18 juli 2025, 10:27:06

Eitjes piepen en nog wat vraagjes

Gestart door LekkerDier, 30 juni 2011, 12:54:23

« vorige - volgende »

LekkerDier

Mijn koppeltje heeft 5 eitjes. Vandaag is het 21 dagen geleden dat het eerste ei werd gelegd. Vanmorgen hoor ik piepjes uit de eitjes.
Weet iemand hoelang het duurt voordat het donsje er dan uitkomt?

Het mannetje is nu heel fanatiek aan het broeden, terwijl eerst het popje juist heel fanatiek was. Het popje wordt ook uit het blok gejaagd door het mannetje. Is dat normaal? Komt het weer goed? Volgens mij wordt hij een beetje broeds door de piep eitjes...

Nu ga ik helaas over 5 weken verhuizen... Is het een heel groot probleem om jongen van 4 a 5 weken oud te verhuizen?
Het komt allemaal heel ongelukkig uit, maar het is niet anders...
Het is een kooi met een broedblok eraan vast... Ik hoop dat verplaatsing naar een andere locatie goed gaat... Heeft iemand ervaring hiermee of tips?
(ik weet dat het beter was geweest om deze situatie te voorkomen)

Landiej

Het is natuurlijk niet ideaal, maar ik denk niet dat het verhuizen heel veel problemen op zal leveren. Het is en blijft een stressvolle gebeurtenis. De kleintjes zullen er vast niet zoveel last van hebben, maar door de stress van de verhuizing en de verandering van omgeving kunnen de ouders wel van slag raken.
Ik zou de valkjes dus even extra goed in de gaten houden de eerste dagen na de verhuizing. Als er niet meer goed gevoerd wordt moet je namelijk zelf met pap aan de gang! Gelukkig zijn ze tegen die tijd bijna zelfstandig :)
Zorg ook dat je de kleintjes een klein verhuisdoosje geeft waarin ze veilig zitten zonder dat ze zich kunnen bezeren door te vallen e.d. Dat geldt trouwens ook voor de ouders.

Wat het piepei betreft: bij mijn eitjes duurde het ongeveer een dag voordat ze uitkwamen, maar wij hebben niet heel goed in de gaten gehad wanneer het piepen begon. Dat komt met name doordat ik het niet kan horen (te hoge toon). Mijn man gelukkig wel :)
Dat het mannetje de touwtjes in handen neemt kan geen kwaad. Dat doet onze Loekie ook regelmatig, als hij vindt dat Lola haar rust moet nemen of gewoon even op moet zouten ;)