5 mei 2025, 23:18:50

Wie weet wat dit is???

Gestart door Gerda, 14 augustus 2006, 18:55:49

« vorige - volgende »

Gerda

Hallo allemaal,

Het oudste jong van Grisha en Nezumi is een rustig valkje. Wel gewoon actief, fladderen en lopen.
Ze is bijna 4 weken oud.
Wat ik me afvroeg is het volgende: als ze ligt te rusten in het blok of als ik haar er uit haal en ze gaat na wat wandelen tegen me aan liggen, dan gaat ze met haar tongetje heen en weer in haar snavel.

Ik heb een filmpje gemaakt, let niet op de kwaliteit, het is niet scherp, maar als ik verder weg ging staan was het weer te klein op het scherm

http://www.youtube.com/watch?v=9CUg5EaoNvo

Wat denken jullie hier van.
Ik dacht dat ze dorst had en heb haar een keer een druppeltje water gegeven. Toen was het een tijdje over. Maar vandaag deed ze het dus weer.

Ik hoop dat iemand me antwoord kan geven!!

Liefs, Gerda

Agnes

Hoi Gerda,

Ik zou het niet weten, maar het lijkt heel veel op het hijgen van een hond.

Als een hond het warm heeft, koelt hij zijn lichaam af o.a. door te hijgen.

Ik heb geen idee of valkjes het ook doen.
Heb het nog nooit gezien bij die van mij.

Hopelijk krijg je snel een antwoord van iemand die er meer verstand van heeft dan ik ;)

Groetjes van Agnes.

Groetjes van Agnes en de Veluwse valkjes.

Riny

Hoy Gerda & Agnes
Bij mij hijgden de valkjes ook met het warme weer , maar bij het jonkie van Gerda is het snaveltje lang zo ver niet geopend als bij die van mij.
Ook zie ik bij het jonkie van Gerda het tongetje heen en weer gaan.
Ik zou niet weten of het wat betekend, misschien vindt ze het een leuk spelletje.
Groetjes Riny :D

Tjerk

Hey,

ga er maar vanuit dat het wat anders als het te warm hebben.
Wanneer ze het warm hebben hebben ze de vleugels los van het lichaam, de snavel open en het tongetje gaat op en neer.

De laatste twee zie ik wel in jou filmje naar voren komen, maar z´n vleugels zitten gewoon (niet van het lichaam af). Verder zou ik je ook niet kunnen helpen, misschien duidt het op een soort uitdroging of een bacterie in de krop.

Succes, Groeten Tjerk

Ivy

Hoi Gerda.
Bij mij deed een jonkie ook hetzelfde, maar is nu al mee gestopt... Ik dacht dat hij een beetje bang was, het was ook aan het begin toen ik de eerste drie net begon te kroelen en alleen Jack deed het... Nu heb ik het hem al een paar dagen niet zien doen.
Ik heb ook niet echt stil bij gestaan, ik dacht dat het normaal was. Ik zou me niet te veel zorgen maken, als zij verder normaal doet...
Groetjes, Ivy

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Quendi

Je ziet aan het koppie dat hij het verder allemaal wel best vind... Ik zou me geen zorgen maken hoor, zolang het hier bij blijft...  ;)

louise

Hoi Gerda

Ik heb het ook gehad!! met mijn kleintjes, zij deden het allebei, maar na een tijdje ging het over. Ik dacht ook dat het door de warmte kwam, het was wel in die periode dat het zo heet was, maar daar lag het niet aan.
Volgens mij hoef je je niet echt zorgen te maken. ;)

Groetjes marielouise

Christine

Toch even reageren...
Ik heb het ook voor gehad met de oudste jong van Miko en Tosca!
De andere twee deden het niet!
Nu dat die groter is doet ze het helemaal niet meer...

Groetjes
Christine

*-*Rust zacht lieve Amy :'(*-*

Groetjes van: Flutty, Freya, Jazzy, Baïsha, Nicky, Ricky, Miko, Tosca, Dario, Cathy, Toby, Snowy, Timmy,  Simba, Ozzy, Diégah, Bounty, Mochita, Angelo, Gloria, Mumble, Khalina, Lyna, Lobke, Christy en Kobe **Fien, Luna, Amy & Sunny**

Gerda

Iedereen bedankt voor de reacties. Ze doet het nog steeds, maar eigenlijk alleen als ze rustig ligt. Het lijkt meer een beetje gewoonte. Als ze bezig is met vliegen of klimmen en lopen dan hijgt ze niet ofzo.
Ik denk dat het verder niets ernstigs is. Alleen een beetje raar!!

Groetjes, Gerda

Inger m

Hoi,
Valkparkieten hijgen idd met open bek om af te koelen, maar dat gaat gepaard met een verhoogde ademhaling en de vleugels van zich af houden. In deze context (en na het zien van het filmpje) denk ik niet erg aan afkoelen.

Ik denk eerder dat het een uiting is van stress. Er komt veel af op de jonge valkparkieten, die zelf vaak al in de bestperiode worden geconfronteerd met het leven daarbuiten en daardoor veel indrukken op zich afkrijgen.

Er wordt weleens vergeten dat jonge vogels de eerste periode van hun leven doorbrengen in een donkere holte met als enig contact van buitenaf hun ouders en de geluiden die ze horen. Pas na het uitvliegen komt het leven buiten de boomstam in beeld.

Bij mensen thuis worden ze vanaf (soms) heel jonge leeftijd al geconfronteerd met zaken waar ze normaal gesproken nog helemaal geen contact mee zouden hebben. Soms vraag ik me af of dat mogelijk niet een beetje 'overdone' is, hoewel het goed werkt om ze tam te maken. Maargoed anderszijds levert het waarschijnlijk ook wel stress op.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerda

Hoi Inger,

Bedankt voor je reactie.
Het rare is dat ze het niet doet als ze gewoon in de kamer zit en aan het lopen en klauteren is, maar alleen als ze rustig ligt in het blok of op tafel.
Ik denk ook wel dat ze veel indrukken op doen, misschien teveel. Maar verder is ze heel relaxt. Ze vliegt nu ook rond en is daarbij best rustig.

Ze zoekt me wel bewust op!! Maar ze ook erg op de ouders en haar zusjes gericht. Ik wil er ook geen 'mensenvalkje' van maken, maar wil wel dat ze langzaamaan wat indrukken op doen om bij mensen thuis te kunnen wonen. Alle mensen waar ze naar toe gaan hebben al valken of nemen op korte termijn een tweede er bij.

Ze hebben vanaf week 3 elke dag even een kwartiertje bij me buiten het blok gezeten, nu ze uitgevlogen zijn zitten ze langer bij me.

Maar het lijkt juist of ze dit gedrag vertoont als ze zich op haar gemak voelt. Misschien is het gewoonte geworden omdat ze het een lekker gevoel vindt.

Opvallend is wel dat dit een valkje is dat nog nooit heeft geblazen!! Terwijl de andere twee dat wel eens deden.

Ik probeer wel een ritme er in te houden in hun leventje, ze kwamen er op vaste tijden uit. En ook nu houd ik een ritme met ze aan. Beetje structuur.

Ik heb niet de indruk dat ze ziek is of wat dan ook.

Groetjes, Gerda

bobbie

Hoi Gerda,

Ik heb het filmpje ook bekeken en herken het niet. Bij mij heeft het vorige nest dit niet gedaan. Dit nestje is nog te jong om dit gedrag te vertonen.

Ik vind persoonlijk dat de vleugel rechts wel wat van het lijfje afstaat en ik denk dus toch aan warmte. Hoe dan ook, het zal gelukkig niets ernstigs zijn.

Kroelse, Nel 8)

Inger m

Hoi Gerda,
Het is opzich niet erg om ze af en toe uit het blok te halen, maar erbij wel in het achterhoofd houdende dat dat normaal gesproken niet bij ze zou voorkomen, dus dat dat ze extra energie kost. Verder is het ook weer zo dat het goed is om ze alvast te wennen aan het leven in de huiskamer. (Alleen ik vond het eruitnemen zolang de ogen nog dicht zijn soms wel erg vroeg, doe ik enkel even voor controle soms).

Wat betreft stress, voel ik me soms juist even het meest gestresst als ik na een hele dag bezig zijn even rustig kan zitten. Ik wil mezelf niet direct vergelijken met de vogel. Het filmpje is voor mij ook een momentopname en de rest eromheen zie ik natuurlijk niet.

Hoelang vertoont ze het gedrag steeds achterelkaar?

Ik heb mijn vogels wel vaker zien hijgen van de warmte, maar dan hebben ze de bek open en bewegen de tong juist niet (athans niet zo heel snel en opvallend).

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Gerda

Hoi Inger,

Ze kan dit zo'n twintig minuten achter elkaar doen. Toen ze klein was bewoog haar staart een beetje mee en trilde ze. Nu doet ze alleen haar tongetje heen en weer in haar iets geopende snavel.

Ze heeft een volle krop, goede uitscheiding en pikt al zelf aan zaadjes. Ze zit na het vliegen bijvoorbeeld niet te hijgen, dus het lijkt zeker geen kortademigheid of longprobleem.

Misschien inderdaad in rust de dag een beetje verwerken!
Ik moet zeggen dat ik ook zo ben hoor, eerst de dag door en handelen en dan achteraf beetje bibberen van de stress!!

Ik blijf haar wel observeren. Vandaag ging ze uit zichzelf bij me zitten en kroop in mijn nek en ging daar liggen slapen.
Ze gaat eigenlijk kalm en rustig haar gang.

Groetjes, Gerda

Lee-aa

DAG DAG! Ik ken het , één van mijn valkjes deed dit ook. Vooral toen ze klein was. Waarschijnlijk of door alle indrukken om haar heen, of de warmte!!! (het was toen 30 graden, toen ze dat deed)