meer. Dat heeft nog wel eens lachwekkende momenten opgeleverd. Zo landde hij eens op mijn houten tafel, maar gleed door en kukelde over de rand naar beneden. Je zult er overigens versteld van staan hoe snel die veren weer aangroeien. Met zes weken is alles weer als vanouds!

Marl1

Hoi Hermien,

Jij ook bedankt voor je reactie!

Dat is snel, dat het binnen 6 weken al terug is!

Wat is een schrikrui precies? Is dat zo iets, dat de valkjes zelf de veren los laten of zoiets?

PAF19

Haihai...

Ik kan me zo goed voorstellen hoe je je hebt gevoeld. Hoe is het nu met je valkje?
Zelf heb ik dit ook meegemaakt een aantal maanden geleden.
Ik zit lekker lui op de bank met mijn laptop op schoot.
Mijn benen heb ik over elkaar op een soort van voetenbankje en mijn lieve Dushi zat dus op mijn been (ter hoogte van mijn enkel) lekker te suffen, zoals wel vaker het geval.
En zo.... zonder nadenken verwissel ik mijn benen van houding.

Vervolgens zie ik Dushi in ene vliegen (zonder staart) en ik heb geloof ik nog nooit zo onnozel gekeken.
De laptop wierp ik bijna van mijn schoot, omdat Dushi naar de achterkamer vloog en ik achter haar aan wilde om te kijken of ik het wel goed gezien had.
Met mijn laptop van schoot zag ik ook meteen het 'bosje' veren op mijn voetenbankje.

Sprakeloos en ogen vol ongeloof en pijn in mijn hart. Anders kan ik dit moment niet omschrijven.

Dushi heeft geen piep gegeven toen het gebeurde en er was ook geen bloed.
Ze vloog een beetje anders totdat de veren er (binnen een aantal weken) gewoon weer aangegroeid waren.
Ik heb me nog nooit zooooooo stom gevoeld als op dat moment, maar gelukkig is het goed gekomen!  ::) :)

Hermien

Ja, schrikrui is een mechanisme waarmee valkjes zelf hun veren los laten. In de vrije natuur kunnen ze zo bijv. ontkomen als ze door een roofdier worden gepakt. Heb ik me ooit laten vertellen. Overigens gilde mijn Goofy wel behoorlijk toen-ie met de staart tussen de deur zat. Heel even en héél hard. Zou ik ook doen als ik met mijn duim tussen de deur kom.... ;D

Coco-Kicky-Meenie-Rocko

Hoi, ik heb vandaag precies deze situatie gehad en de staart van Meenie ( albino ) is eraf. Ik wou weten hoe het nu gaat met jou vogel zodat ik zeker weet of het met de mijne ook goed komt.