28 maart 2024, 23:24:13

1e ronde 2004

Gestart door Mandy, 5 februari 2004, 18:05:13

« vorige - volgende »

Mandy

5 februari 2004, 18:05:13 Last Edit: 5 februari 2004, 18:29:10 by Mandy
Eindelijk, we kunnen weer stilletjes aan gaan beginnen met de kweek! ;D

Ik heb de oude blokken ontdaan van stof en samen met de nieuwe blokken gevuld met Aubiose. Dat is een heel fijn zaagsel van hennep dat stofvrij is en dus beter dan gewoon zaagsel. Ik gebruik het ook al voor m'n ratten, dus dat is makkelijk. Uiteraard waren alle blokken al schoon gemaakt met dettol en ingesprayd met een insecticide. ;)

Hier staan ze allemaal nog op een rij;



Ik had er al 6 (voorste rij) voor in het nachthok voor 4 koppels, daar zitten nu Jut&Jil en Ot&Sien die al koppels zijn en Kuifje&Bobbie en Suske&Wiske die hopelijk koppels gaan vormen. Als ze het andersom geen doen komen er alsnog bonte witmaskers en gewone witmaskers, maar alleen geen albino's. ::)

Die 4 koppels hebben dus de grote buitenkooi en het nachthok tot hun beschikking;

Het nachthok is de helft van het tuinhuisje tussen de deur en de grote buitenkooi in;


In het binnenhokje zitten alleen Fred&Wilma die zo alleen elkaar kunnen kiezen, die hebben het bovenste blok. Zo kunnen er ook alleen fallow jonkies komen. :P
Dit is het binnenhokje in het tuinhuisje;


En dan heb ik laatst nog 6 blokken bij gekocht, 3 voor in de eerste buitenkooi die pas is bijgebouwd, daar zitten Pino&Pipo en Rembo&Rembo in die allemaal bont zijn, dus daar kunnen alleen maar bonte jonkies uit komen. :)

En in de 2e buitenkooi ook 3 blokken, daar zitten Pico&Bello en Theo&Thea. Als die het andersom gaan doen komen er alsnog wildkleurtjes, maar geen geparelde en bont geparelde die uit Pico&Bello kunnen komen. ::)

De blokken in deze 2 buitenkooien zijn nog dicht (de vlieggaten) en omgedraaid en daar kunnen de valkjes dus nog niet gaan broeden. Begin maart zal ik ze openen en omdraaien.

Dit zijn de buitenkooien, de linkse is de 1e buitenkooi en de 2e buitenkooi is dus de rechtse  ;) ;


De blokken in het tuinhuisje zijn open en daar kunnen de valkjes dus al in gaan broeden. Die staan in het nachthok en daar kan ik de temperatuur en vochtigheid regelen dus ik durf het wel aan om daar eerder te beginnen.
En al helemaal met dat zachte weer wat we nu hebben! 8)
Maar in maart en april kan het ook nog vriezen, hopelijk niet... :-/

Zo kunnen de jongen ook afwisselend gaan komen en kan ik hopelijk meer mensen een handtam valkje aanbieden.

En nu afwachten en duimen maar dat het een goed jaar gaat worden! ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Marianne

Hoi Mandy,

Nou dat heb je weer mooi voor elkaar.
Nu hopen dat de valkje voor elkaar kiezen zoals jij het gepland heb.
Alvast veel succes met het nieuwe kweekseizoen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Karin

Spannend Mandy !! Ik zal het op de voet volgen hoor  ;D Ik hoop dat Jazzy en Dizzy zo verstandig zijn om niet weer eitjes te gaan leggen als de jongen nog in het broedblok zitten en dan kan hun broedblok eruit. In oktober gaat die er dan weer in. De andere koppeltjes mogen nog een gooi doen in april en als dat niet lukt slaan we het over en mogen ze het het einde van het jaar weer proberen. En dan Dazzletje... Ik hoop dat Magic een man is, want dan mogen hun het begin volgend jaar proberen ! Hij / zij floot net wel even een riedeltje, dus wie weet  ;D Ik heb net foto's gemaakt van de jongen, allemaal apart. Ik moest toch het broedblok schoonmaken, dus had ik ze even onder de warmtelamp gezet. Ik gooi ze straks in mijn dagboek.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Nou het gaat wel heel snel!
Jut&Jil waren al aan het wipwappen vanmiddag! :P
Als ze dat de hele week nog volhouden zijn volgende week misschien de eerste eitjes er al wel! ;D
Dus Henry en Karin ik hoop dat er een paar cinnamon geparelde witmaskers bij zitten! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Kolkkie

Nu Ot&Sien nog  ::)

Wat een Pietje ongeduld ben ik he hahahahah
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

Tara

Wat leuk voor je Mandy, ikzelf heb hier al 2 nestjes ;D

Mandy

7 februari 2004, 21:35:56 #6 Last Edit: 7 februari 2004, 23:19:36 by Mandy
Vandaag zag ik dat Jut&Jil al druk bezig waren om een blok uit te zoeken;


Theo&Thea maken ook al plannen;


Net als Pico&Bello;


Rembo&Rembo;


En Pino&Pipo;


Ik heb overal verse sepia en kalkblokken opgehangen, want dat gaan ze binnenkort wel nodig hebben denk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Inger m

Hoi Mandy,
Ik krijg er ook al stllaan zin in om de blokken te gaan ophangen en als ik jouw foto's zie al helemaal!
Maar ik wacht nog tot april, omdat ik de blokken alleen buiten kan ophangen, bovendien moet ik nog 6-8 weken wachten op de ringen (die ik vorige week besteld heb), dus ik moet nog even geduld hebben....

Oja, ik heb trouwens heel negatieve verhalen over aubiose gelezen, maar ik zal het eens effe navragen hoe dat zit.... Ik weet niet of je het al eerder hebt gebruikt in de nestblokken, ik gebruik zelf houtkrullen.

alvast veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

daan

Hoi Mandy,

Heerlijk weer he dat het seizoen weer gaat beginnen.
Ik heb de eerste 2 eitjes van gabber en kuiffie alweer en ik vind het weer zo spannend allemaal.
Wat een mooie broedblokken heb je joh.
En hele mooie koppeltjes.
Nou hopen op snel gezonde en mooie jongen
Succes meissie.

Groetjes Daan

Mandy

7 februari 2004, 23:17:17 #9 Last Edit: 7 februari 2004, 23:24:49 by Mandy
CitaatOja, ik heb trouwens heel negatieve verhalen over aubiose gelezen, maar ik zal het eens effe navragen hoe dat zit.... Ik weet niet of je het al eerder hebt gebruikt in de nestblokken, ik gebruik zelf houtkrullen.

 :o Nou dat wil ik dan wel graag weten, ik ga het nu voor het eerst gebruiken, ik gebruikte eerst gewoon zaagsel.
Ik gebruik Aubiose dus al voor m'n ratten omdat dat veel beter voor ze is omdat het minder stoffig is als gewoon zaagsel. Rattenliefhebbers raden gewoon zaagsel zelfs af.
Nou hou me maar op de hoogte aub! ;)

De blokken van Theo&Thea, Pico&Bello, Pino&Pipo en Rembo&Rembo staan dus wel buiten, want die zitten in de buitenkooien en daar is geen nachthok.

Als je goed kijkt zie je er 3 blokken in elke kooi staan voor 2 koppels per kooi. ::)

Ik had eerst de vlieggaten dicht geplakt en de blokken omgedraaid, maar ik dacht ik maak de gaten maar open, want dan kunnen ze eventueel een blok in om te schuilen, voor harde wind ofzo.
Maar zo zien hun dat dus niet, want Pico is dus al druk bezig met de voorbereidingen voor een nestje zoals je wel op de vorige foto kan zien! ::)
Hij is het blok al aan het bewerken en probeert Bello te imponeren, maar tot paren is het nog niet gekomen hoor. Zelfs nog geen pogingen tot, maar het zijn ook nog jongen van vorig jaar die het allemaal nog moeten leren, maar je staat ervan te kijken wat ze instinctief allemaal al weten en doen. :)

Wel neemt Raymon morgen dik plastic mee van zijn werk wat ik dan voor het gaas ga spannen, voor wat bescherming tegen regen en wind. ;)
Ik hoop dus wel dat we geen al te streng winterweer meer gaan krijgen, maar in maart en april kan het ook nog vriezen natuurlijk, afwachten maar... 8)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Mandy

CitaatHoi Mandy,

Heerlijk weer he dat het seizoen weer gaat beginnen.
Ik heb de eerste 2 eitjes van gabber en kuiffie alweer en ik vind het weer zo spannend allemaal.
Wat een mooie broedblokken heb je joh.
En hele mooie koppeltjes.
Nou hopen op snel gezonde en mooie jongen
Succes meissie.

Groetjes Daan


Ja, dat hoop ik ook! ;D
En voor jou ook natuurlijk! ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

8 februari 2004, 01:27:48 #11 Last Edit: 8 februari 2004, 01:29:09 by kazoo
Spannend Mandy ! Ik hoop het ook dat er mooie cinnamon geparelde witmaskertjes bijzitten voor Cookie of Magic. Ligt er aan wie de man / pop is en wat die cinnamon geparelde is  ;D Zul je zo zien zijn het allemaal popjes  :D Dat is het spannende aan de valkjes. Ik heb vanmiddag weer wat foto´s van Dazzle en de jongen gemaakt. Ik zal ze vanavond in mijn dagboek zetten. Nog ff kijken of er een mooie bij zit waar Dazzle helemaal op staat. Dan kun je goed zien hoe donker de pareltjes geworden zijn. Het lijkt wel fluweel ! Er is nu waarschijnlijk 1 van mijn jongen al zeker besproken. Ik heb nog een paar liefhebbers, maar ik wil eerst kijken of ik nog mensen kan vinden die al valkjes hebben. Ik heb nog geen idee of het gewone pareltjes of cinnamon pareltjes worden. Ik kan dat pas zien als de hulsjes afvallen. Zie jij dat al ervoor ? Zou je dan in mijn dagboek willen kijken ( als ik de foto´s geplaatst heb  ;D ). De oudsten hebben al pinnen. Wat groeien ze hard zeg ! Ik kon bij jong nr 3 al bijna geen ring meer omkrijgen en die is net 9 dagen ! Ik ga het dus voortaan met 7 dagen al ringen, want bij jong 4 ging het een stuk makkelijker en hij viel er gelukkig niet af  ;D

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

8 februari 2004, 01:31:52 #12 Last Edit: 8 februari 2004, 01:32:19 by Paul
CitaatOja, ik heb trouwens heel negatieve verhalen over aubiose gelezen, maar ik zal het eens effe navragen hoe dat zit.... Ik weet niet of je het al eerder hebt gebruikt in de nestblokken, ik gebruik zelf houtkrullen.

Ik heb zelf tot nu toe aubiose in de nestkasten gebruikt en dat beviel best goed.
Ik vraag me dus af wat de problemen ermee zijn want in een nestje van 5 bevruchte eitjes kwamen ze elke keer allemaal uit en de jongen zijn allemaal groot geworden.
Alleen heb ik in alle nesten last gehad van plukken dat is wel heel vreemd.
Zou dat met de bodembedekking te maken hebben dan?
Het zou me wel vreemd lijken.
Ik heb ook als proef coco's compost onder de aubiose gebruikt om de nstkast vochtig te houden.
Dit lukte prima zelfs de bovendeksels trokken krom en het ging snel schimmelen dus dat gebruik ik niet meer.
We hebben hier een erg droge lucht en zelfs met twee luchtbevochtigers aan komt het niet boven de 50 %
Bij het laatste nest is het gemiddeld 30% geweest maar geen enkel ei ingedroogd en alle jongen groot dus dat is ook wel vreemd.

Groetjes, Paul

Mandy

Dat is een goed teken Karin, dan worden ze goed gevoed en groeien dus goed!
Dat had ik ook met de jongen van Jut&Jil die moest ik ook eerder ringen, die groeien als kool! ;D

Ik kan nu nog niet echt op je foto's zien of de jongen wildkleur of cinnamon gepareld gaan worden, dat vind ik ook moeilijk te zien, maar hier kan ik het bij de gewone wildkleur en cinnamon vaak al zien aan de pootjes, de wildkleur krijgt vaak veel donkerdere pootjes dan de cinnamons, maar ik weet niet of dat verschil bij jouw geparelden uit het 1e nestje te zien was? ::)

Klopt Paul, dat is ook vreemd, maar wees blij dat het allemaal goed is gegaan. Ik had dat geluk niet in het 1e en 2e jaar, ik had toen veel ingedroogde eieren en sinds ik de luchtbevochtiger er heb staan gelukkig niet meer. ;)
Ik kan ook niets slechts voor die Aubiose verzinnen, ben benieuwd wat voor argumenten Inger ons kan laten zien? ::)
Ik vind het materiaal ook prettiger aanvoelen, het is wat zachter dan gewoon zaagsel. :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,

Dat was ook de reden dat ik Aubiose gebruikte omdat het zo zacht aanvoelt.
Maar als er vreemde dingen mee aan de hand zijn ben ik toch benieuwd wat.
Ze kunnen hoogstens een beetje stooned worden he van die hennep  :D

Groetjes, Paul