23 april 2024, 10:50:52

Ouders voeren niet meer goed

Gestart door Nynke, 13 juli 2011, 18:31:09

« vorige - volgende »

Nynke

Gisteren bij de nestcontrole vonden we ons gele donsje die geboren is op 9 juli helemaal gestrekt in het nestblok. Krop leeg en kon niet meer op de poten staan.
Net doen we weer een nestcontrole om te kijken bij het gele donsje. Hij zit er weer redelijk bij met een mini gevuld kropje en vinden we het witte donsje dat geboren in op 3 juli in dezelfde gestrekte houding als zijn broer gisteren met een totaal lege krop.. De andere hebben ook niet een optimaal gevulde krop.

Wat is het beste wat we kunnen doen? We hebben geen backup koppel en dit is het eerste nestje van deze twee vogels. Ze deden het in het begin erg goed en nu doen ze niet veel meer. Alleen het warm houden doen ze nog maar voeren de jongen niet meer optimaal. Wat te doen...

Rianne

Gaan de ouders ook niet opnieuw eten als je alles ververst? Nieuw eivoer, nieuw brood, zaadvoer etc?
Is dit het eerste nest?

Woont er niemand in de buurt waar de jongen naartoe kunnen? Anders zou je kunnen overwegen om aan handopfok te beginnen. Wat wel een hels karwei is met zulke jonge valkjes, en ook geen garantie geeft dat ze het overleven.

Nynke

We hebben ze net nieuw eten gedaan en de moeder is de rijst aan het eten. We willen straks dan even kijken hoe het dan is.
Dit is het eerste nest. Van onze kant en van de vogels kant.
We hebben niemand in de buurt waar ze eventueel heen kunnen en we hebben wel de a21 in huis voor het geval dat.
We gaan over een uurtje even kijken en dan hopen dat ze aan het voeren zijn of gevoerd hebben.

Rianne

Hopelijk hebben de jongen nog genoeg fut om te bedelen. Zolang ze nog goed warm blijven houden, zou ik ze wel in het blok laten zitten, deze warmte is zelf alleen na te maken met een warmtelamp.
En wie weet pakken de ouders het weer op als de jongen wat zijn aangesterkt van de pap. Eerst maar hopen dat er straks gevoerd wordt.

Nynke

Vanochtend heeft Erik nog gekeken bij de donsjes en ze waren nog niet gevoerd.
Maar toen we net nestcontrole deden zaten ze er alle vijf heerlijk bij met een goed gevulde krop...
Ze bedelen weer als de beste....
Gelukkig is het toch nog goed gekomen... ;D

Cherro

Houd de donsjes toch nog even goed in de gaten, zo goed als het nu gaat, morgen kan het ook totaal weer omgekeerd zijn.

Ik zag dat je in Sleen woont, als er nood aan de man is, die hoek is hemelsbreed een klein uurtje, misschien zelfs minder lang vanaf hier, dus zo nodig kan je hier altijd terecht als je hulp nodig hebt met het een en ander.

Je hebt een PB in je inbox in ieder geval met mijn telefoonnummer, als er wat is, gewoon bellen ;) No problem.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!