19 april 2024, 01:48:19

wil geen spuit

Gestart door elzino, 14 mei 2011, 09:31:44

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Hier hebben ze ook wel is wat papresten op zich.
Krijg je er nooit helemaal af!.
Tenminste, hier niet.
Maar ze maken elkaar hier schoon sinds ze knabbelen. Ze knabbelen de stukjes van elkaar af.

Oke, het moet niet te erg worden, maar een paar restjes gaan ze niet dood aan ofzo.

karlijn

en als je nou eens met een lepel voert\?
ik heb hier nu jonkies van nog geen 2 weken.. gster naar binnen gehaald ivm plukken..
en ik ben gelijk met de lepel gaan werken.. die wip je er zo in namelijk.. en kan je ook beetje op en neer schudden zoals pa en ma dat doen..

en die papresten.. ik doe na iedere voeding met een wattenschijfje het bolletje af.. maar dan nog kan je niet alles tegengaan.. alleen opletten dat neusgaatjes en ogen schoonzijn!

maar ik zweer bij een lepeltje!

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

Rissiejjj

Zo zie je maar weer dat elk valkje anders is.
Ik heb namelijk nog geen enkele zover gekregen om met een lepeltje te eten.
Ze willen hier alleen maar uit het spuitje.
Mijn vorige handopfokje die heeft tot 7.5 week uit de spuit gehad, en toen was ze plots zelfstandig. Maar lepeltje heeft ze nooit wat van willen weten. en deze 3 hier willen ook alleen uit spuitje.

karlijn

ja weetje ik deed ook altijd met spuit..
Maar toen kreeg ik eens de tip van de lepel..
en ben dat gaan proberen..
met de lepel vind ik dat je het makkelijker kan voelen of het niet te warm/koud is..

Maar ieder voor zich..
alleen zou ik iedereen aanraden om het toch eens te proberen als je dan toch al met de handopfok bezig bent ;)

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

Rissiejjj

Ja klopt, hoor ook van veel mensen dat met lepeltje makkelijker is. Maar dan moeten ze het wel willen, haha.
Probeer het iedere dag stiekem even weer, lepeltje erbij, maar ze vertikken het. En ach, je vind er de handigheid in om met spuit te doen, haha. Zelfs temperatuur leer je.
Weet nu precies hoelang ik moet wachten bij welk spuitje. 1ste keer zolang, 2de keer vullen zolang. haha.

Rianne

Ik heb in de supermarkt (anders bij de slijterij) een wijnthermometer gekocht, dit is een klein thermometertje met een stukje kurk bovenaan. Deze paste perfect is het bakje pap, dan is het nooit meer gokken of het te warm of koud is.

elzino

ik heb ook een voedings termometer,das veel gemakkelijker
is het dan een speciale lepel?
me een lepel weet je de juiste ml toch niet

karlijn

ik voed opt oog.. maar je kan ook wegen voor het eten en na het eten.. en nee gewoone theelepel...

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

Rianne

Je kunt de theelepel ook buigen, zodat je de randjes wat meer omhoog zet.
Je kunt een gevulde spuit warm houden, met de hoeveelheid pap die het valkje nodig heeft. Dit spuit je op het lepeltje en geef je dan aan het valkje.
Op het oog voeden kan, als je ervaring hebt. Men wil al gauw een volle krop zien, terwijl dit al meer kan zijn als wat het valkje nodig heeft.

karlijn

opt oog voeden moet je ook leren..
maar ik heb al redelijk wat ervaring en idd vaak zie je bomvolle kropjes.. en dat is helemaal niet goed..
het kropje mag "vol"maar absoluuuuut!! niet strak staan..
maar de kleintjes die ik nu heb eten nog te weinig om een totaal kropje vol te hebben en ik voed dus nu meerdere keren perdag kleine beetjes tot ze het GOED doorhebben..

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

elzino

ze zijn vanaf vandaag nu heel goe trosgierst aan het eten
das al een goei teken denk ik

karlijn

ja dat is goed ja..
morgen zaadjes erbij en water..
maar wel blijven voeden hoor duurt even voor ze genoeg eten om van te kunnen leven..!

Dieren oordelen niet.....mensen wel..!

Cherro

Wat je nu ook neer kan zetten is een bakje onkruidzaad.
Dit vinden valkjes ook erg lekker, en ze zijn erg makkelijk te pellen.

Trosgierst is zoiezo goed, en je kan ook even een klein zakje parkietenzaad halen, dat schijnt ook makkelijker te pellen zijn dan valkparkieten zaad, al moet ik zeggen dat die van mij hier wel rustig een zaadje al kunnen stukmaken voor t binnenste.

Nu alleen nog zelf ff meer gaan snoepen ervan ;)

Hoeveel papvoeding doe je nu daags en hoe gaat dat?

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)


Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

elzino

hey,

weet iemand het schema staan van op welke leeftijd het juiste gewicht moete hebben?

hilde

bedoel je dit


Leeftijd Gewicht in grammen    Aantal voedingen Tijden
1 week 0-30 7(elke 2 uur) van 07:00 tot 19:00
2 weken 30-40 5 (elke 3 uur) 07:00 tot 19:00
40-50 5 7:00, 11:00 tot 23:00
3 weken 50-60 4 7:00, 12:00, 17:00, 23:00
60-70 3 7:00, 17:00, 23:00
4 weken 60-80 3 7:00, 17:00, 23:00
5 weken 70-80 3 7:00, 17:00, 23:00
80-90 2 7:00, 19:00
6 weken 80-90 2 7:00, 19:00
90-110 1 19:00
7 weken 80-90 1 19:00
90-110 0 -
8 weken 90-110 0 -

komt niet zo goed te staan als ik kopie doe .
zal hier de link ook nog zetten .

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html
scroll dan naar beneden .
kijk bij handopfok eerste topic daar staat het bij .