18 april 2024, 15:42:44

Eelt op pootje of iets ergers?

Gestart door Ania en Francis, 21 oktober 2002, 21:58:52

« vorige - volgende »

Ania en Francis

Dag allemaal,

We hebben een vraag over Toefje, onze ontringde lutino. Alles met zijn ontringde pootje gaat goed - heel vervelend verhaal van Emmy zeg! - , hij staat erop, huppelt en springt als een "jonge hond".
Alleen had ie al vanaf het moment dat we hem kregen al dat ie niet zoals de andere valkjes op zijn "voeten" liep maar plat tot aan zijn "knieën". Dus hij zakte als het ware iets meer door dan de andere. Nu heeft ie sinds een aantal weken een soort verkleuring/eelt onder zijn teentjes en ook achter op zijn "hielen". Weten jullie wat dat kan zijn en of het kwaad kan? Ik geloof niet dat het open wondjes zijn maar ik zal nog eens goed kijken.
Alvast bedankt voor alle hulp.

Groeten,

Ania en francis

Paul

hoi Ania en Francis,
Helaas nog niemand gereageerd op jullie vraag dus ik zal het proberen.
Als het een jong Valkparkietje is kan het een tijdje duren voor ie echt vast op zijn pootjes kan staan.
Die van mij stond er in het begin ook heel wankel op maar nu springt en klimt ie als de beste.
Een valkparkiet heeft een soort kussentjes onder zijn teentjes en dat is ook de reden dat je nooit van die schuurpapier rollen om je stokken heen moet doen.
Bij jonge Valkjes kan dat misschien iets rooier zijn dan bij oudere en bij een Lutino valt het nog meer op omdat die licht van kleur is.
In elk geval wel goed in de gaten houden en als het bloedt (wat je niet dacht) dan in elk geval mee naar de dierenarts.

houd ons op de hoogte, groetjes  paul

cisca

Hallo.
als ik het zo lees dan staat je valkje dus niet echt op zijn voetjes.als dat zo is dan slijten de kussentjes onder zijn voetjes niet en dan gaat het aangroeien,wat dus heel vervelend kan zijn ook als het valkje zover is dat hij normaal op zijn pootjes gaat staan.
dan heb je kans dat hij ongelukkig gaat lopen,mijn mening is om even langs de dierenarts te gaan en te vragen hoe je het kunt verhelpen.

Francis

Hallo allemaal,

We hebben sinds 2 weken het houtsnipperstrooisel in de voliere vervangen door schelpenzand en de pootjes lijken nu genezen te zijn. Misschien had ie zich wat opengehaald aan wat harde scherpe kantjes? In ieder geval gaat het nu beter. Bedankt voor jullie suggesties.

Ania en Francis

Paul

Hallo Francis,
Schelpenzand is niet zo goed voor de valkparkiet, het stof wat er in zit is niet gezond voor de vogels en ze kunnen heel makkelijk zandkorrels in de ogen krijgen en de oogjes beschadigen :-(
Ik gebruik zelf ook geen beukensnippers maar iets anders wat heel erg goed werkt.
Het is een natuurproduct en gemaakt van mais en de vogels vinden het soms ook lekker om in te pikken.
De dierenzaak heeft het meestal, het lijken een soort kattenbakkorrels en worden daar ook voor gebruikt.
Het neemt ook erg goed vocht op en verschonen van de kooi is ook veel makkelijker dan met zand.
Die korrels die ik heb zijn van het merk Esve en het heet Corbo bodembedekking maar ik heb hetzelfde spul ook wel eens van een ander merk gehad.
kijk maar eens in de dierenwinkel maar ik zou in elk geval geen schelpenzanf gebruiken en beukensnippers ben ikzelf ook inderdaad geen voorstander van.

Hoop dat je er wat aan hebt,  groetjes,  Paul

Mandy

Ik heb ook corbo korrels gebruikt en ben daar ook best tevreden over.
Nu zitten mijn parkieten in een voliére en daar is het handiger, praktischer en goedkoper om houtsnippers te gebruiken. Ik ben daar ook wel tevreden over, maar voor mijn papegaai binnen gebruik ik ook houtsnippers, omdat die korrels met haar grootte en gewicht makkelijk uit de kooi springen. Corbo korrels absorberen wel beter moet ik zeggen.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl