28 maart 2024, 16:21:15

1e ronde 2004

Gestart door Mandy, 5 februari 2004, 18:05:13

« vorige - volgende »

Andrea

CitaatNu Ot&Sien nog  ::)

Wat een Pietje ongeduld ben ik he hahahahah

 :D :D :D...
Ben ik ook hoor...
Maar we zullen het hier allemaal wel volgen,

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Inger m

Hoi Paul en Mandy,
Ik heb zelf geen aubiose, maar gebruik gewoon houtkrullen (zaagsel). Dit is voor ratten niet zo geschikt, daarom geven wij onze rat beukensnippers (fijn), dit geeft geen stof.

De reden dat ik dat over aubiose schreef is dat ik er een pas een verhitte discussie over tegenkwam op het cavia forum, daaruit kwam naar voren dat een aantal fokkers zeer slechte ervaringen hadden, doordat de cavia's het opaten. De fokkers hadden daardoor meerdere cavia's verloren (een iemand zelfs 1/3 van al haar cavia's). Daar tegenover staan weer verschillende meningen van fokkers die juist goede ervaringen hebben met dit spul.

Daarom heb ik daarop nog even een berichtje gepost hierover en kreeg een link door van de discussie op het prikbord (wat leest dat lastig :-[....)

Ik heb het zelfs nog nooit gebruikt en ben het ook niet meer van plan. Er is natuurlijk moeilijk na te gaan wat er bij de desbetreffende fokkers is misgegaan. Bovendien zullen valken het niet zo snel eten (mss wel eraan knagen). De hennepplant zelf (een andere dan de wiet-hennepplant zou niet giftig oid zijn). Er werd wel aangeraden om over de aubiose wat zaagsel te doen. Ik neem echter geen risico's met mijn cavia's, maar hoop dat er wat meer duidelijkheid over komt.

Dit is de link van het prikbord:
http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1230&i=16769&t=16769

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Hoi,
Ik heb nog even concreet wat opmerkingen uit het forum gekopieerd.
Het betreft een opmerking van een cavia fokster:

aubiose is een hennepvezel , het bestaat uit een soort korte houtjes .


de ervaringen op rij :
voordelen :
het klit niet snel in het haar van tessels en andere langharige caafs .
sommige fokkers hebben er goede ervaringen mee

nadelen :
gevaarlijk als ze het eten ,
te hard voor de pootjes waardoor ge'irriteerde voetzooltjes kunnen ontstaan
omdat cavia's laag bij de grond lopen krijgen cava's vaak een kale buik door de harde structuur
sommige fokkers/gebruikers hebben zeer slechte ervaringen.
( zoals ik dus .. 1 derde van mijn stal is overleden door het eten van de hennepvezel)


wat betreft de opname cap. ik heb het zelf dus gebruikt in mijn hokken en vond het qua verschonen zelf niets langer duren , de opname cap. is wel hoger maar doordat de hennepvezel vrij zwaar is blijven keutels er bovenop liggen dus heb je sneller een vervuilde bodem als bij zaagsel , zaagsel is lichter qua gewicht waardoor keutels juist naar de bodem zakken.
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Ik heb een groot deel van die discussie gelezen en ik geloof ook wel dat het voor Cavias niet goed is als ze ervan eten.
Maar ze eten hooi als voedsel en als ze dan hennepvezels eten lijkt me dat inderdaad niet goed.
Valkjes zitten er wel in te pikken en mee te spelen maar ze eten het niet.
Als het slecht was voor valkparkieten zouden de jongen zeker ziek worden maar die waren allemaal erg gezond vorig jaar.
Ik denk dus dat de schadelijkheid erg uitmaakt voor wat voor soort dieren je het gebruikt.
Vogels eten ook geen hooi sla hoofdvoedsel dus zullen ze ook eerder zaad eten dan die Aubiose.
Ook hadden ze het over het beschadigen van pootjes daar.
Voor vogels ligt dat denk ik anders want het is juist veel zachter dan beukensnippers.
Ik heb het toen juist genomen omdat het erg zacht aanvoelt en iets grover is dan zaagsel zodat het niet stuift in het broedhok.
Dat stof is namelijk ook niet bevordelijk voor de vogels zeker niet in een kleine ruimte als een broedhok.
En Aubiose stuift dus veel minder dan zaagsel.
Ik denk dus dat het voor vogels wel goed bruikbaar is en zeker met de ervaring van vorig jaar ik heb het bij alle nesten gebruikt en geen vreemde ziekteverschijnselen ontdekt terwijl ik het voor lange periodes gebruikt heb.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Paul,
Dat een valkparkiet niet echt te vergelijken is met een cavia wat eten betreft is logisch, maar zelfs dan horen er geen dieren door dood te gaan door het te eten! Dan zou het door de fabrikant niet verkocht mogen worden voor de diersoort.

Ik gebruik ook geen zaagsel voor de valkparkieten, maar houtkrullen, dit is zacht en stuift ook niet. Fijn zaagsel is voor bijna geen enkele diersoort geschikt, houtkrullen wel. Ik gebruik slechts kleine hoeveelheden (de grasparkieten werken het er zelfs uit...) en het is daardoor niet stoffig in de nestkasten.

Maar goed ook bij cavia liefhebbers bestaan er behoorlijke meningsverschillen over het gebruik van aubiose, en zijn er dus ook goede ervaringen mee.

Overigens toen ik het eerste berichtje plaatste over aubiose had ik alleen nog het eerste stukje gelezen dat het gevaarlijk kon zijn, maar niet niet de discussie en bovengeschreven stukje.

Ik denk dat ieder voor zich het best kan bepalen of het wel of niet geschikt is voor de desbetreffende diersoort op grond van eigen en andermans ervaringen. In iedergeval kennen jullie nu wel de nadelen/ gevaren ervan (vgl cavia fokkers).

ps. Mandy weet jij mss of er bij rattenliefhebbers of fora ook negatieve ervaringen bekend zijn. Ik denk dat ratten er net als valken minder snel van zullen eten?
Zitten er ook toevoegingen aan aubiose, of is het puur hennepvezel?

gr inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mandy

Dat is wel naar zeg, dat er cavia's aan overleden zijn... :(

Maar ik denk ook dat zoals Paul wel zegt dat ze er niet echt van zullen eten. En gezien zijn goede ervaringen en ik denk dat het beter is als gewoon zaagsel ga ik het toch proberen.

Voor het gebruik bij ratten zijn de meningen een beetje verdeeld, sommige vinden het wel prettig en anderen houden het liever bij zaagsel of beukensnippers, maar er zijn geen nare ervaringen bekend zoals met die cavia's.

Hier heb ik er nog wat info over;

http://www.hempflax.com/ml/hf.asp?ML=0

http://www.aubiosenl.nl/Kleinvee.htm

http://www.geocities.com/candelalede/

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Ik heb de links bekeken! Wat er precies is misgegaan met de cavia's weet ik niet, maar ik kwam de discussie tegelijkertijd tegen toen ik jouw stukje over aubiose las, dus ik dacht laat ik dat dan toch maar even zeggen... (Ik heb daarvoor ook een berichtje op een forum geplaatst)

Of je het wel of niet kunt gebruiken moet je zelf beslissen, het lijkt mij dat er geen onveilig product op de markt wordt gebracht, hoewel een heel aantal caviafokkers daar heel anders over denkt... (maar zover ik weet zijn er geen verdere onderzoeken gedaan naar de doodsoorzaak, alleen stierven er geen cavia's meer nadat gestopt was met de aubiose)

Ik heb vaker gezien dat aubiose bij papegaaien wordt toegepast, en als Paul het gewoon probleemloos gebruikt.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Ik hoor veel mensen over eitjes en nestjes. Mijn valkjes hebben helemaal geen interesse in de broedblokken  :-[, en ik zie ook helemaal geen koppeltjes ontstaan. Ben ik te ongeduldig  ::)?

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Paul

Hoi Suzanne,

Het echte broedseizoen begint ook eigenlijk later maar door het milde weer zijn sommige valkjes al wat overijverig.
Maar als het echt warmer word en de zond gaat regelmatig schijnen dan zullen die van jou ook wel aan de gang gaan hoor dus nog even geduld ik weet bijna zeker dat ze bij jou ook gaan beginnen :-)

Groetjes, Paul

Suzanne

Hihi, dus ik ben gewoon te ongeduldig. Het lijkt me ook zo leuk en lief, jonge valkjes  ;D

Groetjes van een ongeduldige Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

sabrina

Hi mandy!


O, wat leuk om te zien hoe je die nestblokken plaatst en de voliere inricht! ik wacht natuurlijk ook de verrichtingen van Ot en Sien vol spanning af!!

Sabrina

Mandy

En die doen nog helemaal niets! :o :D
Komt vast nog wel. ;)

Wel zag ik Jut&Jil weer volop wipwappen! ;D
En ik zag Wilma die zich helemaal plat maakte, maar Fred maakte zich alleen maar breed en floot Wilma bijna doof, meer deed ie niet... :-/

Hier nog een foto van de buitenkooien.

Ik heb ze grotendeels met plastic afgedekt voor wind en regen. De valkjes die daar nu zitten kunnen niet meer door de hele volière heen om te schuilen.
Ook is het nu moeilijker om de houtsnippers te verschonen omdat de valkjes niet een andere ruimte in kunnen vliegen, ik moet dus goed oppassen met de deurtjes!
Op deze manier blijft de bodem ook droger en schoner. Misschien dat ik zowieso nog houten planken aan de onderzijde aanbreng om wat regeninslag te voorkomen, maar hopelijk krijgen we eerst een mooie lente en zomer! 8)

Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Suzanne

Je voliere is echt mooi geworden Mandy  :) Ik heb zelf in mijn buitenvlucht ook zo'n deurtje zitten. Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij scharniert hij naar binnen. Dan wordt het automatisch iets moeilijker voor de valkjes om naar buiten te vliegen.

En nu moet ik naar mijn werk  :-/

Groetjes

Suzanne

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Andrea

Hoi Mandy,

Mooi stuk bij je voliere aan zeg...
Ik hoop dat het ook een mooie zomer wordt. Maar ook weer niet zo stik heet dat je kunt baden in je eigen zweet :D
Maar dat is maar afwachten. Volgens mij hebben Ot en Sien stress (telepatie via internet) van al die ongeduldige mensen (zoals ik) die wachten op wip-wap activiteiten :D :D :D

Groetjes Andrea

Binkie en Sparkle

Stijn dc

hello

je voliere is inderdaad wel mooi geworden.
wij gebruiken  een ander soort van deurtjes zodat het risico van wegvliegen nog verminderd. we gebruiken het alleen als er geen sluisje is.
ik zal proberen er een tekening van te maken, maar men kunsten met paint zijn niet ech fameus *ahum* :D
maar zoals je een beetje ziet is er boven de deur nog een stukje gaas zodat de valkjes niet boven je hoofd weg kunnen vliegen.

SDC:D