28 maart 2024, 11:51:38

Bij mijn koppel een jong zetten?

Gestart door Tamireya, 11 juni 2011, 13:30:14

« vorige - volgende »

Tamireya

Hoi hoi iedereen,

Ik had al in mijn dagboek geschreven maar helaas nog geen reacties gekregen dus ga ik mijn vraagjes maar even nog hier stellen ;)

Ik heb een koppel. Samen hebben ze een nestje gehad +/- 2 weken geleden, helaas is daar het enigste donsje (wat uit het ei kwam) ook overleden.

Nu zitten ze in een nieuwe (grotere) kooi/voliere alweer flink te wipwappen, en ik ga ervan uit dat ik binnenkort weer eitjes zal vinden.

Maar ik heb een fokker in de buurt gevonden en wil heel graag een jonkie erbij halen (tja, ja het valkenvirus  ;D) nu weet ik alleen niet of dit wel verstandig is te doen.

Kan ik in deze periode een jong valkje bij zetten of is het beter dit niet te doen?

Ik heb een aparte kooi thuis, dus daar zou die kleine ook nog wel in kunnen maar hoe zou ik ze dan samen kunnen brengen?

Yin en Yang mogen dagelijks eruit (mits ze er zin in hebben) voor minimaal 4 uur (meestal opgedeeld over 2 dagdelen) en als ik de hele dag thuis ben staat de kooi gewoon open  ;)

foatum

Ik heb bij die van mij ook gewoon een nieuw valkje erbij gezet, ik heb natuurlijk wel geluk gehad want ze waren allemaal gezond en de nieuwe had natuurlijk een virus of zo mee kunnen nemen.
Toen die van mij al op eieren zaten durfde ik het niet meer aan om er een nieuwe bij te zetten, dus die zit nu naast de grote kooi in een wat kleinere kooi zodat ze elkaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen komen.
Straks in de voliere kunnen ze wel allemaal meteen bijelkaar
Het is wel zo dat ik dan het koppel met eitjes/jongen wel binnen houd tot de kleintjes zelfstandig zijn.

Tamireya

hoi foatum,

bedankt voor je berichtje.

Ik ga maar contact opzoeken met de kweker en kijken of er "op korte termijn" nog een valkje verhuizen kan  ;D

Cherro

Als je een aparte kooi aanhoud voor de nacht en wanneer je andere valkjes los zijn, kun je kijken of zij zelf nar het kleintje toetrekken of niet.

Ook kun je ze na een paar dagen samen los laten, en kijken hoe ze dan reageren.
Maar als ze echt wipwappen, met blok en al bijvoorbeeld, dan raad ik het ten zeerste af, om hoe dan ook het valkje er bij in de kooi te plaatsen.

Dus liever apart, en dan wennen en langzaam aan bij elkaar loslaten en zien hoe dat gaat.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!