Blazend en bijtend valkje van 7 weken!

Gestart door Robinko, 2 februari 2004, 02:29:01

« vorige - volgende »

Robinko

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag m'n valkje opgehaald, hij\zij is nu 7 weken. Maar in het begin als je met je hoofd voor het kooitje kwam begon'ie meteen te blazen. Wat wil het valkje met blazen eigenlijk zeggen, wat betekend het? En is dit gedrag nog in te dammen? Ik moet zeggen dat'ie nu bijna helemaal niet meer zit te blazen als je met je hoofd voor het kooitje komt. Hij volgt me nu al een paar uur met z'n nieuwschierige oogjes overal waar ik ga of sta in de kamer. En als ik even niet in beeld ben voor hem, dan begint'ie geluidjes te maken. Toen we het valkje vanochtend op gingen halen had'ie al in de handen van de kweker en in die van m'n man gebeten gelukkig hadden ze beiden handschoenen aan toen het gebeurde, want het ging niet zo zachtjes en loslaten ho maar! En een keelgeluid wat daarbij geproduceerd werd!!
Het leek wel een pitbull-valkparkiet.  :)
Is het gedrag wat ik hierboven beschreven heb normaal voor een jong valkje? En is'ie nog wel tam te maken?

Groetjes Marianne

barthezz

Hey,

Als de mijne blaast is het meestal als ie ergens bang voor is maar of dat het ook egt betekend ?? Ik denk het wel .. doet ie ook zn kuif helemaal omhoog ?? Want dat zou betekenen dattie inderdaad bang is. Dit gedrag moet je eruit kennen halen, gewoon heel veel met hem/haar bezig zijn en veel geduld hebben (kortwieken is ook een goed idee, dan vliegt ie tenminste niet weg) en in het begin dan misschien tog maar handschoenen ?? Heb trouwens wel eerder gehoort dat het ook goed schijnt te helpen als je je hand vult met eten ... Succes !!  ;)

De groente !! ^^, Bart

Paul

Hoi Marianne,

Een valkje kan niet praten en met dat blazen proberen ze de aanvaller in de natuur schrik aan te jagen.
Men denkt dat ze dan een slang nadoen en daar zijn de meeste vijanden van valkjes bang van.
Met een handschoen pakken daar worden ze nog banger van vandaar dat ie zo bijt dat is puur uit angst.
Maar dat gedrag verdwijnt zeker hoor als ie tam is.
Als ik jongen heb laat ik die altijd wennen aan vastgepakt worden dus die zijn dat dan al gewend en ze bijten dan ook niet als je ze vastpakt.

Groetjes, Paul

barthezz

hoi

Inderdaad ja ... had ik ffies niet aan gedacht maar van sommige dingen worden ze snel bang omdat het toch wel vrij schrikachtige vogels zijn dus handschoenen zijn inderdaad niet zo'n goed idee. Ik had het voordeel dat ik hem al helemaal tam gekocht had, hij was al helemaal met de hand groot gebracht en is daar ook helemaal niet bang meer voor. Maar gewoon pakken werkt inderdaad, deed die verkoper daar ook steeds

GRTNX, Bart

Parkietenmeid

Mijn jongste valk van  nu 3 1/2 jaar was in het begin oko een enorme bangerd,  ik kon nieteens naar ém wijzen in de kooi of hij vloog helemaal door de kooi heen van angst.  :o :-/ ???
Toch steeds elke dag tegen 'em staan praten, elke dag aan mijn hand en vinger laten wennen,  totdat hij er op een gegeven moment wel op kwam zitten, eerst heel angstig, en als ik bewoog vloog hij eraf, maar als je ziet hoe die nu is,  hij wil alleen  maar bij mij zitten het liefst de hele dag door, en de hele dag door koppies kroelen. :D ;D

Ze worden dus écht wel tam hoe bang ze in het begin ook zijn voor iets wat ze niet kennen  of ze bedreigend vinden.
Als je elke dag veel aandacht geeft,  veel tegen je praten, je gezicht laten zien, en laten wennen aan je hand,  en heel veel geduld behouden,  dan wordt 'ie echt wel tam hoor, ook jouw valkje! :)

Robinko

Hoi allemaal,

M'n valkje blaast en bijt niet meer. Ik heb m'n valkje vanavond zelfs over z'n koppie mogen aaien. Hij vond het volgens mij wel lekker ging helemaal met z'n oogjes dicht zitten toen ik het deed. Ik merk zelf inderdaad dat m'n valkje al aan het veranderen is en dat na 1 dag al! M'n valkje wil nu zelfs al uit z'n kooitje en staat me heel de dag aandachtig op te nemen vanuit het kooitje, af en toe gevolgd door wat commentaar in de vorm van verschillende piepgeluidjes. Ik kan me lachen  :D  soms niet inhouden als'ie weer eens zo'n geconcentreerde blik naar me toe werpt.

Groetjes Marianne

Marianne

Hoi Marianne,

Wat fijn dat je al zo snel een band opgebouwd hebt met je valkje.
Deze band zal alleen nog maar steker worden naarmate je er meer mee bezig bent.
Nog veel plezier samen.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!