16 april 2024, 13:16:21

valkje valt af

Gestart door yamyyamy, 23 mei 2011, 23:19:42

« vorige - volgende »

yamyyamy

hallo

ik heb een valkje, deze is 4 weken. Nu is ze een paar dagen geleden kaalgeplukt door een ouder en heeft geen voer gehad. ik voer haar nu zelf verder groot. maar nu is het probleem dat ze al 3 dagen is afgevallen, vanochtend was ze weer wat aangekomen, maar nog niet zoveel als dat ze woog. ik geef haar 3 voedingen per dag, nu zou je zeggen dat ik haar dan vaker moet pappen, maar haar krop is niet sneller leeg. help wat moet ik doen!!!

Rianne

Hey,

de krop hoeft maar 1 keer per dag leeg, en dit gebeurd dan 's nachts. lHoeveel weegt je valkje en hoeveel pap geef je dan?

carco

Als je net begint met de kleintjes met de hand voeren vallen ze eigenlijk altijd in het begin wat af, dit is heel normaal.
Maar inderdaad wat weegt ie?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




yamyyamy

ik heb haar gister gewogen met lege krop en toen woog ze 61 gram. ik wou haar vanochtend weer voeren en wegen, maar haar krop is nog niet leeg. dus ik wacht nog even met de 1e voeding. de laatste had ze vanacht om 00.30 (ivm met m'n werk heb ik de tijden wat opgeschoven)

yamyyamy

ik geef haar ongeveer 6 ml
is het normaal dat ze om meer blijft schreeuwen?

Rianne

Hey,

dat is idd normaal. Je mag haar iets meer geven, maximaal 6.5 ml. Als nu voor de eerste voeding de krop leeg is, is het voor de rest van de dag geen probleem dat er nog wat in zit. Dan kun je misschien 4 voedingen gaan geven.

carco

Het kleintje weegt wel heel erg weinig dan?
Houdt de krop goed in de gaten want die had vanmorgen wel leeg moeten wezen.( evt. kan je 2 keer op een dag een beetje yakult door de pap heen doen)
Je kan de pap iets dikker maken en zeker 4 keer op een dag eten geven, misschien zelfs in eerste instantie wel 5 keer!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Cherro

Dat is niet heel veel wat ze weegt inderdaad.

welk voer gebruik je overigens?

Dat de krop niet goed leegt hoort in principe niet, die zich in principe s'nachts helemaal geleegd hebben.
Misschien idd ff een beetje yakult proberen.

Heb je erg dikke pap of juist niet?

Jammer dat ik dit nu pas lees, was vandaag naar Vollenhove, anders had ik ff kunnen kijken bij je en eventueel tips kunnen geven.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

yamyyamy

ik heb nutribird A19 (bij de dierenwinkel zeiden ze dat deze kan voor valkparkieten ? ???) ik doe 2:1  1 pap en 2 water.
normaal heeft ze m 's ochtends wel leeg alleen vanochtend niet  :-\
ze was vanochtend een beetje aangekomen, ze woog nu 62 gram.
ik ben nu overgegaan op 4 voedingen, ik zat op 3 omdat ik dacht dat de krop leeg moest zijn voor de volgende.
ik zal het even in de gaten houden, anders ga ik over op 5 voedingen.
voor de rest doet ze het goed, echt een bezig beestje een drukte maker.

carco

De pap die je gebruikt is prima. Je kan ook de A21 gebruiken, maar die jij hebt is iets vetter en in deze situatie niet verkeerd.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Cherro

Ik gebruik ook de A19, en daar doen mijn boefjes het super op :).

Volgens mij is dat wel 3 water en een schep poeder overigens.
1 schep poeder, 3 lepels water, 2 scheppen, 6 lepels water, etc..

Anders word de pap wel heel erg dik, en ook moeilijker te verteren lijkt me.

Ikzelf doe altijd 3 op een, en heb dan een normale smeu'ige pap.
Als er te weinig vocht bij zit, nemen ze ook niet genoeg vocht op, en kan ook de krop minder goed legen lijkt mij.

Ik zou ook terug gaan naar 4 voedingen daags, kan best zijn dat ze gewoon te weinig heeft gehad.
Dan bv om 11 uur de laatste voeding s'avonds en dan s'ochtends rond een uur of 9. DAn weet je zeker dat de krop 1 x daags geleegd is.

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

yamyyamy

ik dacht dat er bij de beschrijving 2:1 stond vandaar, maar ik zal over gaan op 3:1 kijken of het beter is en dan 4x
ze had overigens haar krop vanochtend wel leeg en ze was al weer wat aangekomen, ze weegt nu 65 gram. het gaat dus de goeie kant op  :D

Cherro

Ik weet niet beter dan 3:1, voor de leeftijd vanaf 3 a 4 week.
Ik heb zowel de kaka's als de valkjes altijd zo gepapt in t verleden en nu ook weer.

Op t schema, staat idd 2,5 deel, maar je speent jongen nog niet met 5 dagen, dus dat klopt niet helemaal naar mijn idee :-\

Vanaf 5 week doe ik ook niet minderen naar 2.5 schep, ik houd gewoon de 3:1 aan, en ga gewoon steeds een voeding minderen, is altijd super gegaan :)


Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Jaimy

andere ervaren handopfokker zullen we een klap voor mijn hoofd willen geven, maar mijn ervaring is dat je gewoon door de dag door lekker veel moet geven..roept hij? Geven..1 spuitje op..wil nog meer? Geven! alleen ' s nachts niet. Ik heb 5 valkjes verloren door handopfok volgens een schema..de laatste keer heb ik gevoerd op vraag en aanbod..dus voeden wanneer hij wil en lekker volproppen ;) Deze heeft laatste keer heeft mijn valkje het gered..dit is puur mijn eigen ervaring. Succes in elk geval en hopelijk redt je kleintje het!

Groetjes Jaimy

*Yvon

Citaat van: Jaimy op 26 mei 2011, 11:14:52
andere ervaren handopfokker zullen we een klap voor mijn hoofd willen geven, maar mijn ervaring is dat je gewoon door de dag door lekker veel moet geven..roept hij? Geven..1 spuitje op..wil nog meer? Geven! alleen ' s nachts niet. Ik heb 5 valkjes verloren door handopfok volgens een schema..de laatste keer heb ik gevoerd op vraag en aanbod..dus voeden wanneer hij wil en lekker volproppen ;) Deze heeft laatste keer heeft mijn valkje het gered..dit is puur mijn eigen ervaring. Succes in elk geval en hopelijk redt je kleintje het!

Groetjes Jaimy

Klappen geven doen we niet aan.  ;) :)
Maar geven zolang het valkje vraagt zou ik zeker niet doen !!
Grote kans dat de krop teveel uitrekt.
Zo'n jong valkje blijft altijd vragen al zou die overvol zitten.
Gewoon het papje appelmoes dik maken en iets meer dan de 10 % van lichaamsgewicht geven.
Je kan ook wat heel fijn eivoer erdoor doen.
Of fijn gemalen pellets voor grasjes.

Groetjessss en succes !!



Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >