29 maart 2024, 08:26:58

aardappel gezond?

Gestart door SanneMuis, 10 mei 2011, 11:05:27

« vorige - volgende »

SanneMuis

Hoi,

Onze valkjes zijn semi tam. Als we zelf s'avonds eten dan komen ze op de bank om mee te eten. Nu eten die van ons alles wat wij ook eten. Gekookte bloemkool, het liefst met een kaas sausje een het popje graag. Maar ook gekookte of gebakken aardappels kan ze niet vanaf blijven. Zelfs als we patat eten is de patat niet veilig. Dan laat ze wel het korstje liggen en eet ze alleen het binnenste van het patatje. We beseffen ons dat patat nou niet echt mega gezond is omdat het vooral heel vet is. Maar aardappel is opzich toch geen probleem?

Het gekke is dat als we groente als bloemkool, of worteltjes bij de kooi leggen, ze het niet eten. En als wij het eten en een stuk op de bankleuning leggen, eten ze het wel graag. Het popje heeft het nog het allerliefst uit de mond. Al laten we dat niet toe.

Groetjes Sanne

Pongo

Hoi hoi,

Ik zou geen patat en gebakken aardappelen geven aangezien dit allemaal in vet wordt gebakken en dat is niet goed voor ze.

Een gekookte aardappel kan geen kwaad en is verder gezond.

Je kunt ook gekookte rijst geven, daar zijn die van ons ook dol op.

Groente en fruit geven is ook helemaal prima maar dan wel zonder sausjes e.d.

Suc6.

Grt,
Lin

SanneMuis

hey lin

bedankt voor de info, ja ik weet dat we gebakken aardappelen en patat beter niet kunnen geven, maar het vervelende is dat mevrouw eigenwijs is en gewoon doodleuk op het bord komt zitten. De laatste tijd geef ik haar maar gewoon een apart gekookte aardappel :) Maar zelfs dan eet ze het liefst wat wij ook eten. Eigenwijze doos  :P

Rijst geef  ik haar ook.. daar is ze ook dol op. Ze kan er niet vanaf blijven. Vaak meng ik de rijst dan maar met wat eivoer om zo toch wat meer voedingsstoffen mee te geven. Als het aan haar ligt eet ze alleen rijst en aardappel, die zaadjes ach dat kost zoveel moeite. Nou ja ze eet wel zaad maar ze is erg selectief, zeker nu ze een nest met jonkies heeft. Dus geef ik haar ook maar wat gekiemd zaad.

Groente eet ze niet zo graag. Af en toe stukje wortel of sla maar niet van harte. Leg je naast die groente aardappel of rijst dan weet ze het wel. Fruit is bij mijn vogels ook al zo kansloos. Daar kijken ze niet naarom. ja af en toe als het fruit al begint te verkleuren of uit te drogen.

Nu ze een jonkie heeft en de anderen langzaam uit zullen komen, geef ik haar van alles wat. Maar ja ze is nogal selectief dus hoop dat ze voldoende binnen krijgt.

Gr

Sanne

Landiej

De oplossing lijkt me vrij simpel: haar niet uit de kooi laten als jullie aan het eten zijn! Kan me voorstellen dat het gezellig is, maar gezond is het niet :)

mariannenl

over aardappelen dat kan geen kwaad maar nooit te veel

onze papegaaien en tamme valkjes krijgen hier als we friet eten altijd een steeltje, ze zijn er dol op
Ze weten precies wanneer we dat eten en beginnen heel  erg te bedelen, en dan vind ik het zo een schattig gezicht dat dat steeltje friet tussen hun pootjes versnaperd wordt.

wij hebben het gebakken in plantaardige olie , maar zoals bij alles overdaad schaadt !

Marianne

ptje

Toch moet je daarvoor wel oppassen want ik zag gisteren op tv ook een programma van de bijzondere dierenkliniek.
Die man had een 15 jaar oude valkparkiet die totaal verkeerde voeding kreeg, gekookte bonen in tomatensaus, gekookte groente, frietjes, eigenlijk net als een mens.
Het arme diertje had een cholestorolgehalte dat 5 keer zo hoog was dan verstandig was en zijn snavel was helemaal vergroeit, het gaf me nog een wonder dat het beestje de 15 nog gehaald had.