5 mei 2025, 23:33:23

koppeltje blijft elkaar trouw?

Gestart door SanneMuis, 18 juni 2011, 11:47:07

« vorige - volgende »

SanneMuis

Hoi mensen,

Wij hebben een kleine volière 2 m2 in een kleine kamer met 5 valkparkietjes. Daarnaast hebben we nog een koppeltje  poppie en bink. Ze zijn al ruim een jaar samen en dit voorjaar hebben ze al 2 nestjes gehad. Ze zaten altijd bij ons in de woonkamer, ze vlogen eigenlijk altijd los omdat ze niet meer terug wilden in de kooi. Na het tweede nestje jonkies waren op een na allen het broedhok uit, begonnen ze direct weer met paren. Dit wilde ik niet dit vond ik niet ideaal. Dus ik heb de jonkies en paps en mams in direct volière gezet.(behalve de jongste die voer ik met pap) Ze lijken het heel erg naar hun zin te hebben. Alleen dient zich een probleem aan.

Wij waren in de veronderstelling dat van de 5 er 2 mannetjes waren en de rest vrouwtjes. Nu bleek een van de 3 vrouwtjes na de rui toch overduidelijk een mannetje. De mannetjes zijn dus onverhoopt in de meerderheid. Op het moment dat ik poppie in de volière had gezet, bleek ze heeel gewild. Ze had nu naast dr eigen vent, nog 3 mannen achter haar aan. Echt zo van: "zie je poppie gaan..... dan komen nummer 1-4 er aan." Waar zij gaat wordt ze gevolgd. Naar die andere 2 vrouwtjes werd niet  omgekeken.

Uiteindelijk hebben 2 het opgegeven. Maar Bink heeft nog steeds veel te duchten van Timon. Timon blijft met haar bezig. Nu ben ik bang dat Bink het van Timon gaat verliezen, en dat pop, bink laat vallen en met Timon verder gaat. Ik had gehoopt dat ze gewoon een stelletje bleven dit vind ik niet zo leuk. Maar misschien maak ik me druk om niks en is met een aantal weken timon duidelijk dat poppie bezet is.

Blijven ze elkaar trouw? Of kiezen ze toch ook zelf zomaar een ander? Of hebben ze meerdere partners? En hoe kan het dat dit vrouwtje zo populair is terwijl naar de andere 2 niet wordt omgekeken?

Groetjes Sanne

SanneMuis

niemand een antwoord op mijn vragen??

Heb het idee dat het vrouwtje inderdaad haar partner laat vallen voor het andere mannetje.. Zo sneu.... Ze vechten samen om het vrouwtje, de een zit links van haar de ander rechts.... Ik denk dat ik dat andere mannetje maar in een andere kooi moet  onderbrengen.

groetjes sanne

*Yvon

Hoi hoi

Ze zeggen dat eenmaal een koppel is altijd een koppel.
Helaas is het in de praktijk dus niet zo.  :D
Wij begonnen ook met 1 koppel die ook 2 nestjes hadden gehad.
We namen er nog een aankomend koppeltje erbij en hups.......
allebei sprongen ze over naar een ander.
Zoiets als partnerruil.  ;D
Maar vanaf toen zijn ze wel een echt koppel gebleven.
Alleen de mannen willen nog weleens op een ander popje
stappen als die er klaar voor gaat zitten.
Na de wip gaan ze weer snel terug naar hun eigen popje.  ;D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

SanneMuis

Hoi yvon,

bedankt voor je reactie. Mmm wel sneu voor bink.. die zit nu af en toe zielig in een hoekje alleen  :'(. Soms zie ik pop en bink elkaar nog wel knuffelen... maar dan komt timon er ook weer naast en hebben ze weer ruzie. Het lijkt erop dat het poppetje niet veel uit maakt, vindt beide wel oke.

Misschien ga ik timon toch maar apart zetten, en een lutino vrouwtje voor hem zoeken. Timon is lutino, zou het liefst een lutino vrouwtje voor hem regelen. Al lijkt het er op dat hij daar toch niet voor open staat :(

Arme Bink..

Gr Sanne

Cherro

Je kunt het altijd proberen, maar je hebt ze er bij die zodra ze weer samen komen te zitten toch proberen over te huppen naar een ander.

Ik heb dat hier ook.
Ik heb Diba en Melody, witmasker x cinn.bont witmasker, leuk koppel, alleen heeft Diba sinds hij Sterre heeft gezien zn zinnen op haar gezet.

Ik wilde ze herkoppelen, maar weet bijna wel zeker dat hij het weer gaat proberen.

Ik zou t gewoon proberen, en stel t word niets, wie weet trekt je andere man dan wel naar de nieuwe vrijgezelle pop ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

SanneMuis

Bedankt voor de info,

toch wel vreemd dat ze zomaar naar een ander omkijken. Zeker omdat onze bink echt een mooie man is... zou toch denken dat poppie daar tevreden mee zou zijn. Een mooie man die nog nageslacht levert ook.... maar goed poppie is altijd al een eigenwijze vogel geweest, dit is dan geen uitzondering.. Lol.

Timon is trouwens een tijdje geleden erg ziek geweest en appart gezeten in een andere kooi. Sinds hij beter is heerst hij in de voliere.... hij is de baas! Ach ik laat het maar zo... de natuur vindt zn weg wel. Misschien bij een volgend nest, hebben we een nest van een vrouwtje en 2 mannen.. Ik kweek niet bewust... zeker niet om kleur in stand te houden...

Gr Sanne

gr Sanne