22 mei 2025, 01:38:23

nieuwe valkje ziek?

Gestart door lotje, 2 juni 2011, 00:58:01

« vorige - volgende »

lotje

Ik heb gister avond een nieuw valkje gehaald. Hij/zij komt uit een foiere van een hobby fokker. Volgens de mensen waar hij vandaan komt was hij net twee dagen uit het nestblok. Ik deed hem thuis in een kooi (naast de kooi van mijn andere twee tamme valkjes) en hij gaf geen kick. (ik dacht hij is vast nog in shock door alle gebeurtenissen) nu heeft ie daar ongeveer 24 uur alleen maar stil gezeten op die stok. Vanavond ging ik hem voeren met trostgierst en hij leek helemaal niet bang, hij at gewoon. Daarna ging hij op mijn hand zitten. ik haalde mijn hand uit de kooi en hij bleef zitten. Dit kan toch niet kloppen? het is een wilde vogel.. paar uur later pakte ik hem weer en hij liet zich gewoon meenemen naar het "speeltuintje" (bak met stoken etc.)
Verder vind ik dat hij heel goed in de veren zit. De snavel ziet er wel wat 'anders' uit.

Is hij ziek? Is hij nog steeds in shock? En vooral, is dit normaal?

Rianne

Als je valkje net 2 dagen uit het blok is, is hij nog niet zelfstandig. Heb je er een foto van, zodat men hier kan zien hoe oud hij is?

lotje

klopt en daarom moest ik hem ook nog wat bijvoeden. Maar hij wil geen pap van mij. Ook eet hij volgens mij niet aan het eivoer pap.. wel eet hij trostgierst.

vanochtend heeft ie al even door het huis gevlogen, maar hij laat zich zo weer door mij pakken. Een foto staat op mijn telefoon, ik zal morgen een foto plaatsen want kom er vandaag niet meer aan toe.

omschrijving: lichte lutino, nog een kort staartje. Goed in haar veren pak (vind ik), kort kuifje. maar als ik naar het lichaampje kijk is ze wel bijna even groot als mijn andere pop (die sowieso al niet zo groot is maar toch) ook zag ik gister dat het snaveltje er een beetje raar uit ziet..

chicoo

hoi,

ik bent het broertje van lotje/ires
hier een 2 fotos van het valkje.
[/img]
[/img]

mariannenl

het is al gezegd ....twee dagen na het uitvliegen is veel te vroeg , ik houd 2 a 3 weken aan  en zet ze dan apart in een  voliere met al het jonge spul.
De ouders hebben anders geen rust want het jong zal blijven schreeuwen om voeding zodra ze in de buurt zijn, en sommige ouders blijven dan nog heel lang navoeren

De vogeltjes moeten zelfstandig kunnen eten
Goed dat je trosgierst hebt aangeboden dat  is niet grof, dus verteert goed en vinden meestal wel lekker
Maar bijvoeren van een vogel die tot voor door de ouders is gevoerd lijkt me heel moeilijk, niet dat het niet te doen is maar de kweker had hem of haar gewoon iets langer moeten houden
Is inderdaad een heel mooi vogeltje, voor zover ik kan zien  opaline

Marianne

Rissiejjj

Voeren met pap op die leeftijd is inderdaad erg moeilijk als ze het niet kennen.
Een keer 1 van die leeftijd gehad hier.
Dag erna terug naar de kweker gegaan. Kreeg er niks in.
Is daar trouwens ook overleden, zat hier omdat de ouders niet voldoende voedden. Zou met handopfok doet, maar mislukte, en geen ervaring met het echt voeden dmv kropnaald ofzo, maar dit is offtopic.

Cherro

Ik kan zo op de foto's niets raars ontdekken aan t snaveltje trouwens? Heb je daar nog een foto van.

Voor de rest sluit ik me bij de rest aan. Het is niet goed voor een valkje om gelijk na het uitvliegen al bij de ouders weggehaald te worden. Vaak worden ze nog een paar x gevoerd door de ouders, en dan na een week gaan ze vaak beginnen met zelf wat te eten en te doen.

Het is heel heel heel erg moeilijk om een uitgevlogen valkje bij te gaan pappen.

Ik heb dit gehad met onze grasparkiet bijvoorbeeld.
Die stond op punt van uitvliegen, en deze vertikte het te eten.
Uiteindelijk heb ik hem weggebracht naar kennissen die hem dwangvoeding gegeven hebben.

Wat je kan doen is toch het valkje eerst terugbrengen als het kan en het dan ophalen wanneer het zelfstandig is.

Over het niet wegvliegen, je hebt er hele makkelijke japies bij die niet bang zijn, blijkbaar heb je er 1 getroffen ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

lotje

Ja dat is inderdaad stom van mij geweest. Ik had kunnen weten dat ze dan nog niet weg kon. Maar de kweker zei dat ik hem gewoon wat moest bijvoeren dus dat geloofde ik. Verder eet hij al kleine zaadjes en trostgierst dus ik hoop dat ze genoeg binnen krijgt.

Ik zal kijken of ik nog een goede foto kan maken van het snaveltje.

Maar jullie vinden het allemaal niet vreemd dat ze zo tam  is? Heb het idee dat ze zich nu al aan me begint te hechten. Thuis zeggen ze dat ze misschien wel ziek is dat ze daarom zo rustig is.  Daarom maak ik me een beetje zorgen.

Verder gaat het al heel goed met haar en mijn andere twee vogeltjes!

Rianne

Ik zou niet zo snel over hechten spreken, dieren hebben niet alle emoties die mensen hebben. Jij geeft m eten, dus richt hij zich op jou. Elke ochtend wegen en kijken of ie aankomt, dan weet je of ie genoeg eet. Maar als ze net uitgevlogen zijn, worden ze nog volop gevoerd door de ouders, dus ik denk dat er wel meer nodig is als 'een beetje bijpappen'.

lotje

nee dat begrijp ik wel  ;)
toch zie ik dat ze zich wel al veel naar mij toe keert. En hoe je dat wil noemen weet ik dan ook niet.

Wat kan ik volgens jou nog meer doen dan? want ik vraag me echt af wat ik nog meer moet doen. Bijpappen lukt trouwens niet helemaal.. Verder eet ze wel constant (gewoon voer en trostgierst). Heb je nog advies dan?

*Yvon

Hoi hoi

Ik kan me haast niet voorstellen dat een valkje die 2 dagen uit het blok is al echt zelf genoeg kan eten.  ::)
Misschien is het valkje wel zo rustig omdat die niet zoveel energie heeft.
Ik zou toch proberen om wat pap naar binnen te krijgen of nog beter is om het valkje nog een weekje of 2 terug naar de pa en ma te brengen.
Weeg het kleintje vanavond en morgenochtend nog eens.
En dan wat later in de middag weer.
Tussen de ochtend en middag moet het valkje zeker wat aangekomen zijn,al is het maar 3 of 4 grammetjes.

Oja,hoe is de ontlasting ?

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Caroline

Een valkje wat 2 dagen uit het blok is, heeft elke dag nog 3 x minimaal 8 ml. pap nodig. Uiteraard geen Brinta maar speciaal pap voor jonge valkjes.

Welke pap heb je in huis??

Als je dit helemaal niet lukt adviseer ik je deze ochtend je valkje nog terug te brengen als het nog leeft want zonder 3 x per dag de juiste hoeveelheid en de juiste pap zal je valkje niet veel ouder worden  ...  :'( :'(

Een paar zaadjes en trotsgierst eten, is geen eten. Om op gewicht te blijven heeft moet het valkje zeker 2 theelepels zaad pellen en opeten. Dit kunnen ze nog niet op een leeftijd van 4 weken, dit is de leeftijd dat ze uit blok komen.

Heb je inmiddels al een  foto van je eigen valkje en van zijn snaveltje??

Neemt de kweker je valkje niet tijdelijk terug zoek dan snel iemand die hem wel kan voeren met pap.

Sterkte ...
Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

lotje

nee ik heb uiteraard geen brinta pap ik heb poeder uit de dierenspeciaalzaak. En het pap voeren gaat nu (gelukkig) zins gister goed. Hij snapt wat de bedoeling is en wil er van eten.

de ontlasting is hetzelfde als bij mijn andere valkjes.

ik heb geprobeert wat foto's te maken maar deze heeft veren voor de snavel. het ondersnaveltje lijkt breder dan de bovenste. Maar op 1 of andere manier lijkt het alweer minder zo dan in het begin.

lotje

Hebben jullie trouwens de geplaatste foto's gezien? Daar had ik hem net. Iemand vroeg om foto's zodat ze kon kijken hoe oud hij is. Maar volgens mij is dat niet echt uit die foto op te maken of wel? Hij is in iedergeval even groot als mijn popje hier thuis.