wat doen met pas geboren jonkie van handtamme pop???

Gestart door natalie147, 26 mei 2011, 11:50:12

« vorige - volgende »

natalie147

hallo,

Ik heb 2 handtamme valkjes. Het popje legt regelmatig eitjes maar er is nooit iets uitgekome... tot deze ochtend...momenteel heeft ze 1 jonhkie.

De valkjes zitten beide in hun kooi maar het popje laat het mannetje niet naar beneden komen bij het kleintje,ook weet ik niet of ze ervoor gaat zorgen...

Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen???
Ze zitten beide in een gewone kooi, geen nestje ofzo, maar ze zit beneden in haar kooitje nu op het ander eitje....
iemand tips? weet echt nie wa doen.

mariska79

26 mei 2011, 15:57:02 #1 Last Edit: 26 mei 2011, 16:00:15 by mariska79
miss geef ik je wel helemaal verkeerd advies en heb dit zelf ook nog niet meegemaakt. maar ik heb er wel iets overgelezen hier op het forum. ik las, dat iemand anders het zelfde probleem had als jou. en die kreeg het advies om er een schonendoos (met uieraard een gat aan de zijkant er in) overheen te zetten. zo dat ze toch een beetje afgeschermd zit, en dus minder gestrest is (wie weet mag ook dan het mannetje er weer in de buurt komen)

zet evt een bakje water en voer bij haar in de buurt, als ze zelf niets eet of drinkt.

ook heeeel belangrijk zorg voor GRASPARKIETENVOER valk parkietenvoer is te grof en daar kan het donsje in stikken!!
ook is donkerbruinbrood gekookte (koude) macaroni, rijst heel voedzaam!

ik hoop dat er nog anderen mensen met meer ervaring je nog iets van advies kunnen geven!!

Cherro

Dat zijn goede tips Mariska. :)

Ook even in de gaten houden of ze het jong binnen een aantal uren gaan voeren. Het kleintje kan eerst wel teren op het dooier wat hij opgenomen heeft uit zn eitje, maar daarna moet het toch echt gevoerd worden.

Lukt niet dit dan kun je proberen zelf te gaan pappen, wel een hele klus, zeker als ze zo klein zijn en je ook niet te snel moet spuiten of gieten met de lepel om te voorkomen dat ze stikken.

Ook zou je kunnen kijken of er een forummer hier is die in je buurt woont, die het jong tijdelijk bij een koppel van hem/haar wil onder leggen, stel mocht het niet gevoerd worden.
Je zou dan het andere eitje wat nog uit moet komen, als het bevrucht is dan, ook daar onder kunnen leggen.
die kan je dan vervangen door nepeitjes.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Larissa

Even nog ter aanvulling van wat er al gezegt is

Pappen (bijvoeren) onder de 14 dagen niet aan beginnen, de risico's zijn te groot.
Als dit het eerste nestje van hun tweetjes is hou er dan rekening mee dat het ook mis kan gaan door onervarenheid of te jonge leeftijd

De resterende eitjes gewoon laten liggen deze kunnen nog uit komen, tenzij ze zwart verkleuren dan moet je gaan oppassen dat ze niet kapot gaan, dit is niet gezond voor het jonge donsje

natalie147

dankje voor de tips...

het is de eerste keer dat er een donsje uit het ei komt en dus heel nieuw voor mijn valkjes.
Gelukkig mag het mannetje nu terug beneden in de kooi, maar het lijkt alsof ze enkel oog hebben voor het 2de eitje.
Toch zag ik dat de kleine wel gevoerd wordt, maar dus bang afwachten...

Cherro

Als het gevoerd word, dan lekker zoveel mogelijk met rust laten.
GEwoon 1 x per dag kijken of 2 x, en er op vertrouwen dat het goed gaat ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rianne

Vaak als een jong na het uitkomen niet gevoerd worden, is er iets met het jong aan de hand, of zijn de ouders te onervaren. Het is misschien hard, maar het beste kun je ze gewoon hun gang laten gaan. Een jong pappen vanaf dag 1 is haast net zo kansloos, alleen komt er dan nog bij dat je er al emotioneel mee verbonden bent.