Verplichten om schooling over valkparkieten om een valkparkiet te mogen hebben

Gestart door Jeroenw, 19 juni 2011, 18:13:49

« vorige - volgende »

Jeroenw

Ja zo iets als rijbewijs maar dan valkparkietenbewijs

Ik ben daar over na gaan denken .
Nu dat ik op het punt sta zelf te kweken.
En ik dan denk wat een nachtmerrie als een van mijn eigen kweek
Bij mensen komt die niet weten wat ze in huis halen oké ik ben er zelf bij maar uitervaring weet ik hoe mensen zelfs ja zeggen en ja dat weet ik terwel dat ze dat echt niet weten. Want later komen ze met dingen
Of hebben dingen gedaan en dan heb ik zo iets hoe kom je op dat idee
Of hoe kun je dat doen.

Ik had een van me eigenkweek ..... Kwartels aan een kennis gegeven
Hij had ze binnen in een hok hij was er leuk mee maar tot... bij -3 graden raam opengezet en open laten staan luchten.. Henkie dood  :o

Hij wist het niet dat dat kon  ::)

Kijk ik weet dat hij het niet voor de tweede keer doet en niet express heb gedaan. Was een zwarte dag voor hem. :'( hij heb ervan geleerd .

Maar wel ten kosten van Henkie kwarteltje

En om dit soort dingen te voorkomen een soort cursus te laten volgen en als ze geslaagt zijn dat ze dan een valkparkietje mogen hebben

Het is handig bij alle huisdieren .

Ik noem geen namen maar ik kreeg advies van iemand dat ik ook een kooi op mijn  vengsterbank   Voor de raam kan zetten vollop in de zon nou ik had het gelijk uitgelegt dat dat niet kon  :o

En dat weet ik weer omdat mijn moeder in een ver verleden een
Kanarie heb uitgekookt op de vensterbanbank in de volle zon

Mijn kennis is aan die kanarie( moeder )te danken maar heb het wel met zijn leven moeten bekopen

Hoe denkt u erover mee eens of niet ? Is er ook een ander manier?

Rianne

Sja, als mensen eerst een cursus moeten volgen voor ze een huisdier aan mogen schaffen, is het gauw gebeurd met het houden van gezelschapsdieren.

Downundah

Ja, dat denk ik ook. Maar dan met alle levende wezentjes dus ook met kinderen. Ik weet natuurlijk dat dieren niet voor zichzelfs kunnen opkomen en heel kwetsbaar zijn, dat geldt ook voor kinderen.

Bij alles waar jij de zorg over krijgt is het belangrijk om jezelf voor te bereiden. Info verzamelen, dingen navragen e.d. Je moet nooit zonder jezelf voor te bereiden ergens inspringen en hopen dat het wel goed gaat. Bij alles is natuurlijk gezond verstand het belangrijkst. Helaas ontbreekt dat bij een aantal mensen en horen/zien we daar vaak genoeg het gevolg van. Ook kun je in veel gevallen pas handelen als zich een bep situatie voordoet.

Jeroenw

Waarom is het ineens gedaan met gezelschapsdieren

Als er een cursus voor Gevolgt word ?
Ik zelf als ik een nieuw dier wil aanschaffen wil ik alles er over weten
En is zo cursus als geroepen. Ik zal het met plezier volgen

En het is ook niet alleen voor het diertje ook voor het baasje
Als het baasje een onwetend faut maak en verlies zijn maatje
Daardoor vergeef het baasje zich zelf nooit .

Niet elke mens maak een faut omdat hij wreed is .vaak is het ook onwetend heid  met dieren . En je kan ook verkeerde informatie krijgen

Mens en gezelfschapdieren moeten beiden beschermt worden voor leed

En mensen die het niet ziet zitten  om zo cursus te volgen  om een dier aan te schaffen.. hebben hun dan wel goeden bedoelingen ???
Met het dier ??? Ik weet het niet .ik kan alleen uit mijn zelf spreken
Als ik een parkiet wil leer mij om het beestje een goed leven bij mij te hebben .

Het zelfde met een goudvis kanarie enz

En als ik pappa wil worden ja zal ik ook zoeken naar informatie
Maar kindjes is onze soort grotendeels zit  opvoeding in onze genen

En verzorgen van een dier is toch iets anders










Downundah

Hoe ver moet je dan gaan met zo'n cursus? Beperk je je tot voeding, kooi en speelgoed? Of moet er dan dieper worden ingegaan en ook het kweken ed? Wat ik al eerder aan gaf bij het zorgen voor een beestje gaat het vooral om gezond verstand. Ik heb nergens gelezen dat je een valk niet vlak achter het raam in de volle zon moest zetten maar snapte het zelf wel. Ook weet ik dat je vogels niet op de tocht kan zetten ( vind ikzelf nl ook niet prettig) . Hoe duur maak je de cursus ( is het betaalbaar voor de wat oudere dieren liefhebbers?) Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het met je eens dat mensen te snel overgaan tot koop van welk dier maar ook maar waar trek je de grens? Ik denk dan eerder dat een diervriendelijkheids test meer uitkomt biedt dan een soort  schooldiploma voor het houden van een valkparkiet, en weer de vraag waar trek je de grens.


Je geeft aan dat het zorgen voor kinderen in onze genen is bepaald.... Daar gaat het anders ook regelmatig gigantisch fout. Het zorgen voor welk levend wezen dan ook hangt echt af van wat voor soort mens je bent en daar brengt geen diploma, cursus of wat dan ook geen verandering in. 

Jeroenw

De grens is bewust maken van wat het dier nodig heeft om een goed veilig thuis te hebben bij jou .
En dat je dat snap

Het klopt dat het gigantisch mis kan gaan sommige ouders met kinderen . En daar hebben ze kinderberscherming en ouderschap
Cursus voor in het leven geroepen. En pleeggezinnen
Ouderschap cursus of therapie bestaat al

En  sommige mensen met gezond verstand hebben een klein duwdje nodig in de goede richting .

Wij zijn met zijn allen verschillend.
De een is verder met zijn verstand gevoel ..dan anderen en heb een zetje nodig.

Wij hebben mekaar  nodig om iets te kunnen bereiken
Om zo verder te kunnen komen als persoon

Bij dieren gaat het sneller faut dan bij kinderen
Wij kunnen in kinderen verplaatsen en dieren niet
Valkparkiet is geen mens. Valkparkiet  kan niet zeggen van niet doen dat doet pijn of ik heb dorst gatver dit drink ik niet staat al drie dagen
Mag de raam dicht ik heb het koud . Of haal me hier weg ik heb het heet. Ik voel me niet lekker














mariska79

De dierenbescherming is hier al meer dan 15 jaar mee bezig voor honden. Het gaat er hun meer om dat mensen weten waar ze aan beginnen, hoeveel tijd het kost en wat je moet/kan doen als je op vakantie gaat. Nogmaals de dierenbescherming is hier al heeeel lang mee bezig. De asielen lopen weer vol (vaak door mensen die geen idee hadden waar ze aan begonnen)

Dus ja ik ben het wel met Jeroen eens, maar ik heb het vermoeden dat het maar een droom en een illusie is.

En wat betreft "dat het dan gebeurd is met het houden van gezelschapsdieren".
Als er veel dierenleed bespaart kan worden vindt ik dat niet erg. Je heb het geld om een dier te kopen dus (het zal ook vast wel gesubsidieerd  worden door derde) ook wel voor een cursus!
Citaat van: Downundah op 21 juni 2011, 14:26:06
Ja, dat denk ik ook. Maar dan met alle levende wezentjes dus ook met kinderen. Ik weet natuurlijk dat dieren niet voor zichzelfs kunnen opkomen en heel kwetsbaar zijn, dat geldt ook voor kinderen.


volgens mij heb je daar het consultatie bureau voor??!!
daar krijg je ook advies. Als je een kind krijg, dan wordt je van alle kanten bestookt met advies en word je (een vriendin van mij) berispt als je niet naar ze luistert  

Jeroenw

Ik weet nog een goed voorbeeld

Ik heb al 15 jaar twee waterschildpadden
Ik heb me in hun verdiept opvoeding huis vesting warmte etiket
En heb een ander verzorging nodig dan een knuffeldier zoals een valkparkiet.

Als een waterschildpad groote bereikt zo 20 cm moet je uitkijken met eten geven
Als je hem elke dag voert wordt die vet en kan dan ziek worden op lange termijn

Dus ik voerd hem dinsdag en donderdag gevarieerd voedsel
dat konden mijn ouders niet begrijpen

Ze begonnen mijn schild padden stiekem te voeren meel wormen veel vet weinig voeding stoffen .

Ze waren bezig mijn dieren te mishandelen en ziek te maken terwel dat ze dachten dat ze er goed aan deden

Ik kwam er achter en heb ze heel goed toe gesproken dat ze verkeerd
Bezig waren

Reptielen zijn anders dan konijnen vogels honden

Hun spijs vertering werkt anders

Ik wil hier mee zeggen dat ze vaak denken te weten terwel dat ze het niet weten. hebben mijn ouders een cursus gevolgd dan hadden ze geweten waarmee ik bezig was .

En ik heb heele eigen wijzen trotse ouders die ik zo nu en dan wakker moet schudden



Downundah

Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met Jeroen, alleen zie ik niet dat daar het leed van de valkje minder mee wordt... Net zo min als dat het leed minder geworden is bij andere levende wezentjes. Tuurlijk heb je de dierenbescherming... Juist daarom komen er nu veel meer trieste gevallen naar buiten maar het is er niet minder van geworden. Je kunt mensen iets bijbrengen maar wie zegt dat ze er later ook naar zullen handelen. Als eigenaar van een dier weet je dat je beestje moet eten, drinken, wassen wel of niet uitlaten of kooi verschoonen maar met een certificaat op zak hoeft dit niet te betekenen dat ze het ook uitvoeren. Als iemand echt om zijn/haar diertje geeft dan zoek je alke info voordat je tot koop overgaat. Vaak hoor je dat het dier een beetje tegenvalt en dan begint vaak het gedonder. Ook dat kun je met een toetsje of zo niet voorkomen. Ook kan de situatie van een persoon veranderen ( certificaat of niet) dieren worden weer de dupe.

Laat ik het zo stellen, voor ik een valkje kocht heb ik de nodige info opgezocht. Eenmaal in huis leer je pas wat een valkje echt inhoud. Er kunnen dan dingen gebeuren waar je altijd hulp bij nodig hebt.. Ongeacht of ik wel of niet een cursus had gedaan. Je krijgt te maken met het karakter van de valk en hoe reageert een valk op bep dingen. Al doende leerde ik... In de praktijk vallen de dingen altijd net anders uit dan op een papiertje. Moet je de mensen na zo'n cursus blijven controleren om te zien of ze de regeltjes wel netjes volgen?   

Downundah

@ Mariska... Ik heb anders vaak genoeg meegemaakt dat het consultatiebureau het ook niet meer wist en maar wat riep?!?! Bij mijn kinders. Dat komt vooral omdat ook kinderen verschillen ( gelukkig maar) ... Zolang het niet volgens de regels van hun boekje gaat is het prima. Maar o wee als je met aparte vragen/problemen komt.

Tegen eigenwijze ouders is natuurlijk geen enkel certificaat opgewassen, Jeroen. Daar helpt echt een cursus niet want die doen gewoon hun eigen ding en dat krijg je ook bij mensen die verpicht zo'n ding moeten halen. Net als autorijden... Je weet hoe het niet moet en hoe wel maar tussen weten en doen zit een mega verschil!!  Toch??

Jeroenw

Citaat van: Downundah op 21 juni 2011, 17:56:46


Tegen eigenwijze ouders is natuurlijk geen enkel certificaat opgewassen, Jeroen. Daar helpt echt een cursus niet want die doen gewoon hun eigen ding en dat krijg je ook bij mensen die verpicht zo'n ding moeten halen. Net als autorijden... Je weet hoe het niet moet en hoe wel maar tussen weten en doen zit een mega verschil!!  Toch??


Mmmm je bent nooit verplicht om een huisdier te willen nemen
Dat is altijd jouw keuze
En als er een cursus aan geplakt zit dan is dat ook jouw keuze

Verplichting is niet aan orde

Rijbewijs is een soort verplichting anders tel je bij de meeste banen zoeken gewoon niet mee. En echt mensen staan mij raar aan te kijken om dat ik geen rijbewijs heb de maatschapij verplicht jouw om er een te gaan halen

Autorijden en valkparkieten verzorgen  is appels met peren vergelijken
Tuurlijk theory is anders dan praktijk maar het geef je wel richt lijnen hoe je iets aan moet pakken als er een probleem voordoet

Bijvoorbeeld
Komen er nieuwe  situaties die je niet kent bijvoorbeeld een kaktus
Wil je bij je valken zetten omdat er niet gesproken is daar over .kan je wel na gaan denken zal dat wel goed zijn . Even opzoeken want ze vertellen dat sommige planten niet goed zijn bij valkparkieten dat je dat eerst na moet vragen. O dat zal ik dan maar doen

Dat van het verhaal van de kaktus is om iets aan gegeven het is een metafoor. Niet letterlijk

Je leert ook hoe je met nieuwe situaties om te gaan zijn er vragen altijd vragen




Jeroenw

Weten en doen zit een groot verschil dat klopt

Maar als je iets leert over een dier die je heel graag wil dan pakt je het op en doet je het ook zoals je het Geleert heb

Want je doet het met je hart je vind een valkparkiet zo mooi
Beestje  je houd van die beestjes

En je wil alles over hen weten

Mensen die dat niet hebben beginnen er niet aan of houden het niet vol het kost te veel moeite voor ze

En dan als ze er niet aan houden worden ze als nog mishandelt dan kan je zwaarder straffen opleggen dan is alles opvoorbedachte
Raden.  ze wisten waaraan ze begonnen zijn.

Downundah

Maar je gaf bij je eerste bericht toch aan of het " verpicht" moet worden om iemand een cursus te laten volgen alvorens een valkparkiet te mogen aanschaffen? Daar begon je dit topic toch mee?

Jeroenw

Ja als je de keuze heb gemaakt om de valkparkiet te nemen
Cursus valt samen met je keuze

Je weet dat er een cursus aan zit hoe dan ook
Wil je dat niet geen valkparkiet
Wil je wel  valkparkiet krijg je de cursus

Het is verplicht maar ook niet verplicht het is samen hangent met je keuze dus het is een keuze maar is verplicht om de cursus te volgen

verplicht maar je bent vrij om die keuze te maken

En als je graag een valkparkiet wil dan doe je dat met plezier
Anders begin je er niet aan . Maar dan had je ook niet de goede motievatie om een valkparkiet te nemen






Rianne

Haha, begrijp ik nu dat het verzorgen van dieren moeilijker is als het verzorgen van kinderen, en dat het consultatieburo je steun en toeverlaat is? Hier ga ik maar niet op in, hopelijk ziet men toch wel in dat dit echt iets roepen in het wildeweg is.
Iedereen mag de keuze maken om voor een kindje te gaan, maar voor een hamster moeten ze een cursus volgen?

Ja, het is gedaan met het houden van gezelschapsdieren als je daar een cursus voor moet doen. Niet voor de volle 100%, maar ik denk dat 3kwart van de mensen afhaakt als ze voor het houden van een bak guppies of een kooi met hamsters een cursus moeten doen. Gevolg: het aanbod dieren blijft hetzelfde, de afname neemt af, overvolle dierenwinkels, fokkers (broodfokkers buiten beschouwing gelaten) die met hun dieren blijven zitten, illegale praktijken, en het feit dat Nederland weer een vreemde regel rijker is. Subsidie voor een cursus kanariehouden? Dan stop ik met belasting betalen. Ik heb liever dat ze die subsidie voor een Dierenpolitie gebruiken, zoals je dat op Animal Planet ziet.