16 april 2024, 15:11:28

stuk uit bek bij jonge valk

Gestart door 13, 12 mei 2011, 21:51:06

« vorige - volgende »

Kaatje

Als je valkje 89 blijft wegen zolang deze snavel zo is dan is het prima als je je valk op dit gewicht kan zien te houden. Vreselijke kwekers heb je er tussen zitten, heb er respect voor dat je dit valkje houdt.

Hoop dat de snavel weer snel normaal is en je valkje er snel mee leert eten.

Groet, Karin

Manouk

Ja ik vind het ook...

super.......... Ik vind het geweldig van je dat je gaat proberen om dit valkje er bovenop te krijgen... (L)

13

bedankt dat jullie het super vindan
hoop zo dat me het ga lukken
de valk is al tammer dan de valk die we in aug als jong kregen
maar goed ik zal jullie op de hoogst houden en denk nog veel vragen
dat voeden met een spuit wat een gedoe met veel moeite 3 cc gelukt
nu maar hopen dat er snel meer in ga komen

en we denken nu echt dat het afgebroken is en niet zo heel lang terug de hoeken zijn nog schrep anders had het toch veel meer rond gesleten moeten zijn?
of zie ik het nu verkeerd

Sanna

Heb je al contact gehad met de kweker die je dit vogeltje verkocht heeft? Want het is wel belangrijk te weten of dit aangeboren is. Een volwassen valkje kan nou eenmaal niet op pap leven, dan krijgt hij tekorten aan van alles waardoor hij altijd een slechte gezondheid zal hebben. Je kunt het antwoord wel aan allerlei dingen proberen af te leiden, maar alleen de kweker kan je daar antwoord op geven.

Een afgebroken snavel moet vrij snel teruggroeien. Zodra hij de boel weer een beetje op elkaar kan krijgen moet je er denk ik wel flink tijd in steken om hem weer te leren pellen. Het zal erg moeilijk worden hem van de pap af te krijgen, maar het is wel belangrijk dat dat zo snel mogelijk gebeurt. Het zou tevens een mooie gelegenheid zijn hem pellets te leren eten, dat is ook een voledig voeder. Velen vinden dit zelfs beter dan zaadjes, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ikzelf geef beide. Pellets kun je trouwens nu ook al door de pap mengen (even met een vijzel ofzo pletten). Maar dan kun je het niet meer met een spuitje geven, dan moet je met een lepeltje voeren. Ik zou dat sowieso al gaan doen, met een lepeltje. Dat is alweer een stapje vooruit.

Om te weten of z'n gewicht goed blijft moet je elke dag op hetzelfde moment onder dezelfde omstandigheden wegen. Dat is het beste 's morgens, voor het voeden. Anders zit je appels met peren te vergelijken.

Groetjes, Sanna

13

sanna het klopt wat je zeg na gaan als het al bij uit ei komen al was
ik heb hem gisteren gebeld en hij vertelde me dat hij het echt niet gezien had en de valk al meer beet had gehad als jing dus dat het eigenlijk nog vrij vers moest zijn
hij zou me gisteren avond nog terug mailen over de foto van de bek maar dat heeft hij helaas niet gedaan  :-[
vind ik wel heel rot want hij laat je toch maar tobben
de vogel lijk al iets op te knappen en iets meer te doen en heeft zelf al een keer geklommen in de kooi

13

ik heb net een mail van de persoon gehad waar ik hem gekocht had en die zei het voeren gewoon blijven proberen
over zijn bekje zei hij niets :'(
maak me er best zorgen over
ik hoop dat hij vanavond beter eet nu had hij maar 3 of 4 cc :-\

Jeroenw

Wat een rot streek zeg  :o

Je kan hem houden zo als je al doet en proberen op te laten knappen
Als je hem terug breng denk ik dat de kans dik in zit dat hij zijn nekje
Word omgedraaid . Die kans zit erin . Bij zulke kwekers  .
Hebben geen gevoel voor klant en dier, alleen geld
Als de kweker het wel een probleem had gevonden had hij er niet omheen gedraaid. En uitgebreid met je over gehad.  Slechte zaken doen zo. Ik had je hem laten houden als je nog wil en de helft van de koste terug gegeven of helemaal . Als het aangeboren is . Niet aangeboren zijn de zaken anders . maar vanwegen het niet opletten met verkoop kwart van je geld terug. Wil je dat niet vogel terug en een ander uitzoeken . En het valkje word zijn nekje dan niet omgedraaid. Zo doe je zaken

nieuwsgierig aagje

Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 14 mei 2011, 17:32:24
Wat een rot streek zeg  :o

Je kan hem houden zo als je al doet en proberen op te laten knappen
Als je hem terug breng denk ik dat de kans dik in zit dat hij zijn nekje
Word omgedraaid . Die kans zit erin . Bij zulke kwekers  .
Hebben geen gevoel voor klant en dier, alleen geld
Als de kweker het wel een probleem had gevonden had hij er niet omheen gedraaid. En uitgebreid met je over gehad.  Slechte zaken doen zo. Ik had je hem laten houden als je nog wil en de helft van de koste terug gegeven of helemaal . Als het aangeboren is . Niet aangeboren zijn de zaken anders . maar vanwegen het niet opletten met verkoop kwart van je geld terug. Wil je dat niet vogel terug en een ander uitzoeken . En het valkje word zijn nekje dan niet omgedraaid. Zo doe je zaken

Ik zou denk ik minimaal de helft teruggeven mocht mij zoiets overkomen. Of terugbrengen en dan zou hij in de voliere mogen verblijven tot duidelijk was of het aangeboren dan wel een ongelukje was, in het laatste geval zou hij alsnog verkocht kunnen worden.
Maar wanneer iemand er tijd in wil steken en het risico neemt dat het diertje een aangeboren afwijking heeft minimaal de helft terug.
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de kweker even niet weet wat hij/zij er mee aan moet. Het is door de kweker naar zijn zeggen niet opgemerkt dus het zou ook later kunnen zijn ontstaan of zelfs tijdens het ophalen, 13 zegt zelf ook dat ze het ter plekke niet gezien heeft, terwijl het toch wel duidelijk waarneembaar is, zelfs op de foto
Misschien foto's van het valkje bij de kweker opvragen onder het mom van een fotoboekje willen samenstellen vanaf ei tot ....?

13

ja ik baal er erg van dat ik het daar niet gezien heb maar eigenlijk zat hij steeds zo naar me dat ik die kant niet kon zien
en onder weg kan het zeker niet gebeurd zijn
hij dat in een vogeldoosje(ik hoop dat je snap wat ik bedoel)
en dat stond weer vast en heeft de hele rit geen kant op gekunnen

Jeroenw

Beunhazen van kwekers leggen dat toch niet vast op foto's
Wie zegt dat ze dat krijg ze wacht nu nog op een foto!!
Die haar belooft is .

Gaat heel traag .

En met dit soort dingen is de verkoper er verantwoordelijk voor of je het gezien heb of niet als je het pas ziet over een maand dan is de verantwoording van de koper ze zag het bij thuis komst en niet een week later en ze heb gelijk kontakt opgenomen met de kweker die er heel
Laks overdoet



foatum

Jammer dat de kweker van niets wil weten, aan de andere kant super dat jij wel de verantwoordelijkheid op je neemt "13".
ik hoop voor je dat het weer netjes aan zal groeien, wanneer jij zegt dat de randen scherp zijn dan denk ik inderdaad dat het nog wel goed kan komen.

Sanna

Ja, vervelend dat de kweker zo doet, maar ik vrees dat wij dat allemaal eigenlijk al wel verwacht hadden helaas. Wanneer ik zelf jongen verkoop kijk ik ze echt wel goed na voordat de nieuwe eigenaar komt. En ik geef een mini-fotoboekje mee.

Als je je zorgen maakt over hoeveel hij eet kun je het beste een vogelarts raadplegen. En dan niet een dierenarts op de hoek, maar kies er een uit de lijst hier op het forum. Daarvan is bekend dat ze ervaring me vogels hebben. Dat heeft helaas niet iedere dierenarts. Maar weeg je valkje nou eerst maar een paar dagen 's morgens voordat je hem eten geeft. Een gemiddeld valkje weegt tussen 80 en 100 gram. Valt je valkje niet af, dan krijgt hij genoeg binnen.

Groetjes, Sanna

Patrick

Op het stukje van de kweker ga ik niet reageren want dit krijgt nu al een heel ander verhaal. Veel kwekers die een volliere hebben kijken niet alle vogels iedere dag na om te kijken of ze iets hebben maar kijken met gevoel hoe de conditie van de vogels zijn als ze rondvliegen. Punt.

Als de randen van de ondersnavel scherp zijn kan je ervan uit gaan dat dit niet aangeboren is maar door klem gezeten te hebben of wat dan ook. Als de ondersnavel geen breuk vertoond waarop je kan zien dat die echt uit 2 delen door en door bestaat zou ik me al helemaal geen zorgen maken maar als dit 1 van je eerste vogels is snap ik de zorgen wel.

Waar ik me wel zorgen om zou maken is wanneer dit gebeurd is. Bij jonge vogels kan dit tot leiden tot een handicap waar ze gerust mee kunnen leren leven. Gebeurd zo een ongelukje bij een oudere vogel zal de snavel geheel herstellen mits die niet gebroken is. De snavel bij een jonge vogel en een oude vogel zijn 2 verschillende snavels. Bij jonge vogels kan je bv de snavel nog enig zins vormen als er iet smis blijkt te zijn en bij oudere vogels is het echt keihard materiaal.

Ik heb 2 vogels gehad die beide de bovensnavel beschadigd hadden in het nestblok waar enkel een stompje van is overgebleven. Kunnen zich er prima mee redden (heb nog 1 valkparkiet met zo'n snavel maar is even uitgeleend). Bij 1 valkparkiet die zijn bovensnavel miste is eens blijven hangen in de plafond ventilator en hierdoor was de gehele ondersnavel afgebroken/afgescheurd. De ondersnavel was weer met enkel weken volledig aangegroeid dus bij een klein stukje zal dit met 2 weken toch wel hersteld moeten zijn.

Waar ik wel voorzichtig mee zou zijn is het bijvoeren van de vogel ondanks het een jonge vogel is. Stel dat de snavel niet hersteld zal die toch zaden of pellets (ben niet zo voorstander van pellets maar in dit geval wel makkelijk) moeten leren eten. Stimuleer dus enorm om juist de zaden te leren eten!!!
Jonge vogels leren heel snel als ze honger hebben  ;D

Zou persoonlijk op de bodem van de vloer lekker veel zaden leggen en wat trossen trosgierst en hou de vogel eens goed in de gaten of die ervan eet. Zie je niet dat die ervan eet kan je altijd aan het einde van de dag eens flink te blazen over de bodem en kijken of je zaadschilfers op ziet vliegen. Zie je dit dan zou ik direct stoppen met bijvoeren van pap.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jeroenw

14 mei 2011, 22:11:35 #28 Last Edit: 15 mei 2011, 08:12:13 by Sanna
Citaat van: Patrick op 14 mei 2011, 20:41:45
Op het stukje van de kweker ga ik niet reageren want dit krijgt nu al een heel ander verhaal. Veel kwekers die een volliere hebben kijken niet alle vogels iedere dag na om te kijken of ze iets hebben maar kijken met gevoel hoe de conditie van de vogels zijn als ze rondvliegen. Punt.


Dit klopt niet helemaal als je vogels verkoop dan kijk je er wel naar hoe ze eruit zien en hoe de conditie is . Maak niet uit of je een volliere heb of uit een kooi . Je wil goede gezonde vogels verkopen en dat
Controleer je elke dag. Je wil blije klanten hebben en geen teleurgestelde klanten. Hoeveel vogels je ook heb. Punt

Gr. Jeroen

Patrick

15 mei 2011, 01:51:52 #29 Last Edit: 15 mei 2011, 08:13:48 by Sanna
Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 14 mei 2011, 22:11:35
Citaat van: Patrick op 14 mei 2011, 20:41:45
Op het stukje van de kweker ga ik niet reageren want dit krijgt nu al een heel ander verhaal. Veel kwekers die een volliere hebben kijken niet alle vogels iedere dag na om te kijken of ze iets hebben maar kijken met gevoel hoe de conditie van de vogels zijn als ze rondvliegen. Punt.


Dit klopt niet helemaal als je vogels verkoop dan kijk je er wel naar hoe ze eruit zien en hoe de conditie is . Maak niet uit of je een volliere heb of uit een kooi . Je wil goede gezonde vogels verkopen en dat
Controleer je elke dag. Je wil blije klanten hebben en geen teleurgestelde klanten. Hoeveel vogels je ook heb. Punt

Gr. Jeroen


Iedere verkoper van een vogel kan wel eens iets over het hoofd zien en iedere koper let niet overal op ook al ben je een ervaren kenner. Als koper ben je verplicht om je waren te controleren op gebreken voor de koop om misverstanden te voorkomen. Wordt hier al gemeld dat de nek wel omgedraaid zal worden en dergelijke!

Gaat mij niet om wie deze vogel verkoopt of wie deze koopt maar om een oplossing van het dier zelf. Het blijft mij ook steeds verbazen dat de staf hier iedere discussie uit de hand laat lopen en verder te gaan op aannames wat een eigen leven gaat leiden zonder dat de andere partij hier zijn verhaal kan doen. Jammer maar hoe vaak zie je niet dat iemand hier binnenkomt en gelijk met een probleem op tafel smijt en dat het altijd aan die gene ligt die niet hier lid is of dergelijke.

Ik hoop dat 13 der valkparkiet er niks aan over houd en zo snel mogelijk ziet dat de vogel zelfs standig kan eten zonder bij te hoeven voeren en dat het een wijze les is om de volgende keer beter een vogel te onderzoeken voor je deze meeneemt. Als 13 verder contact met me wilt hebben voor eventuele vragen zal ik dat via pm doen of via email en verder reageer ik enkel op berichten die nut hebben op de gezondheid van een vogel of een vraag over vogels.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl