nieuwe vogel in huis, gevaar voor de mijne?

Gestart door natievang, 8 juni 2011, 14:48:41

« vorige - volgende »

natievang

Gisteren is er een pyrrhura komen aanvliege, die heel erg tam is. Met een koekje in de hand kwam hij zo naar binnen stappen??

Nu is mijn vraag, ik heb hem in de reserve kooi van mijn valkjes gezet, helemaal aan de andere kant van de kamer.

Was steeds mijn handen als ik hem heb aangeraakt, gevoerd ed.

Is hij een risico voor mijn valken?

mariannenl

...je weet natuurlijk nooit of deze vogel getest is voor ziektes zoals PBFD , PDD en dergelijke

Is het een huiskamer vogel die al jaren bij één eigenaar zit zonder andere vogels dan is het natuurlijk een ander verhaal en loop je (bijna) geen risico

Door je handen te wassen ben je er niet want stof kan zich door de lucht en op je kleding  verplaatsen, en in het ergste geval :
Stel de vogel heeft PBFD (of is drager hiervan )  kan kan dat maanden naderhand nog besmettelijk zijn voor andere vogels ! (  via stof uit de veren , ontlasting enz )

Dus ik zou niks riskeren en de vogel minimaal een maand, mogelijk nog  langer apart houden  en voor de zekerheid ( als je hem tenminste wilt houden ) laten testen

Wel een hele leuke vogel om te hebben en dat hij zo tam is zeg !

Marianne

natievang

Maar hoe kan ik hem dan veilig voor mijn valken toch hier houden?

Kan hem moeilijk in de schuur zetten?

Hij heeft zeker bij iemand binnen gezeten, hij eet uit je hand, en laat zich op zijn kopje kroelen.
Ook als je zegt kusje komt hij naar je toe om dat te doen.
(durf ik niet aan, want vertrouw hem nog niet helemaal!)

Geef hem graag een voorlopig huis, maar het moet wel veilig zijn voor mijn valkjes

Rianne

Het beste kun je hem in een andere ruimte zetten en deze vogel altijd verzorgen NADAT je je eigen vogels hebt verzorgt. Op deze manier breng je geen bacterien/stofdeeltjes over.