18 mei 2025, 14:14:00

onbevruchte eitjes

Gestart door Karin, 12 december 2004, 22:58:06

« vorige - volgende »

Karin

Even een vraagje voor de ervaren kwekers : wat zouden jullie doen ? Dazzle en Chico hadden eerst een nest met 5 eitjes waarvan 1 bevrucht en ook uitgekomen.  Nu hebben ze een tweede nest en zoals het er nu uit ziet alle 5 onbevrucht  ::) Wat zal ik doen, als ik het zeker weet alle eitjes weghalen en hopen dat ze dan gaan wipwappen en bevruchte eitjes leggen of gewoon laten broeden tot het eind omdat de kans dan groter is dat ze echt goed gaan wipwappen voor er eitjes gelegt worden ? Ik heb ze voordat er eitjes gelegt werden maar 1 x zien wipwappen  ::). Ik voel het meeste voor het laatste, maar ik vraag me af of het zo goed voor ze is als ik ze al die tijd voor niks laat broeden.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Karin,

Als je ze gwoon laat broeden zou ik met het volgende legsel toch even wachten omdat het broeden best wel inspannend voor de valkjes is.
Op zicht kan het geen kwaad om ze drie weekjes op onbevruchte eitjes te laten zitten dat maakt eigenlijk geen verschil met bevruchte.
Alleen hebben ze nu niet de verzorging van de jongen dus het is toch wat minder inspannend dan een volledig nest grootbrengen nu.
Het is natuurlijk balen als je jongen wilt hebben en ze leggen 5 onbevruchte eitjes ik heb nu met Stan en Roxy precies hetzelfde probleem die heb ik ook 1 keer zien paren en die zitten nu ook op 5 onbevruchte eitjes en ik laat ze daar gewoon 3 weken op zitten en dan gaat het broedhok weg.

Groetjes, Paul

Karin

Bedankt voor je reactei Paul. Nog iemand anders er een mening over ?

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves