27 april 2024, 11:47:24

Reiniging broedhok

Gestart door SanneMuis, 1 juni 2011, 13:27:42

« vorige - volgende »

SanneMuis

Goedemiddag mensen,

Ik heb een nestje van vier. de oudste is inmiddels ruim 3 weken oud de jongste 2 weken. Het broedhok is echter ontzettend vies. Ik heb het broedhok al 3 x verschoond met nieuw zaagsel en de poep verwijderd. Het is echter nu alweer zo vies dat de poep zelfs beschimmeld. En het stinkt enorm. Nu heb ik het broedhok maar met reinigingsmiddel en water schoon gemaakt en de kleintjes in een hoek in de kooi gezet. Nu moet het broedhok een tijdje drogen.

Ik vraag me af, moet ik ze in het broedhok houden of kan het geen kwaad deze kleintjes op een of andere manier ook in de hoek van de kooi te houden ipv in het broedhok. Pap en mams voeren de kleintjes wel nog steeds in de hoek van de kooi.

Een doos als open broedhok zal wel makkelijker zijn ook om te reiginen die gooi dje dan af en toe weg. Het houten broedhok heb ik al 3 x heb schoongeschept zit met 4 dagen weer helemaal vol. Zodanig dat de kleintjes zelf onder de poep zitten.

Hoe lossen anderen dit op,, iemand tips?

Groetjes Sanne

Rianne

Hey,

ik  neem aan dat ze binnen zitten, aangezien je over een kooi schrijft. :) In huis wordt het niet dusdanig koud meer 's nachts dus ik denk dat het geen kwaad kan om ze daar te laten zitten. Alleen dat hoekje van de kooi zal ook extra smerig worden dus of je er echt iets mee wint?
Er zit niks anders op dan elke dag poepjes schrapen als je het echt goed schoon wilt houden. Bij mij hangen de blokken buiten dus als ik er even een paar dagen niet naar gekeken heb, zitten de ringen van de jongen al helemaal aangekoekt :-\ Het is dus echt supersmerig, maar hoort er helaas bij!

lotje

wat vervelend is dat zeg.. Ik denk dat een doos een goede oplossing is. En als het in die hoek ook goed werkt dan zou je misschien ook af en toe de jongen in een andere hoek kunnen zetten maar ik denk dat het wel verwarrend is en dat de jongen wel echt een hokje/nestje nodig hebben. Het is in een broedblok ook altijd donker, misschien heeft dit ook een reden?

Hoe maken jullie het broedhok dan schoon? halen jullie de jongen er dan uit? Ik heb dat dus 1x gedaan en een dag later ging het jong dood.. (ik heb het niet met schoonmaak middel gedaan)

SanneMuis

Hoi mensen,

bedankt voor de tips. Ik maak met regelmaat het broedhok dan maar schoon, het wordt anders zo'n kliederboel. Goh Lotje wat vervelend dat de kleintjes de dag erna dood gegaan zijn... vreemd. Dit is mijn 2e nestje, en beide keren geen problemen gehad. Ik haal de kleintjes er dan uit die zet ik in een bakje met een lekker dekentje dr in.  Als het hok redelijk schoon te maken is door de boel eruit te halen dan is dat het enige wat ik doe. Laatst heb ik m echt met water en schoonmaakmiddel, speciaal voor het reinigen van voillieres e.d. schoon gemaakt omdat het echt te ranzig was. En een hele tijd laten drogen. Gedurende die tijd heb ik de kleintjes in de kooi gezet. Ik hoopte dat paps en mams dit zouden accepteren maar ze bleken toch te zoeken naar het broedhok. Dus aan t eind van de middag alles weer in orde gemaakt. Er is niks mis gegaan. Paps en mams gingen al het broedhok weer in zonder dat de kleintjes er al in zaten.
Dagelijks haal ik de kleintjes er heel even uit. Ook dat is dusver geen probleem gebleken

mariannenl

...ik heb dit ook altijd willen vragen /zeggen
Want valkjes houden hun blok dus niet schoon, en het wordt
altijd een dikke laag poep
Bij de wat tammere valkjes kun je denk ik de blokken schoonmaken  enz maar hoe doen jullie dat bij valkjes in voliere of niet tam


Ik heb vorig jaar merels bij ons achterin de tuin gefilmd, en zag dat pa in het begin alle poep of verwijderde of zelf opat , maar dat zal wel met natuurlijke vijanden te maken hebben, die broeden niet IN  een blok ,zoals oa valkjes dat wel doen

Rianne

Ik deed de jongen in een bakje met dezelfde houtkrullen als die je voor het blok gebruikt, maar op een theedoek zetten kan ook. Het maakt niet zoveel uit. Als je er maar op let, dat als ze ouder worden, ze niet wegvliegen.
Wild of tam, dat maakt niet uit. Ik haal tijdens de kweek alleen een spatel langs de randen en doe er nieuwe bodembedekking in. Na de kweek gaat er een hogedrukspuit door, en zet ik ze op de kop om te drogen.