1 mei 2025, 08:29:18

nagels knippen

Gestart door Annouschka, 4 februari 2004, 11:51:24

« vorige - volgende »

Annouschka

Hallo,

ik heb een probleem:  volgens mij worden Chewy zijn nagels echt te lang maar aangezien ik met mijn handen niet aan hem mag komen, hoe knip ik die dan??
Hij heeft nogthans een slijpsteen hangen maar die gebruikt hij alleen om zijn bek te slijpen :(.
We zien hem soms, als hij op 1 pootje zit, trekken met zijn ander pootje.  Zal ik naar de DA gaan met hem?  Maar ik ben bang dat hij dan getraumatiseerd zal raken.  Wat moet ik doen??  Help mij a.u.b.

Groetjes

sadelienda

Hoi,

Mijn relatie met mn valk gaat er juist op vooruit als ik hem naar de DA breng ipv zelf beet pakken. Boeing wordt ontzettend boos op mij als ik hem grijp.
Een DA is ook een ervaren knipper, dan hoef je niet bang te zijn dat je te ver knip. Als je te ver knipt heb je kans dat je aders raakt en als dat begint te bloeden, heb je een probleem.
Gewoon lekker door de ervaren DA laten doen.  ;D

Succes,

Sadelienda

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

sabrina (als Gast)

Hi!

ga er inderdaad maar mee naar de dierenarts. Het is ook best lastig om die nageltjes te knippen, je hebt immers maar een klein stukje dat je eraf kunt halen, anders knip je in het leven en krijg je bloederige teentjes! En als je valk niet stil blijft zitten is het erg moeilijk.

O, en in de dierenwinkel heb je van die hulzen van 'schuurpapier' die je om de zitstok kunt doen. Dat zou dan helpen om de nageltjes af te schuren. Maar ik heb ook ergens geleen dat het ook de onderkant van de pootjes 'afschuurt' en dat het dus helemaal niet zo goed is. Weet iemand anders dit toevallig??

Groetjes,
Sabrina

sadelienda

Hoi,

Die stokjes met schuurpapier schijnt slecht te zijn omdat ze ze knabbelen. Dit schijnt slecht voor de maag te zijn.

Kan iemand dat bevestigen??

Groetjes,

Sadelienda

Boeing & Chessna zijn mijn Valkmaatje. Samen met 3 grasparkietjes breken ze het huis af. Wat een beesteboel in huis hier ;-)

Theetje

Hoi Sadelienda,

Dat de stokjes door knagen schade aanrichten is nieuw voor mij.

Wat wel een probleem is met de schuurstokken is dat niet de alleen de nagels maar de hele voetzooltjes van je valkje kunnen slijten. Uiteraard is dat niet de bedoeling en kan dat ook een zeer vervelende situatie opleveren.

Ik heb zelf een soort stenen stok in de kooi dat lijkt op een boomstammetje (zie bijgevoegde foto) Dit helpt iets om de nagels af te laten slijten. Ik heb het zelf op een beurs gekocht, maar het zal ook vast in de betere dierenzaak te krijgen zijn.

Groetjes

Theetje

Inger m

Hoi,
Ik gebruik ook die stenen nagelslijtstokken. Ze zijn niet echt ruw, dus zullen de poten zelf niet beschagigen. Schuurpapier schijnt inderdaad wel schadelijk te zijn voor de poten.

Ik heb geen idee of het schadelijk is voor de maag, maar lijkt me sterk, daar ze er wel aan zullen knagen, maar waarschijnlijk zullen ze het niet opeten. Bovendien is de wand van de spiermaag erg ruw en geplooid, dus die kan dat wel hebben, ze eten ten slotte ook maagkiezel en dat zijn ook harde steentjes.

gr Inger

nb. Als je een valkparkiet hebt met licht gekleurde nagels, kun je (evt met wat bijverlichting) het bloedvat erin zien lopen, deze eindigt wel iets voor het puntje van de nagel. Indien de afstand tussen bloedvat en nagel erg groot wordt, of de valkparkiet blijft hangen achter de tralies of zitstokken, kun je deze het best zo snel mogelijk (laten) bijknippen, anders bestaat de kans dat er een keer een nagel afscheurt en dat geeft nogal bloedige effecten.

In sommige dierenwinkels of bij mss bij kwekers kun je ook de nagels wel laten bijknippen, vraag wel na of ze er ervaring mee hebben.

Succes!
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

hoi Chewbakka,

Vaak lijken de nageltjes erg lang maar dan valt het soms best nog wel mee hoor.
Ik heb die van mijn valkjes nog nooit geknipt en ze hebben dan niet eens speciale slijtstokjes maar gewone stokken en een groot kalkblok waar sommige vaak op zitten dat slijt ook de nageltjes.
En dan heb ik ook nog het idee dat sommige ze zelf bijhouden door er stukjes af te bijten dat zag ik Taco hier wel eens doen.
Alleen mijn Rosella heeft momenteel te lange nagels en die heeft nu een speciale stok zoals Theetje al liet zien.
Die kan je ook via internet bestellen als je ze in de dierenwinkel niet kan krijgen via http://www.happy-bird.nl/rockstone_perches.htm
Je hebt ze in 4 maten en ik heb een maatje groter dan de kleinste genomen.
Als je een zitstok hebt van 18 mm ongeveer moeten de pootjes er voor 3/4 omheen gaan dan is de lengte van de nagels niet te lang.
ALs ze er dan verder omheen gaan kunnen ze niet fijn meer op de stokjes zitten of vallen eraf :-(

Groetjes, Paul