4 mei 2025, 00:10:14

Handopfokjes. Nieuwe vraag!.

Gestart door Rissiejjj, 1 mei 2011, 17:59:32

« vorige - volgende »

Rissiejjj

1 mei 2011, 17:59:32 Last Edit: 13 mei 2011, 23:43:37 by Rissiejjj
Ja, ik had dus eventjes een vraagje.
Zoals jullie weten heb ik mijn valkje met handopfok grootgebracht.
Nu is het dus zo dat er sinds vandaag 2 handopfokjes hier zijn gekomen. Ze zijn 3.5 week oud ongeveer en zitten nog niet helemaal in de veren.
Reden dat ze hier toch zijn is omdat het ouderkoppel 6 jongen had en ze niet allemaal goed gevoed werden en de kweker zelf geen mogelijkheid had om tot handopfok of bijvoeren over te gaan ivm gezondheid (alle vogels van hem moeten ook weg).

Nu zijn ze hier dus, weet wel hoe handopfok werkt natuurlijk maar toch een vraagje.
Want heb ze net gewogen (geen lege krop overigens) en de gewichten zijn:
Wildkleur: 98gram
Lutino: 87 gram.

Nu moet ik ze natuurlijk nog wegen met lege krop of in ieder geval niet zo vol als zojuist.
Maar in het schema hier op de site staan deze gewichten niet bij deze leeftijd. 3 tot 4 weken gaat maar tot 70gram, en denk niet dat ze daar onder komen qua gewicht straks, de wildkleur sowieso niet, dus hoeveel voeding moet ik dan aanhouden? en hoeveel voedingen? Gewoon 3 denk ik he? en hoeveel?

Als ik voor die tijd geen reactie heb gehad doe ik het op gevoel, maar is toch wel handig om even iets te weten van jullie.

Rianne

Ze werden niet goed gevoerd en evengoed wegen ze 98 en 87 gram op 3,5 weken oud?? Als dit met volle krop is, hoeveel ml hebben ze dan gehad?
Je geeft 10% van het lichaamsgewicht (gewogen met lege krop) per keer. Op deze leeftijd krijgen ze zo'n 3 a 4 keer maar gezien de gewichten denk ik dat 3 wel genoeg is.

Rissiejjj

Sommigen werden wel goed gevoerd en sommigen niet.
De jongsten bleven enorm achter, die kregen te weinig door het voordringen van de oudsten.
Dus de oudsten zijn nu hier zodat de jongsten ook hun kans hebben.
Die die hier zitten zijn dus wel goed gevoerd. Alleen de beste man wou dus de oudsten weg doen omdat zij meer kans hebben met handopfok.

Cherro

Ik zou 3 voedingen proberen. Stel je hebt t idee dat de kropjes wel erg snel leeg zijn, dan kun je ze altijd eerst op 4 zetten.

Ik had de kakariki's met 3,5 week op 4 voedingen, met 4,5 week op 3 voedingen, en daarna bouwden ze dit zelf al vrij snel af door aan te geven dat ze na een halve spuit bv genoeg hadden.

Nou moet ik zeggen dat de kiekjes erg snel waren met zelfstandig worden.
Hou t gewoon ff in de gaten, maar net wat Rianne zegt, met zulke gewichten moeten ze t in principe met 3 voedingen kunnen doen ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rissiejjj

Het gaat best wel goed hier.
De wildkleur die is het enthousiast met eten.
De lutino vind het na 1ml wel weer mooi geweest dus toch met lichte dwang wat moeten voeden.
Ondanks dat ze wel weten hoe het moet etc krijg ik er niet meer in dan 3 á 4ml.
Vanochtend was het kropje dus ook al na 2.5 uur weer helemaal leeg. Toen heb ik ze dus nog maar een voeding gedaan want ze krijsten toen ze mij zagen.
De veertjes zie je bijna groeien bij beiden.

Alleen nog even een vraagje betreffende de lutino.
Het is continue net of ze kraakt, klinkt vreemd. Weet niet hoe ik het uit moet leggen, beetje het geluid alsof je 2 stenen over elkaar schuurt. De wildkleur heeft dit niet.

En kan het kwaad dat mijn zelfstandige handopfok soms wat handopfokvoer krijgt? Nadat de jongen gevoerd zijn komt zij uit de kooi, en dan gaat ze de restjes van het lepeltje eten, of ze pakt het spuitje in dr snavel.

Cherro

Ik herken dat kraken niet echt, als je t neit vertrouwd gewoon ff een vogelarts raadplegen.

Over het voeden. Als ze echt niet willen, kun je ook gewoon ophouden, en het een volgende voeding weer proberen.

Vaak hebben ze dan meer honger, en eten wel goed.
Misschien heeft het valkje ook niet meer nodig, wie zal het zeggen ;)

Het kan op zich geen kwaad, maar als hij al zelfstandig is zou ik het neit teveel doen voordat het weer denkt dat het ook weer aan de pap kan ;) die heb je dr ook bij ;)

Ik ben rond, rond is toch ook een vorm? ;)

Nog te reserveren, jonge cinnamon bonte opaline geelwangjongen en bonte wildkleurtjes!

Rissiejjj

Ze waren iets afgevallen, vermoedelijk door de overstap naar handopfok.
Maar ze zitten nu weer aan het juiste gewicht, en nu maar verder naar boven met dat gewicht, haha.

Het zijn nu beiden dikke vreetzakken geworden, niks niet stoppen na 4 ml, als het aan hun ligt eten ze nog veeeel meer.

De grote valk hier die neemt soms enkele hapjes en dan vind ze het ook wel weer mooi geweest, ze vind tegenwoordig de zaadjes lekkerder. Helemaal prima dus.

Ze komen lekker in de veren, de lutino die zondag nog een zo goed als kaal ruggetje had, die heeft nu al mooi veren op de rug staan. Zij/hij heeft nu alleen nog een kaal achterhoofdje.
De Wildkleur had zondag ook de rug nog niet heel erg goed in de veren, deze zit nu op de rug volledig in de veren, en het achterhoofdje is ook al voor de helft gevuld met veertjes.

Tot dusver gaat het dus voorspoedig, ze hebben het lekker warm, ondanks dat ik geen warmtelamp heb. Ze zitten met zijn 2 in een klein parkieten nestblok.
Ze warmen elkaar mooi, zodra ze beiden goed in de veren zitten gaan ze over naar een gewone kooi want het nestblokje begint nu al wat krapjes te worden voor hen.

Rissiejjj

De kleintjes doen het super goed, dat ten eerste!.
Net met de voeding was ik zelfs aan het twijfelen of ik niet per ongeluk clowntje had gepakt, want wat is het kleintje gegroeid!.

Maar nu het volgende.
De wildkleur kan vliegen, heeft ook al paar keer gevlogen, maar heeft het opgegeven ofzo. Klimt liever overal naar toe, want wat zijn broekspijpen handig, kan ik zo naar boven klimmen met beetje hulp van mijn vleugels. Naja niks mis mee, vliegen gaat hij wel doen zodra die eraan toe is.

De lutino daarintegen (2dagen jonger) die doet niet anders dan vliegen. En vliegen veroorzaakt ongelukjes. Kort gezegd, elke vlucht eindigt in 2x boem.
Boem tegen de muur en bonk op de grond.
Kan dit erg kwaad? bedoel, vliegen houd je niet tegen, maar vind het wel naar hoe dat beessie zichzelf dat aandoet.
Tips?
Als het nou is een paar keer was gebeurd, maar sinds hij kan vliegen doet ie niet anders, van de ene naar de andere kant vliegen en als einde, boem.

yamyyamy

Citaat van: Rissiejjj op  2 mei 2011, 13:26:04
Het gaat best wel goed hier.
De wildkleur die is het enthousiast met eten.
De lutino vind het na 1ml wel weer mooi geweest dus toch met lichte dwang wat moeten voeden.
Ondanks dat ze wel weten hoe het moet etc krijg ik er niet meer in dan 3 á 4ml.
Vanochtend was het kropje dus ook al na 2.5 uur weer helemaal leeg. Toen heb ik ze dus nog maar een voeding gedaan want ze krijsten toen ze mij zagen.
De veertjes zie je bijna groeien bij beiden.

Alleen nog even een vraagje betreffende de lutino.
Het is continue net of ze kraakt, klinkt vreemd. Weet niet hoe ik het uit moet leggen, beetje het geluid alsof je 2 stenen over elkaar schuurt. De wildkleur heeft dit niet.

En kan het kwaad dat mijn zelfstandige handopfok soms wat handopfokvoer krijgt? Nadat de jongen gevoerd zijn komt zij uit de kooi, en dan gaat ze de restjes van het lepeltje eten, of ze pakt het spuitje in dr snavel.

dat kraken is dat niet een soort van knarsetanden?
mijn valk doet dat ook, schuren met de snavel over elkaar heen. best wel een irritand geluid als ze naast je zit.

Rianne

Ik denk dat ik wel weet wat je met dat kraken bedoelt, het is net of het uit het valkje zelf komt en niet van de snavel. Wat het is, geen idee, maar op een gegeven doen ze dat niet meer.

Rissiejjj

Rianne, het klopt helemaal.
Het kraken was al vrij snel gestopt:D

Gaat nu super met beiden!.
Zijn allebei zelfstandig.
Ze kunnen al gericht vliegen.
En ze zitten erg graag bij me.
Zodra de kooi opengaat komen ze al op me af, haha.