24 mei 2025, 01:27:10

door schrik eitjes verlaten

Gestart door henkdewit, 20 mei 2011, 17:20:55

« vorige - volgende »

henkdewit

beste mensen, mijn valkparkietjes zijn net erg geschrokken en hebben het broedhokje verlaten, hoe lang kunnen de eieren zonder hun warme lijfje vruchtbaar blijven?

henkdewit

Cor zit weer in het nestblok godezijdank, de eitjes, het blijken er vier te zijn, zijn misschien een uur onbebroed geweest, nou dat moet kunnen toch?

mariannenl

de eitjes kunnen inderdaad een tijd zonder een van de ouders, dus ik denk dat dit goed afloopt

Marianne

petrossa

2 dagen geleden vondt ik 's nachts allebei buiten het nesthok. 's morgens nog steeds. Toen begon er een soort echtelijke ruzie, waarbij de man aan ene kant van de kamer en de pop aan de andere kant elkaar zaten toe te krijsen. Na een tijdje ging de man het broedhok in. Toen kwam de pop kijken waarop de man naar buiten kwam en haar het broedhok in kwetterde.

De pop kwam nog een paar keer naar buiten maar werd weer tergugestuurd.

Nu zitten ze weer netjes om beurten te broeden. Raar hoor.

Ik hoop maar dat de warmte van de laatste tijd de eitjes niet teveel heeft laten afkoelen  ???

henkdewit

hier zitten ze nu beide in het nesthok, alleen heel kort komen ze er om beurten even uit
ik wil ze zo min mogelijk storen, maar hoe weet ik wanneer de eitjes uitkomen/uitgekomen zijn en er ander voedsel gegeven moet worden. Hoor je die kuikentjes dan?

Josette

Je hoort het dan wel. Ik ook een keer gehad dat ik gepiep hoorde en dat nog geen 1 eitje uit was, deze is toen met een uur uitgekomen. Dus je gaat het vanzelf horen.

Cherro

Weet je wanneer ze ongeveer gelegd zijn Henk?

Vanaf daar reken je ruim 17 tot 22 dagen tot uitkomen van het eitje.

Je kunt rond de vermoedelijke uitkomdatum vast beginnen met rul (nat) eivoer te geven, brood geweekt met water, gewoon brood, macaroni, andijvie en dan later op de dag gewoon zaadvoer aanbieden.

Dan moet t goedkomen.
Je kunt soms idd het eitje al horen piepen, ik hoorde hier niets en ineens lag het donsje er, en echt piepen deed Twister ook niet veel. Alleen tijdens het voeren ;D Het was toen al, en is nu nog een kleine hongerlap ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

henkdewit

bedankt voor de antwoorden Cherro en Rosette
Ze zijn vanaf de 9e mei gelegd, wanneer de laatste 2 gelegd zijn weet ik niet
Geweldig spannend. Gepiep vanuit het ei, begrijp ik jullie goed?