GROTE SPOED VRAAG op de 2e PAG. 2e nestje 5 valkjes en nu 2 dood en 1 bijna!!!

Gestart door Lies, 26 juni 2011, 11:42:15

« vorige - volgende »

Lies

Hoi hoi,

Weer even een update.
Het gaat geweldig met alle 3 de kleintjes.
De grootste weegt nu voor de voeding 115 gram
De Kleinste 108 gram
En de aller kleinste 66 gram
Heeeel af en toe pakkn de grootste 2 wat trosgierst en eivoer en volgens mij ook zaadjes. Mestal ga ik erbij zitten voordat ze pap krijgen en dan bieden we ze dat nog effe extra aan.

Ik ben nu ook begonnen als ik ze pap geef om het aller kleinste valkje dan bij de andere te zetten zodat hij ook eens andere vogels ziet. En ik moet zeggen dat gaat super hoor. Alleen de klein moet weer terug na de voeding omdat die nog onder de warmte lamp zit.

Alleen de zwaartste van de 3 gaat nu af en toe de pap ect weigeren. Dus ik denk dat tie het echt beu is. Nu maar hopen dat tie snel wat meer zelfstandig gaat eten.

Gr Annelies

Lies

Hoi hoi,

Weer even een update.
Met de 2 grootste gaat het super ze krijgen nog pap maar beginnen al zelf te eten. Dus daar zitten we goed me.

Maar de kleinste is niet goed.
Bleef tot gister goed aankomen en het kropje ging steeds voor 3/4 leeg en s'morgens ook goed leeg.
Maar sinds gistermiddag gaat de krop niet leeg of nauwelijks leeg, We hebben de kleine gisteravond geen pap gegeven en vanmorgen was de krop nog steeds vol en zijn we gaan masseren en hebben in een paar uur 2 x 1 ml water met dextrose gegeven en nu net om 12.30 uur toch 5 ml pap gegeven met 1 ml yakult erdoor. We merken dat de kleine wel poept maar minder dan voorheen.
Wat moeten of kunnen we doen.

GR Annelies

Cherro

Meer dan wat je nu doet kun je niet doen :-\ Het zit er in, dus het kan er niet weer uit en het moet zichzelf legen.

Je moet nu echt wachten tot de krop gaat legen, desnoods nog een heel klein beetje yakult zonder pap geven.

Is de krop ook hard verder nu of dat niet?

Wel fijn te lezen dat de andere 2 het zo goed doen!

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Lies

Hoi hoi,

weer een update over de 3 kleintjes.
De 2 grootste gaat super.

De kleine ging zoals hierboven beschreven niet goed krop ging niet leeg.
Ik heb gister naar Hedwig v/d Horst gebeld maar kreeg geen contact. Ben via mijn eigen dierenarts naar Prinsenbeek verwezen bij Bastiaanse.
Alle hulpmiddeltjes die hier aangedragen zijn op het forum, waren dus allemaal helemaal fout en moeten we nooit meer gebruiken.
Water met wat dextrose echt alleen als het vogeltje uitgeput is maar nooit met een volle krop zo ook Yakult nooit gebruiken bij een vogel slecht zeer slecht zelfs ook omdat er suiker in zit en niet voor een vogel geschikt is. Dit omdat het in de krop blijft zitten en suiker gaan kristaliseren helemaal fout.
Nooit geven.
Het enige wat je kunt proberen als de krop vol blijft is brandnetelthee beetje afkoelen en net als pap geven met helemaal niets erdoor.

Wij dachten dat de fout bij ons zat we hadden de temperatuur iets verlaagd naar 29 graden en een klein beetje nat eivoer gegeven. Wij dachten daardoor zit er een verstopping.
Maar nee alles goed gedaan alleen gistermiddag de yakult en de dextrose was helemaal fout.
Reden dat de krop vol bleef. Waarschijnlijk heeft of de krop even een tijdje niet samengetrokken dit kan soms spontaan zijn maar er kan ook een kleine onsteking zitten. Maar ze zagen ook net als wij dat de kleine er niet ziek uitzag, was levendig genoeg. Dus we waren gelukkig optijd erbij.
Ze hebben de krop gespoeld. Medicijn erin gespoten en daarna met de sonde de pap eruit gehaald. Was heel moeilijk want ze hoefde de sonde er maar in te stoppen en de kleine gaf de pap al over het gevaar daarvan is dat het in de luchtpijp komt en dus in de longen. Gelukkig is het goed gegaan en moet de kleine nu 7 tot 10 dagen een medicijn geven door de pap bij elke voeding. En de kleine mag maar 4 keer per dag eten en zeker niet meer dan tussen de 5 en de 7 ml. Gisteravond mochten we om 9 uur 4 ml pap geven en vandaag weer gewoon normaal. Ben vannacht een aantal keer gaan kijken en de kleine lag lekker te slapen tegen zijn knuffel  ;D Vanmorgen was gelukkig heel de krop leeg en had de kleine weer vollop praat. Hopelijk gaat het verder goed.
tot de volgende update.

Gr Annelies

Rianne

Hey Annelies,

hopelijk gaat je kleintje het nu weer een stuk beter doen. :)
Yakult heb ik zelf nooit geadviseerd, ik gebruik het zelf ook nooit omdat ik van mening ben dat het voor mensen is gemaakt en niet voor dieren. :)

Lies

Hoi hoi,

Rianne ik beschuldig ook niemand, alleen de adviezen die hier op het forum staan en gegeven worden, moeten denk ik toch wel erg snel aangepast worden. Want was ik niet met het kleintje naar de dierenarts gegaan dan was het slecht afgelopen. Mede door de yakult en de dextrose. En de krop was gewoon zacht alleen vol. Ze legde uit dat een krop net zoiets werkt als darmen ze kneden het eten en daardoor gaat het voer verder. Gebeurd dit niet dan krijg je inderdaad automatisch omdat het er lang in zit kropverzuring.
Nogmals ik wil absoluut niemand beschuldigen, alleen als iemand anders hetzelfde meemaakt niet de stomme fouten maakt zoals ik, mar de goede adviezen leest op dit forum.

Gr Annelies

Rianne

Bij de een werkt het wel, bij de ander niet. Mensen die er goede ervaringen mee hebben, zullen het adviseren. Mensen die lezen over goede ervaringen, nemen dat over. En daar is op zich niks mis mee. Alleen houd ik er zelf wat principes op na, en daar is het niet geven van Yakult er 1 van.
Omdat de krop het eten kneed, is het ook van belang om altijd te zorgen dat er maagkiezel aanwezig is. Dit nemen de oudervogels ook, waardoor het voedsel wat ze de jongen geven, goed gekneed is. Uiteraard zijn er altijd vogels die het niet nemen.
Ik nam het niet persoonlijk op, maar had het idee dat je dacht dat iedereen hier altijd Yakult adviseerde. :)

Cherro

Dat heb ik ook nooit geweten, ik lees hier veel dat er idd mensen zijn die het doen, en dat dat altijd schijnt te helpen, zo doende dat ik het aanraden deed.

Ikzelf heb t nog nooit hoeven gebruiken gelukkig, maar goed dat je dit schrijft, laat dit een leerles zijn voor velen!

En wat ben ik blij dat t nu weer beter lijkt te gaan, wat kun je een zorgen hebben om die schatten  he  :-*

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Lies

Hoi hoi,

het gaat weer niet goed met de kleine. Krop blijf weer vol, terwijl we nu maar 3 a 4 ml pap per keer geven terwijl hij eigenlij meer dan 6 ml mag hebben. Maar dit is op advies van de dierenarts. Gister de dierenarts gesproken en nu net weer. We moeten nu tot 17.00 uur vanavond  geen pap meer geven, alleen de druppeltjes en dan vanavond kijken of de krop toch iets legger wordt. De kleine is nu ook niet meer actief. Vanaf vanmorgen 9 uur tot nu is er maar net 1 gram afgegaan. Dus niet goed.
Dus duimen allemaal dat de krop toch iets leger wil geraken.
om 1 uur de medicijnen en dan niets meer.

Gr Annelies

Cherro

Wat rot dat het kleintje zo blijft kwakkelen :(

Ik hoop dat het kropje nu goed gaat legen, en het snel beter mag gaan!

Lies

Hoi hoi,

Het gaat echt slecht met de kleine. We hebben dit weekend elke dag contact gehad met de dierenarts en net heb ik naar Bastiaanse gebeld en mag zo met de kleine er naar toe. Krop blijft vol mar gisteravond was zijn poep donker zwart. Waarvan ik dus al door had dat het zeker niet goed ging. In heb het bij het juiste eind. Ik dacht misschien na de kropspoeling iets beschadigd en dat er nu bloed in de ontlasting zat. Maar Bastiaanse zei net ik denk eerder in het darmkanaal. Als hij nog te redden is gaat hij waarschijnlijk daar blijven en gaat Bastiaanse kjken of hij er wat aan kan doen.
Dus allemaal effe flink duimen. Deze kleine heeft nu al zoveel tegenslag gehad dat we nu hopen dat ze er achter komen of en wat er aan te doen is. Wil ook niet aan de gang blijven en eerlijk zijn naar de kleine. Maar we willen wel dat we er alles aan gedaan hebben om hem weer beter te krijgen.

Gr Annelies

Rianne

Hey,

wat een toestand met je kleine valkje. :-\ Ik duim voor je dat Bastiaanse hem erdoorheen weet te slepen.

Saar

Ik hoop dat Bastiaansen hem kan helpen.
Het is een hele goede vogelarts en hij heeft bij mij ook meerdere valkjes tijdens hun ziekte (giardia en de megabascterie) kunnen redden.
Hij is ook heel eerlijk... Dus vraag vooral of er een kans is dat het kleintje het overleeft en of hij/zij daarna een 'echt' valkje kan zijn.

Mijn Moby was toen ook zo ziek dat als ik hem niet zou gaan dwangvoeren met een kropnaald, dat hij minder dan 10% overlvevingskans had.. En met het dwangvoeren 70/80%..
Gelukkig heeft hij het gered en is hij weer gezond :D Zal duimen voor de kleine...

Lies

Hoi hoi,

Ben net terug van Bastiaanse en hij heeft bij de kleine de krop weer leeg gemaakt en blijft de kleine daar in een couveuze. Er zit nog wel een kleine kans op dat het goed komt. Vandaar dat hij als hij het redt tot woensdag daar blijft. Hij was nog maar heel stilletjes maar toen zijn krop leeg was. Werdt de kleine toch weer wat actiever.

Gr Annelies

ptje

Wat een zorgen kun je hebben om zo'n klein prutske hé.
In ieder geval zal het niet aan jullie goede zorgen liggen als het kleine ding het niet haalt.
Hier gaan de duimen draaien in ieder geval dat het prutske er goed door mag komen en straks een lekkere stevige valk mag worden.