Popje ineens ziek, groene dunne ontlasting, lijkt wel "uitgescheurd"

Gestart door marijn, 2 juli 2011, 21:00:51

« vorige - volgende »

marijn

Hallo allemaal,

Ongeveer een jaar geleden heb ik twee valkparkietjes (man, Bacchus, en pop, Paris) "georven" van mijn ex-vriendin. Heb er eerlijk gezegd (nog) veel te weinig verstand van, maar ben wel dol op dieren (had al 3 katten, en ja dat gaat prima samen ;)) dus best.

Nou heeft het popje sinds een aantal dagen wat raars. Toen ik dinsdag de wekelijkse kooiverschoonbeurt wilde doen zag ik dat ze een grote harde dot (waarschijnlijk) poep aan d'r kontje had hangen. Ik wild eerst de kooi doen om er daarna even goed naar te kijken (het leek redelijk "overnight" ontstaan want die ochtend was me nog niks opgevallen), maar daar worden ze altijd nogal zenuwachtig van en tegen de tijd dat ik klaar was was het er al "afgevallen". Prima, dacht ik.

Later op de avond bleek ze nogal aan de diarree te zijn, echt felgroene slierten die ook flink bleven plakken. Toen ik haar nog eens goed bekeek leek het ook wel alsof haar anus "uitgescheurd" was, je kant bij wijze van spreken echt een gat zien. Er is echter geen bloed te bekennen (weet er niet al teveel van maar neem aan dat dat toch rood is bij die beestjes ;)) dus er lijkt niks stuk. Ook lijkt het niet alsof ze pijn heeft, maar ik weet wel dat vogels dat soort dingen goed kunnen verbergen.

Ik heb dit een paar dagen aangezien en de diarree leek over, maar vanochtend had ze het weer. Ik heb toen direct bij de dierenwinkel een antibioticakuur en wat extra vitaminen gehaald, maar na wat lezen op dit forum ben ik aan het twijfelen geslagen of dat wel zo verstandig is...

Ik weet dat ik nu ook de dierenarts kan (of misschien wel moet) bellen, maar da's buiten kantooruren en dan kom je bij zo'n speciaal meldpunt terecht die er ws. ook niet alles van weten direct. Vandaar mijn vraag: heeft iemand van jullie weleens zoiets meegemaakt? Wat kan die "aankoeking" geweest zijn? Misschien een "mislukt ei" (ze hebben het verder erg gezellig dus ik zat al een beetje te wachten op een nestje)? Het leek er niet echt op, maar ja... geen ervaring mee hier.

Verder lijkt het niet slecht met 'r te gaan. Ze zit op 1 pootje op een hoog stokje, eet en drinkt voor zover ik kan zien normaal, maakt geluidjes tegen mij en Bacchus etc. Ook klimt ze af en toe een rondje door de kooi en als ik m'n hand erin steek fladderen ze allebei gestresst om het hardst heen en weer :)

Wat me wel net nog opviel: Bacchus zit haar ineens af en toe te pikken als ze naast hem komt zitten. Dat deed-ie anders nooit, dus misschien toch een soort verstoting? Het is niet alsof-ie niks van 'r moet hebben ineens, ze blijven wel naast elkaar zitten uiteindelijk. Ze is nu wel wat suffig lijkt het, maar goed, ze kan ook gewoon aan het slapen zijn natuurlijk. Verder was ze wel levendig vandaag.

Andere relevante info: de kooi staat binnen en is ruim, ze krijgen standaard zaadjes gevoerd aangevuld met zo'n vitaminenblok en snoepstengels, en uiteraard schoon water. Fruit en groente snappen ze niet ;) Ik heb wel het idee dat ze wat pafferiger is, maar ik vind het moeilijk te beoordelen of ze gewoon dikkig is of dat ze haar veren opzet of wat.

Heeft iemand ooit weleens zoiets meegemaakt? Dus vooral de felgroene ontlasting icm de "openstaande anus" (sorry, kan het niet beter omschrijven).

Ik zal anders zo even kijken of ik een duidelijke foto kan maken, maar het schemert hier al redelijk en mijn telefoon heeft niet zo'n beste camera.

Cherro

Dit klinkt niet goed.

Ik zou gewoon heel snel zorgen dat je bij een vogelarts komt.

Hoe gaat t nu inmiddels met de vogel?

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!