5 mei 2025, 16:46:12

De witte stoelgang is lopend

Gestart door Baasje van Maaike, 14 juni 2011, 16:22:09

« vorige - volgende »

Baasje van Maaike

Hallo

We hebben sinds 3 weken geleden een nieuw valkje (geboren op 25 maart), hij doet het heel goed, vliegt veel rond samen met onze andere vogel. Hij experimenteerd al vollop met fluiten en we hebben het zelfs al een heel kort deuntje geleerd. Daarnaast kroelt hij ook heel graag! Hij eet goed zaadjes, ik zie hem wel niet drinken maar ik denk dat hij dit wel doet. Naast zijn basisvoer en water heeft hij eigeel, steentjes en een sepiasteen.

Zij stoelgang is meer als de helft van de keren dat hij gaat heel erg lopend, vooral het witte gedeelte dan. Het groene gedeelte is een dun sliertje dat ook lichter groen is dan normaal. Dit is al vanaf dat we hem hebben. Is dit normaal en zoniet wat kunnen we doen?

Groetjes

mariska79

Misschien begrijp ik je vraag wel verkeert maar ik probeer antwoord te geven.

Bij biologie les is mij geleerd at het witte in "poepje" urine is en het groene de echte "poepje". Dit komt omdat ze maar een "gaatje" hebben (de cloaca).
Het is dus normaal dat het witte dunner is als het groene. Daarnaast is de kleur intensiteit een beetje bepalen van wat ze hebben gegeten, b.v rijst of bruin brood.

maar is het witte heel erg nat en vertrouw je het niet een bezoekje aan de vogelarts kan nooit kwaad.

Baasje van Maaike

Het is echt wel zeer lopend, bij ons maaike is het witte en groene gedeelte altijd samen een mooi hoopje dat zo op te nemen is met een stukje keukenrol. Bij ons nieuw ventje is het witte gedeelte meer naar de waterkant toe.

Ik vraag mij altijd af wat zo'n dierenarts eraan kan doen? Toen maaike klem had gezeten en een bebloed vleugeltje had zei de dierenarts dat het niet gebroken was (had ik zelf ook kunnen zeggen want zo vloog nog goed) en gaf een beetje antibiotica ...