16 april 2024, 16:33:34

Bedelen, krijsen, kieskeurige valkparkiet

Gestart door MichaelV, 13 juni 2011, 16:33:11

« vorige - volgende »

MichaelV

Wij hebben een valkparkiet van nu ongeveer een week of 8 oud. Hij heeft een kleine voorgeschiedenis, zie ook:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,38427.0.html

Kort samengevat: papvogel van een week of 8. Was bij het afhalen bij de kweker al een dag of 3 "papvrij". Moeilijke 2 weken achter de rug m.b.t. zijn eetgewoonten. Eerste dagen pap bijgegeven wegens gewichtsverlies en 100% focus op trosgierst. Ook eivoer weet hij te pruimen.

Nu zijn we een stapje verder, maar heb de indruk dat hij vooral leeft van zijn eivoer. Trosgierst hebben we de laatste week niet meer gegeven, buiten een klein beetje gemengd in zijn zaadvoer (= zaad voor grasparkieten 50% + zaad voor valkparkieten 50%), kwestie van hem aan te zetten tot het eten hiervan. Hij neemt hij vooral de kleine zaadjes, de andere krijgt hij nauwelijks gepeld.

Hij krijst bijna de ganse dag door, al is het heel lichtjes. In het verleden was het veel erger. Vanmorgen s geprobeerd om hem aan te zetten tot het eten van zijn gewone zaad (eivoer weggenomen). Hij bleef krijsen bij elke beweging die hij van ons zag. Geef je hem dan toch zijn eivoer, dan vliegt hij er op alsof hij heeft al ganse week geen eten gehad (eten mits tussendoor nog een krijs/gepiep). Om nadien opnieuw nog een beetje te krijsen. Hij is wel al goed tam, zelf de hand komen opzoeken. Op de schouder zitten (krijsen).

Mijn vragen:
- kan het kwaad dat hij dagelijks eivoer krijgt?
- hoe lang duur het krijsen bij zo'n jonge vogel (heb vroeger al valkparkieten gehad, maar waren toen al meer volwassen)
- hoe lang duurt het vooraleer hij al zijn zaadjes naar binnen werkt (is nogal onhandig op dat vlak)
- kan ik, zelfs heeft hij honger en krijst, het riskeren om hem ganse dag zonder eivoer te zetten om hem zo te dwingen zaadvoer te eten, weet ook wel dat hij met zijn bedelen zijn willetje wil gerealiseerd krijgen.

Bedankt voor de tips, meningen, advies,...

Michaël

*Manon*

Hoi!

Eet je valkje wel zelfstandig zaadvoer?
Je zou hem smorgens en savonds eens kunnen wegen om te kijken of hij savonds aangekomen is.

als hij afvalt, en dus zelf niet eet, is hij nog niet zelfstandig en moet hij nog worden bijgepapt.

Groetjes Manon

MichaelV

Hij eet zelfstandig, voornamelijk eivoer weliswaar. Vanmiddag kreeg hij klein potje eivoer, aangevuld met wat wit van een gekookt ei en heb er wat poeder van de pap doorgemengd (+ beetje water). Gewicht: 17 gram. Potje is nu meer dan halfweg, om niet te zeggen bijna leeg. De kleine zaadjes heeft hij nadien gegeten.

We wegen hem 's morgens en 's avonds. Vorige week woog hij op een gegeven moment 75 gram. Op een week tijd evolueert dat perfect. Gisterenmorgen 82 gram, gisterenavond 93 gram. Vanmorgen 85 gram. Tegen vanavond zal dat terug de 90 gram over zijn.


*Manon*

Gelukkig eet hij wel en komt hij ook aan.. alleen op eivoer zullen ze niet sterk worden..

Wat je eventueel nog zou kunnen doen ( en misschien doe je dat al) om zaadvoer door het eivoer te mengen en dan het eivoer minder maken en de zaadjes meer, zodat hij ongemerkt de zaadjes meer gaat eten...


MichaelV

13 juni 2011, 16:58:40 #4 Last Edit: 13 juni 2011, 17:03:02 by MichaelV
Da's geen slechte tip. Nu, hij eet wel van zijn kleine zaadjes. Ik zie hem er regelmatig in eten. Maar merk weinig pelletjes op en dat verontrust me toch een beetje. Neem aan dat trosgierst hem ook niet meteen sterker zal maken? Heb al geprobeerd die grote zaadjes te pellen (zonnebloempitten), da's een groots werkje. Gewoon gaat hij er niet van eten. Ga er anders ook pellen, pletten en door het eivoer mengen, samen met wat hele - nog te pellen - zaadjes.

Op welke leeftijd in weken moet hij normaal gezien, uit jouw ervaring, alle zaadjes kunnen pellen?

Hij heeft ook zo'n stok hangen met zaadjes, daar knabbelt hij ook graag aan, maar zelfde vraag. Openen???

*Manon*

De leeftijd waarop ze normaal toch wel zaadjes moeten kunnen pellen is ongeveer 7-8 weken, dan kunnen ze eigenlijk al volledig zelfstandig zijn.
met zo'n 5-6 weken beginnen ze met de zaadjes te spelen en langzaam beginnen ze dan ook te pellen.

Wat ik zou doen in jouw geval is het volgende:

Alle trosgierst en eivoer weghalen en dat ook even niet meer aanbieden... het is voor hem nu makkelijk om daar van te eten en niet zijn best te doen voor de zaden.

Ik zou ( wat je nu al doet) elke dag zijn gewicht in de gaten houden en noteren zodat je weet wat hij aankomt of afvalt.

Elke avond tegen een uurtje of 22.00 uur zou ik hem wegen en hem papvoeding geven.
Op deze manier geef je hem de kans om zaadvoer te eten, doet hij dat niet, dan laat je hem niet de nacht in gaan met een lege krop. De volgende dag heeft hij dan weer een kans om zelf te kunnen eten in de zaden.... is hij savonds niet aangekomen.... weer een papvoeding geven.

Succes!

Sanna

Wat je ook nog kunt doen in plaats van eivoer is pellets geven. Die zou hij in ieder geval moeten kunnen eten. Ik denk dan aan de pellets voor grasparkieten van Nutribird:





Als je die samen met de zaadjes neerzet krijgt hij in ieder geval volwaardig voer binnen zolang hij nog niet goed zaadjes kan pellen, want de pellets kan hij gewoon verkruimelen in zijn bekkie. In pellets zit in principe alles wat hij nodig zou hebben, dus dan krijgt hij alle voedingsstoffen binnen die moeten.

Groetjes, Sanna

MichaelV

Bedankt voor de tips. Ben ondertussen eens gaan kijken via de website (evolutie in dagen en gewicht), inclusief foto's. Ben eens gaan terugkijken naar de communicatie met de kweker om de leeftijd te verifiëren.

Als ik afga op de foto's + conversatie met de kweker, dan zit ik ongeveer aan een 7-8 weken.

Update voeding vandaag: blijkbaar zit hij overdag wel in zijn bakjes met zaad te zoeken, te pellen, maar hij is nogal onhandig. Heb de zaadjes er al tussenuit zien vliegen, terwijl de pellen in zijn bek achterblijven. Ten opzichte van vanmorgen geen gram bijgekomen, dus vanavond pap gegeven. Hij vloog er weer op alsof hij nog nooit gegeten had. Terug in zijn kooi gezet, daar begint hij dan weer met de kleine zaadjes te spelen (geen eivoer meer, geen trosgierst). De stok die omhoog hangt vind hij ook heel leuk, al was het vooral om af te breken (heb hem niet meteen zien eten van de zaadjes, alles ligt onderaan de kooi, ook geen achterblijvende pelletjes).

Die pellets lijken me een volgende oplossing, zodat hij toch overdag een beetje kan eten en 's avonds niet zo zit te krijsen? Misschien tussen zijn zaad mengen?

Vraagje: tussen zaad voor valkparkieten zitten van die kleine groene en witte stukjes, zijn dat die pellets ook al of niet? Daar moet hij niet van weten heb ik al gemerkt.

Bedankt. Michaël.

Cherro

Het krijsen ofwel vragen om voeding zal hij best nog wel even blijven doen ;)

Mijn Twister is nu namelijk alweer even van de pap af maar kan ook nog heerlijk zitten vragen.

Ook doet hij t nu wel als hij gekroeld wil worden ;)

Wat betreft het voer, ik zou gewoon eerst alleen parkietenzaad geven, of valkparkietenzaad zonder dikke pitten.
Ook kun je onkruidzaad aanbieden, bij de welkoop te krijgen en denk ook wel in andere speciaalzaken.

Ook mag je brood aanbieden, als extraatje.
Eivoer kun je standaard in een bakje hangen straks.

Soms hebben ze net even wat langer nodig, Twiggy was hier vrij snel zelfstandig, maar Twister had duidelijk langer nodig terwijl ze amper een week deden schelen.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

MichaelV

Update: ondertussen heb ik ook die pellets in huis gehaald. Die vindt hij maar niks. Neemt er eentje in zijn bekje, maar laat het al snel vallen. Heb deze dan verbrijzeld, maar dat was ook maar niks. Dan uiteindelijk klein beetje vochtig gemaakt, toen is hij er van beginnen eten. Natuurlijk heb ik er grote ook tussen gedaan, maar die liet hij mooi links liggen.

In zijn bakje valkparkietenzaad heb ik ondertussen wat trosgierst gedaan, zoals ik gelezen had op het forum. Die heeft hij ondertussen al gevonden en deels ertussenuit gehaald.

In zijn tweede bakje bovenaan heeft hij grasparkietenzaad. Hier zit hij graag in te grabbelen, probeert hij te pellen, maar slaagt er niet altijd in. Zijn stok met zaadjes heeft ie ondertussen bijna volledig vernield. Maar gegeten, daar dient dat toch niet voor :-).

Morgenvroeg nog eens wegen, en kijken of hij pellets / zaad zal proberen.

MichaelV

Update: op enkele dagen tijd zijn er een aantal dingen veranderd. EINDELIJK eet hij van zijn zaadjes (grote parkietenvoer). Misschien een tip voor anderen: hij wist duidelijk niet, mogelijk o.w.v. papvogel, dat die zaadjes om te eten waren. Heb het hem gewoonweg voorgedaan. De eerste zaadjes wilde hij niet eten, maar toen hij eindelijk besefte dat het om te eten was (lichte dwang), begon hij hetzelfde te doen. Eerste zaadjes kraakte ik nog, moest hij zelf opendoen, om nadien naar volledige zelfstandigheid te gaan. Begonnen met de grote zaadjes, nadien naar andere zaadjes geëvolueerd... Nu weegt hij 's  morgens tussen de 85 en 90 gram, 's avonds durft het al richting 95 gram te gaan.

Krijsen en bedelen doet hij eigenlijk zo goed als niet meer. Buiten om op de schouder te komen zitten of geaaid te worden. Bedankt voor de hulp en tips!

Landiej

Fijn dat het goed lijkt te komen :) Nu hopen dat hij op gewicht blijft!

Terrandroid

17 juli 2011, 21:01:25 #12 Last Edit: 17 juli 2011, 21:49:47 by Terrandroid
Ik heb er ook 1 bijgenomen, deze is nu 8 a 9 weken ik probeer em
nu al enkele dagen helemaal van de pap te krijgen want ik zag hem
al redelijk zelfstandig eten. Maar nu ik gestopt ben eet ie nagenoeg niets.
hij zit wel wat zaadjes te eten maar dat is veel te weinig. Drinken zie ik hem al helemaal niet doen, terwijl die dat ook al is heeft gedaan.
het lijkt mij alsof ie de hele dag zit te wachten totdat ie zijn pap krijgt.
Want dat weet ie maar al te goed want telkens als ik naar de keuken
loop om wat te pakken of de magnetron gebruik en hij ziet me niet meer
Dan begint ie dus gigantisch te krijsen. Zodra ik hem weer pap geef eet ie als een gek en duikt ie letterlijk in de pap.
Ook zit hij zichzelf ineens te plukken want er zitten nog restjes pap in de veren en deze probeert hij dan op te eten.
wat moet ik doen, ik weet het even niet meer.