27 april 2024, 07:26:58

hijgend babyvalkje +- 3 weken

Gestart door Imarake, 26 juli 2011, 14:57:19

« vorige - volgende »

Imarake

Hallo iedereen,

Ik zit hier met een baby valkparkietje van +- 3,5 weken oud. De mama is gestorven en de papa lijkt er niet voor te zorgen. Sinds gisteren avond ben ik begonnen de baby parkiet met een spuit avian high energy hand opvoekvoeding eten te geven, wat heel moeizaam verloopt (de baby eet het niet op zoals ik het zie van babyvalkjes op verschillende filmpjes op het net), maar het krijgt wel eten binnen. De krop is ook vrij snel leeg. Na de maximale hoeveelheid voeding van 7ml, mits morsen, is zijn krop praktisch volledig leeg na 2h30. (het valkje weegt nu 105 gram, wat ik eigenlijk al veel vind voor die leeftijd(opgezocht in een tabel))

Nu, mij grotere zorg is dat het valktje enorm veel hijgt (niet blazen), ik heb opgezocht dat de temperatuur rond de 26 graden moet zijn in de bak, wat zo is, maar toch blijft het valkje hijgen, nu zelfs op 24-25 graden. kan dit zijn van vermoeitijd omdat hij te bang is om te slapen? ik zie hem soms in elkaar duffelen zoals een hond in slaap kan vallen, om 5 seconden later het terug wakker te zien schrikken.

help a.u.b., DANK U

Imara

Sanna

26 juli 2011, 15:43:57 #1 Last Edit: 26 juli 2011, 15:45:49 by Sanna
Hallo Imara,

Wanneer hijgt je valkje? Doet hij dat voortdurend of alleen bijvoorbeeld wanneer je hem wilt pakken? Doet hij dat alleen als je hem wilt pakken, dan is het gewoon verdedigen en dat klinkt inderdaad als hijgen.

Als hij de hele tijd hijgt zou hij wel eens wat aan de luchtwegen kunnen hebben en dan moet je snel met hem naar een vogelarts. Een baby-valkje kan heel makkelijk longontsteking oplopen door voeren met een spuitje. Dat gebeurt wanneer er pap in de luchtpijp terechtkomt in plaats van in de slokdarm. Als hij longontsteking heeft is snelheid geboden, daar kunnen ze gauw aan overlijden.

Het is logisch dat hij nog niet zo voorbeeldig eet als op de filmpjes die je op internet vindt. Je valkje is al 3,5 week oud en hoe ouder ze zijn als je begint met voeren, hoe moeilijker ze het oppikken. Hij is alleen maar gewend van z'n ouders te krijgen en moet nu aan het spuitje wennen. Overigens kun je proberen of hij van een lepeltje wil eten. Dat geeft minder zooi en je loopt minder risico dat je de pap in z'n luchtpijp spuit.

105 gram is inderdaad een behoorllijk gewicht, hij is goed gevoerd door z'n ouders. Maar hij staat ook op het punt te gaan uitvliegen, dan zijn jonge valkjes inderdaad flink zwaar. Dat extra gewicht verliezen ze met leren vliegen, want dat kost behoorlijk wat energie.

Wat ik me kan voorstellen is dat je de pap misschien te dun maakt, dat daarom z'n krop weer zo snel leeg is. Probeer het maar eens wat dikker te maken. Waarschijnlijk gaat het dan ook niet meer door het spuitje heen en moet je zowiezo een lepeltje gebruiken.

Zit je valkje inmiddels niet volledig in de veren? Zo ja, dan hoef je hem niet meer bij te verwarmen hoor, dat kan hij dan zelf wel.

Veel succes met de baby. Als je het niet vertrouwt, altijd contact opnemen met de vogelarts. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.

Groetjes, Sanna

Imarake

Hij hijgt inderdaad voortdurend. Toen we hem net binnen haalden deed hij dit ook. ( nog voor de eerste handopfok voeding ) Maar toen dacht ik dat het van schrik of stress was.
Is het mogelijk dat hij al een longontsteking zou oplopen na 3 voedsel-sessies?
Dikkere pap en lepel ga ik proberen. Hij zit zo goed als volledig in de veren, de temperatuur laat ik dan ook zakken tot kamertemperatuur. Indien er morgen geen betering is ga ik ermee naar de veearts. Is er iets gaande, ben ik er op tijd bij, is het parkietje gezond, des te beter.

Alvast bedankt voor je hulp, ik houd er rekening mee!!!
Jullie horen nog van me.

Imara

Sanna

Als hij voortdurend hijgt zou ik echt vandaag even contact zoeken met een vogelarts. Hier vind je telefoonnummers:

http://www.valkparkiet.com/nl/files/dierenarts.htm

Bel in ieder geval even en beschrijf het gedrag goed. Als hij longontsteking mocht hebben kan morgen te laat zijn. Weet je waar de moeder aan dood gegaan is? Want het is vreemd dat hij al zo hijgde toen jullie hem binnen haalden.

Groetjes, Sanna

Rianne

Is het echt hijgen, zoals bijv een hond doet, of is het met open bekje ademhalen? In het laatste geval, zit er ook lucht in de krop?

Imarake

Het bekje van het valkparkietje is open en je ziet de tong in de bek heen en weer gaan. Zijn krop heeft 1 egale kleur, dus ik denk dat er geen lucht in zit.
Ik heb nog nergens foto's gevonden hoe een krop met lucht eruit ziet bij handopfokvoer. Wel vind ik foto's met een luchtbel vlak onder de bek, maar dit heeft de mijne niet. De krop leegt wel probleemloos.

Kan een valkparkiet 'kuchen'? Zoja wat houdt dit in? Is dit ernstig?

XxX Imara

Rianne

Het lijkt me onwaarschijnlijk gezien het gewicht maar het kan ook nog zijn dat het jong naar valse lucht hapt omdat het honger heeft. Hoe vaak voer je het?

Imarake

Vandaag heb ik het 4 voedingen gegeven. Om 8h-12h30-17h en 22h30. Ik ben met elke maaltijd een goed uur bezig.
Ik vind precies ook dat zijn krop na 7ML nog niet zo groot is. Of verkleint de krop automatisch naarmate de valk ouder wordt?

XxX Imara

Rianne

Ik hoop voor je dat jij en je valkje het pappen goed onder de knie krijgen, een uur per voeding is aardig wat tijd! Houd je de pap wel warm?
Naarmate een valk ouder wordt gaat de krop minder hangen, dus dit klopt wel.

Imarake

De temp van de pap zit elke keer gemiddeld rond de 40°C in de spuit. De pap hou ik au bain-marie warm. Deze ochtend duurde het al maar een half uur, het vlotte duidelijk beter dan gisteren. Zelf schooien doet hij/zij nog niet. Ik moet nog aandringen, zelfs als is zijn krop helemaal leeg.

De temperatuur is 4 graden gedaald, het hijgen is hiermee gestopt. Ik ben helemaal opgelucht. Hij zit zich nu vaak uit te rekken en zichzelf te wassen.

P.S. is het oke om een takje trosgierst in zijn bak te hangen? (zodat hij misschien wat extra binnen krijgt ) Als hij hiervan eet verteert hij dit dan al correct? Hij is nu ongeveer 26 dagen.

Het grote probleem omtrent het hijgen is opgelost ;-D. Hij/zij ziet er goed uit.

XxX Imara

Rianne

Het verblijf was te warm? Had ik niet verwacht. Maar fijn dat het is opgelost :)
Kijk maar wat hij doet met de trosgierst, waarschijnlijk zal hij er mee spelen ipv het opeten maar kwaad kan het niet. En als hij er wel van eet, even de ontlasting in de gaten houden, daar zie je het snel genoeg aan :)

Imarake

Ik heb Qita ( ik heb eindelijk een naam kunnen kiezen ;-D tis een meisje :-D ) net eten gegeven. Ze is voor de eerste keer echt enorm beginnen schooien. Zelfs toen de 7ML op was bleef ze om meer vragen. Ik vind het echt schitterend hoe ze erop vooruit gaat. Ik voel mij echt gelukkig dat ze het zo fijn doet.

Is er iets dat ik in de kooi kan leggen waar zij zich mee bezig kan houden voor als ik er niet ben? Naast de trosgierst? Of volstaat dit?

XxX Imara