8 mei 2025, 04:26:18

bloed aan de vleugel

Gestart door dimi859, 17 juli 2011, 12:11:11

« vorige - volgende »

dimi859

17 juli 2011, 12:11:11 Last Edit: 17 juli 2011, 12:15:38 by dimi859
hallo mensen

mijn valkparkiet is erg in de rui en ik stond vandaag op en ik zag enorm wat bloed  op de gordijnen en in z'n kooi en zag dat het van z'n vleugel kwam :-\. zoals ik al gelezen heb op het forum zal het waarschijnlijk zijn van z'n pluimen uit te trekken denk ik ??? ik heb hem uit z'n kooi gehaald en het is gestopt met bloeden, maar moet ik hier verder nog iets aan doen, mijn ouders zijn niet thuis en er is geen vogelarts in de buurt?
ik zag ook dat hij de laatste tijd wat zat te trillen als ik hem uitliet wat zou dat kunnen zijn kou?
en ook zit hij meestal bol als ik hem uitlaat ( tijdje aan de gang al) maar hij eet goed en hij speelt met z'n speelgoed als ik hem bij mij heb dus is dat dan ook kou ofzoiets? :-\
ik weet dat het veel in één keer is hopelijk kan er iemand snel helpen

update: ik heb de veer gevonden en de punt ervan is gespleten moeten er verder foto's op van m'n valkje om de situatie beter te bekijken?

Rianne

Als het niet meer bloedt, hoef je er niks meer aan te doen.
Als je een foto hebt, van hoe hij er nu bij zit, en van de veer, misschien maakt dat eea duidelijker.
Trillen heeft normaal niks met kou te maken, bij het trillen zetten ze de veren bol en laten ze verse lucht tussen de veren door stromen. Alleen als hij bol blijft zitten en sloom overkomt, is er meer aan de hand.

dimi859

Citaat van: Rianne op 17 juli 2011, 13:19:38
Als het niet meer bloedt, hoef je er niks meer aan te doen.
Als je een foto hebt, van hoe hij er nu bij zit, en van de veer, misschien maakt dat eea duidelijker.
Trillen heeft normaal niks met kou te maken, bij het trillen zetten ze de veren bol en laten ze verse lucht tussen de veren door stromen. Alleen als hij bol blijft zitten en sloom overkomt, is er meer aan de hand.

ok dan zal ik nu even een foto proberen maken

dimi859

dit is er al 1

dimi859

dit is 2

Rianne

Zo aan de houding zie ik niks verkeerds. De oogjes staan helder en de veertjes sluiten mooi op elkaar aan. Is hij/zij in de rui? Dan zijn ze soms ook wat suffer.

dimi859

Citaat van: Rianne op 17 juli 2011, 16:57:26
Zo aan de houding zie ik niks verkeerds. De oogjes staan helder en de veertjes sluiten mooi op elkaar aan. Is hij/zij in de rui? Dan zijn ze soms ook wat suffer.

hallo rianne
ja hij is enorm in de rui pluimen overal :)
en ik heb mijn buur eens geroepen want kwas even erg in paniek.
hij bleef inneens alsmaar op de bodem zitten  en dat deed hem nooit dus heb ik mijn buur erbij gehaald ( het is uit zijn voliiere dat ik kuifje heb gekregen voor verjaardag en hij ziet er ook niets slechts in en ziet er redelijk goed uit volgens hem
dus eventjes opgelucht, maar ik hou het even in de gaten verder zij de buur dat ik hem wat brood en (NAT?) eivoer moest geven als extraatje en hij eet er erg goed van moet ik zeggen :D

dimi859

ben al blij dat ik wat bevestiging krijg van jullie ook want heb geen ervaring met vogels en hij is nog nooit ziek geweest  :)hij is nu ongeveer 1 jaar en 3 maanden oud

Rianne

Houd maar even in de gaten of hij/zij goed eet en drinkt, en of de ontlasting er goed uitziet. Dit mag niet gaan plakken, te donker worden of te dun.
Je mag 2-3 keer per week eivoer geven, brood en groente/fruit mag elke dag. Ook een sepiaschelp en maagkiezel/grit mag niet ontbreken. :) Het eivoer kun je een beetje vochtig maken, niet doornat.

dimi859

ok
hij heeft vandaag al goed gegeten maar drinken heb ik hem nog bijna nooit zien doen dus moeilijk te controleren enkel in het bakje kijken dus :)
hoe ziet maagkiezel eruit want dat heb ik nog niet gevonden sepiaschelpen genoeg
en ontlasting plakt soms een beetje, la da is vooral s'ochttends als ik opsta dan laat hij soms enorm wat vallen in 1 keer en dat blijft soms plakken aan de stok is dat normaal s'ochtends en wat is te donker en te dun en ik kan moeilijk een foto maken van z'n ontlasting en hierop zetten ?