8 mei 2025, 10:35:13

Na paring altijd eitjes??

Gestart door SanneMuis, 8 juni 2011, 14:29:53

« vorige - volgende »

SanneMuis

Hallo mensen,

mijn valkjes hebben denk ik de smaak van het paren aardig te pakken. Eind februari hebben we voor het eerst een broedhok neergezet. Daar wisten ze al snel raad mee. Er werden 5 eitjes gelegd waar er maar 1  bevrucht en ook uitgekomen. Omdat die andere niet bevrucht waren heb ik die uit het nest gehaald. Dit was misschien iets te vroeg, want zodra het kleintje het nest ging verlaten begonnen ze direct weer te paren. Het broedhok wat toen niet op zijn plaats stond maar in de keuken op de grond om gereinigd te worden hadden ze al weer snel gevonden.

Maar goed dat hadden we dan maar laten gebeuren en onze verbazing was dan ook dat er spoedig een 2e nestje was. Het kleintje was nog niet eens zelfstandig. Die bleef paps nog bijvoeden, mams richtte zich op het nest. Het resultaat 5 eitjes, bevrucht, 4 uitgekomen. Ze doen het dus aardig. Het oudste jong is nu inmiddels ruim 4 weken de jongste exact een week jonger. De oudste probeert het broedhok al weer te verlaten.

Wat schept mijn verbazing. Paps en mams hebben door,  dat de oudste het hok wil verlaten en ja hoor, op de bankleuning beginnen paps en mams direct weer te paren!!!!! Maar alles goed en wel, een derde nestje in een kleine 4 maanden zie ik niet zitten. Het is niet goed voor de vogeltjes, en ook wij kunnen nog een nestje met jonkies er niet bij hebben.

Hoe groot is de kans dat ze toch weer eitjes gaan leggen na deze eerste paring?? Of is er een kans dat het niet in eitjes resulteert? Is het wel normaal dat ze zo achter elkaar doorgaan? Voelen ze zich dan zo op hun gemak, dat ze maar doorgaan?

Wat kan ik er nu het beste tegen doen om een mogelijk nieuw nestje tegen te gaan? Ik heb al eerder getwijfeld de jonkies in de kooi te zetten en het broedhok te weg te halen, maar pa en ma lijken dat niet te waarderen, dan gaan ze toch weer op zoek naar het broedhok.

Groetjes Sanne

foatum

Er hoeven na een paring niet altijd eitjes te komen, echter bij een koppeltje wat dit al 2x heeft gehad denk ik persoonlijk wel dat er eitjes zullen komen.
Je zou de eitjes door neppers kunnen vervangen en wanneer ze dan de interesse in de eitjes verliezen deze weghalen en het broedblok ook weghalen (zodat ze het niet terug kunnen vinden uiteraard)

SanneMuis

Hey Foatum,

Bedankt voor je reactie, nepeitjes zal ik in dit geval sowieso maar doen. Ik zou het eigenlijk fijn vinden als het niet zover komt. Het is voor het popje ook niet goed om ong 15 eitjes in 3 mnd te leggen.

Wat wordt het effect als ik nu de komende weken het broedhok weghaal? Is er dan een kans dat het niet tot eitjes komt? of loop ik het risico dat ze dan haar ei niet kwijt kan?

De jonkies die in het hok zitten zijn a.s. dinsdag alle 4 in ieder geval 4 weken oud dus ik wil ze dan wel in de kooi zetten en niet in het broedhok. Als weghalen van broedhok nieuwe eitjes kan voorkomen.

Gr Sanne