Valkjes uit ei en n 2 dagen dood!!!!!!

Gestart door Lies, 14 juni 2011, 12:13:20

« vorige - volgende »

Lies

Hallo,

Wij hebben een buitenvoilere met valkparkieten.
De vogels zijn allemaal rond de 3 jaar, wij hebben bewust langer gewacht totdat ze volwassen genoeg waren.
1e koppel is nu bezig met 2e nestje, gaat super zeer mooie jonge valken.
Maar 2e koppel de pop heeft al eerder 6 eitjes gelegd waarvan 5 onbevrucht en 1 met een dood vruchtje.
Nu heeft ze een 2e nestje 6 eitjes waarvan het eerste vogeltje en 2e na ongeveer 2 dagen dood in het broedhokje
lagen. Er zit nu weer 1 levend valkje in maar we denken dat dat morgen weer dood is. Ik vind ze iets kleiner dan uit het andere nestje.
Heeft iemand advies om wat te doen. Of kunnen we wel iets doen. De pop zit heel de dag op het nestje dus het ligt niet aan de kou.
Heeft iemand snel goed advies????
Gr Annelies

Rianne

Was het jong wel gevoerd? Als dit echt het allereerste nest met kuikens is, wil het door onervarenheid nog wel eens mis gaan.
Het kan ook ingewikkelder zijn, dat er bijv een genetische afwijking te vinden is bij 1 van de ouders, wat weer resulteert in sterfte bij jongen. Maar het is nog te vroeg om daar iets over te kunnen zeggen.

Lies

Hallo,

Nee beide kuikens waren volgens niet gevoerd. Maar ze waren ook wel erg klein (wel droog) Wordt er door de pop gelijk vannuit het ei gevoerd of duurt dat een dag of wat???
Alleen de pop doet in ons ogen alles alleen terwijl bij het andere nestje de pop en de man elkaar steeds afwisselen.

Ik heb een foto gemaakt van het dode kleintje en van het nu nog levende kleintje.

Gr Annelies

Rianne

Ze kunnen een aantal uur tot een dag zonder voedsel van de ouders maar dan houdt het ook echt op. Als ze herstelt zijn van het uitkomen, gaan ze om eten bedelen. De man hoort ook mee te doen met broeden, voeren en warm houden. 1 ouder redt het alleen maar dan zou die wel dag en nacht de zorg op zich moeten nemen.

Lies

Hoi hoi,

Is er een mogelijkheid om het voeren opgang te brengen??
Nu is het derde kleintje ook dood en er ligt alweer een volgend kleintje wat net is uitgekomen.
Kan ik het bv opgang brengen door de kleine soms met een spuitje te voeren, of is dat niet ,mogelijk bij zo'n kleintje van een dag??
Ik heb wel met de hand gevoerd bij mijn ara en grijze roodstaart maar ja dat is allemaal veel groter.
En als dat gaat wat is dan het schema om te voeren?
Om de hoeveel tijd en dag en nacht en hoeveel per keer.
Graag een advies wat te doen??

Gr Annelies

patty_dordtse valkjes

Hallo

kan je het eventueel overleggen bij andere koppeltje die ook net kleintjes heeft?
Buster,Mandy,Zero,Angel,Kovu,Kiara,Balou,Bijou,Diesel(Lucky&Diego4Life)
jonge valkjes te koop

Klik op de foto voor onze website

Lies

Hoi

We hebben net 1 eitje bij het andere koppeltje gelegd, maar nu hadden we het idee dat het kleintje iets in zijn kropje had en het kleintje was iets actiever want tilde zijn koppie op.
We hebben het kleintje toch bij de moeder gelaten en ook nog 2 eitje. Maar zou het bij deze fout gaan, kunnen we dan ook en kleintje bij het andere nestje plaatsen??? Of gaat dat zeker niet.

Gr Annelies

Manouk

is er in dit andere nest ook een jong geboren al??
het kan zijn dat de ouders het oppakken, maar helemaal zeker weten doe je het niet,
zijn er al jongen, dan is de kans groot dat het gewoon goed gaat!!

succes
Manouk

Lies

Ja in het andere nestje zitten 5 jonge valken. de laatste van ongeveer 12 juni.
Kan er dan nog zo'n kleintje bijgezet worden?? Is het dan niet zo dat je kans hebt dat ze der eigen jong niet meer voert??
Ik heb net nog naar de dierenarts en de vogelopvang gebeld en die zeiden alleen de eitjes naar het andere koppel en niet het jong??
Alle advies is welkom, want jullie zijn degene die de ervaring hebben en voor mij is dit jaar het eerste jaar dat wij ervaring hebben met een nestje.
We hebben net ook omdat er 1 vrouwtje alleen in de voilere zat eruit gehaald en binnen gezet bij hopelijk haar toekomstige man (haar man is een paar maanden geleden overleden) Maar we hebben de nieuwe man er niet bijgezet omdat ze aan het broeden waren ::)
Die zitten nu samen in een kooi binnen en dat gaat volgens mij super in orde komen.
Nu het kleintje nog  ???

Gr Annelies

Gr Annelies

Lies

Hoi

We zijn gelukkig weer wat positiever. :)
Het 4e kleintje leeft nog en ja hoor nr 5 is ook geboren.
We hebben nu wel het idee dat ze ze voert gelukkig,
hopelijk blijft het zo gaan. pffff want dit was echt niet leuk elke dag een dood valkje eruit halen.

Gr Annelies

Lies

Hoi hoi,

Slecht nieuws er leeft nog 1 vakje is denk ik een dag of 5 oud en we hebben het net uit het broedhokje gehaald. De moeder ging niet meer in het broedhokje en de vader deed al niets. En om deze nou ook dood te zien gaan. Vond ik iets te.
Ik heb al vaker een papegaai en ara met de hand groot gebracht, dus nu dan ook maar omdat er niets anders op zit het kleine valkje.
Ik had ze om 13.20 uur al 0,60 ml pap gegeven om te kijken of het goed ging. Maar om 16.20 uur wasze helemaal koud en dan bedoel ik echt koud. Heb de kleine nu ze weegt 15 gram en ik heb ze nu 1,50 ml pap gegeven (Exact voeding) Daarna heb ik ze zeker een dik uur in mijn handen gehouden om zo snel mogelijk op te warmen. Moet zeggen dat ging super ze begon weer te bewegen en ja zelfs met de inimini vleugeltjes te wapperen. Had van te voren een klein bakje klaargezet met daar in keukenrol en een keramische warmtelamp en zo gehangen dat de temperatuur rond de 35C graden blijft. Mijn vraag is, is dat de goede temp voor een valk of moet het eerder omhoog naar de 37C graden. Klopt het dat ik ze ongeveer moet voeren om de 3 uur als het kropje leeg is?? ze heeft ook toen ze op temperauur was gelijk gepoept want er lag dus in het broedhokje ook bijna geen poep.
Iemand nog advies??
Gr Annelies

Rianne

Ik verplaats je topic naar het Handopfok forum. Hier vind je tevens een temperatuur schema, en een tijd schema voor de voedingen.

Lies

23 juni 2011, 20:40:52 #12 Last Edit: 23 juni 2011, 20:59:33 by Lies
Hoi hoi,

De keine leeft gelukkig nog steeds en is zeer actief.
Kopje omhoog en fladderen met zijn kleine vleugeltjes. Is nog helemaal dons (dus nog geen pennetje te vinden) Sinds gistermiddag zit ze binnen. Ze wil alleen maar eten. Ze woog 15 gram en weegt nu 19 gram, maar ik denk dat het kleintje de eerste 4 dagen gewoon maar net genoeg te eten heeft gehad van de moeder dat ze net in leven is gebleven.
we konden in het broedhokje geen poepje vinden en nu poept de kleine goed.
we denken dat ze nu een dag of 6 of 7 oud is.
Ik heb nu steeds om de 2 uur gevoerd maar ga vanaf morgen om de 3 uur voeren. Dit omdat ze 7 dagen oud is en omdat we zaterdag en zondag 3 uur weg zijn of misschien 4 uur.
Nou kunnen we niet onder die afspraken uit.
Maar nu maken we ons al druk of dit het kleintje wel redt.
Kan iemand ons alstublief zo snel mogelijk advies geven.
Wij zitten te denken om de kleine dan sávonds nog een extra voeding te geven bv om 9 uur.
Graag advies of we het allemaal wel goed doen.

Gr Annelies